حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی:«بصیرت» لازمه مداحی برای اهل بیت(ع) است

خبرگزاری فارس , 30 آبان 1394 ساعت 14:50

رئیس دفتر مقام معظم رهبری بصیرت نداشتن «حسان بن ثابت» را دلیل عدم عاقبت به خیری این شاعر عنوان کرد و گفت: اینکه برای اهل بیت(ع) شعر می‌گوییم، لطف خود آن بزرگواران است و باید دید در پایان کار عاقبت ما چه می‌شود.


آیین اختتامیه دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدحسین نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد فراهانی رئیس بسیج مداحان، علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان،مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان و شعرای آیینی، سعید حدادیان و مرتضی امیری اسفندقه عضو هیأت داوری دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی و جمعی از شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در این مراسم بصیرت را لازمه مداحی و شاعری برای اهل بیت(ع) دانست و افزود: «حسان بن ثابت» یکی از برجسته‌ترین شاعران صدر اسلام از قبیله خزرج و ساکن مدینه بود که ۶۰ سال از زندگی خود را در دوران جاهلیت و ۶۰ سال را نیز در دوران پس از اسلام سپری کرد، وی به خاطر برخورداری از طبع شعر، اشعار بسیار خوبی را طی این ۱۲۰ سال سرود.

وی درباره واکنش پیامبر(ص) به اشعار «حسان بن ثابت» بیان داشت:‌ این شاعر برجسته پس از اسلام در مدح و ستایش حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) بارها شعر سرود، به طوری که اشعار او در روز عید غدیر آن چنان فاخر بود که پیامبر(ص) فرمود: جبرئیل این اشعار را بر زبان تو جاری کرده است.

محمدی گلپایگانی عدم بصیرت حسان بن ثابت را دلیل عدم عاقبت به خیری این شاعر عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه شاعری که اشعار زیبایی را در وصف امیرالمؤمنین(ع) سروده بود، در اثر اختلافی که بر سر منافع مادی با امام(ع) پیدا کرد، عاقبت مداح معاویه شد.


وی ضمن توصیه مداحان و شاعران آیینی به طلب عاقبت به خیری و سعادتمند شدن در پایان کارها را دارای اهمیت دانست و گفت: اینکه برای اهل بیت شعر می‌گوییم، توفیق خود آنها است و باید دید در پایان کار عاقبت ما چه می‌شود، مقام معظم رهبری ملاک و معیار بصیرت است، زیرا بارها در اثر این بصیرت مسائل و اتفاقات آینده را پیش‌بینی کرده‌اند، بنابراین یک مداح و شاعر با بصیرت باید به منویات ایشان گوش فرا دهد.

همچنین در این مراسم که به همت هیأت رزمندگان بر پا شده بود، مداحی و شعرخوانی نفرات برگزیده شامل مداحان نونهال و بزرگسال همراه با اهدای جوایز به نفرات منتخب و همچنین مرثیه‌خوانی سعید حدادیان برگزار شد.


کد مطلب: 28311

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28311/حجت-الاسلام-محمدی-گلپایگانی-بصیرت-لازمه-مداحی-اهل-بیت-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir