وظیفه ایران در ایجاد تسهیلات زیارت اربعین برای شیعیان منطقه

شبستان , 1 آذر 1394 ساعت 10:35

با توجه به اینکه عمده ترین مسیری که زائران شیعه کشورهای منطقه را به عراق می رساند، راه های ایران است. اگر تسهیلات زیارت اربعین برای شیعیان منطقه فراهم شود، دعای خیر امام عصر(ع) بدرقه راه شیعیان می شود.


حجت الاسلام محمد رضایی با اشاره به میزان نسبت آمادگی ما در برابر حماسه اربعین، گفت: در زمان حال نوع مواجهه دستگاه های حکومتی به جمعیت شیعه برون مرزی و جمعیت شیعه پیرامونی می تواند حماسه پیاده روی اربعین را به فرصتی برای ایران تبدیل کند.

وی با اشاره به عدم توجه به فرصت های جمعیتی شیعه در جغرافیای ایران در اربعین، خاطرنشان کرد: با جستجوی عبارت "جغرافیای تشیع" در موتورهای جستجوگر در دو بخش تصاویر و نوشتار ها به زبان های انگلیسی، فارسی و عربی با انبوهی از اطلاعات در مورد جمعیت مسلمانان و تشیع مواجه می شویم.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: این در حالی است که با توجه به اسلام هراسی و شیعه هراسی در دنیا متاسفانه وقتی یک حادثه تروریستی رخ می دهد، میزان مطالعه مسیحیان و اروپاییان و غرب نسبت به اسلام اگر چه با نگاه انتفادی است، زیاد می شود، در حالی که خود مسلمانان در این زمینه کوتاهی می کنند.

این پژوهشگر با بیان اینکه در این جستجو بیشترین پژوهش ها و تولید مطالب توسط منابع مرجع غربی صورت می گیرد، اظهارداشت: این مساله نشان دهنده این است که منابع اطلاعاتی غربی و نهادهای غربی دقیق تر از مسلمانان اطلاعات را کسب کرده، آنالیز کرده و استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه اگر عبارت "آمار جمعیت های اسلامی و شیعه" را نیز در ویکی پدیا جستجو کنید، تفکیک جمعیتی شیعه در تک تک کشورها مشخص می شود که کجا اقلیت است، کجا اکثریت. تصریح کرد: در این آمار روند رشد در یک مذهب اسلامی در تک تک کشورها در دو دهه اخیر ارائه شده است.

حجت الاسلام رضایی تاکیدکرد: اگر به این آدرس ها و واقعیت های موجود توجه کنیم، درمی یابیم که این آدرس ها یک بیدارسازی است، یک سری واقعیت است که دیگران مطالعه کردند و ما هنوز غافلیم. به طوری که ایران و عراق به عنوان دو کشور شیعه نشین – ایران با بیش از ۹۰ درصد شیعه و عراق با ۷۰ درصد شیعه- در جغرافیای تشیع در کانون توجه هستند و بقیه کشورها در حاشیه این دو کشور پراکنده هستند.

این پژوهشگر مهدوی افزود: به طور مثال بخش های شرقی ترکیه که هم مرز با ایران هستند، شیعه هستند. در آذربایجان با ۵/۷ میلیون جمعیت ۷۰ درصد شیعه هستند، در افغانستان با بیش از ۲۵ میلیون، ۲۰ درصد شیعه هستنند، پاکستان با ۱۴۰ میلیون جمعیت ۲۰ درصد شیعه هستند و هندوستان با یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت ۳ تا ۵ درصد شیعه دارد.

وی با بیان اینکه در نگاه شرق سو و شمال غرب دو منطقه بزرگ شیعه نشین در کنار ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده ترین مسیری که زائران این کشورها را به عراق می رساند، راه های ایران است، بنابراین این سوال پیش می آید که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر باشکوه برگزار شدن اربعین. آیا ایران در این باره تدبیری اندیشیده است یا نه؟

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه اگر ما مدعی نگرش شیعی اسلامی هستیم، نباید تسهیلاتی برای شیعیان دیگر کشورها فراهم کنیم؟ گفت: با توجه به فرمایش امام عصر(ع) مبنی بر اینکه مشکلات شیعیان ما مسائل و مشکلات ما نیز است. باید ببینم دولت و ملت ایران برای شیعیان جهان اسلام که از راه زمینی ایران به عراق می روند، چه امکاناتی در اختیار زائران قرار می دهند.

این پژوهشگر مهدوی اظهارداشت: به طور مثال اگر شیعه آذربایجان و گرجستان بخواهند به کربلا بروند، باید از ایران بگذرند و اقدام به گرفتن دو ویزا می کنند. آیا دولت ایران تسهیلات ویزایی برای این زائران فراهم کرده است. همچنین شیعیان افغانستان، پاکستان و هندوستان که در کشورهای خود مظلوم هستند، با توجه به اینکه اگر آنها تقویت شوند، به فرصت و قدرت ژئوپلوتیکی تبدیل می شوند، اگر ایران به آنها نشان دهد که به فکر آنهاست. باید تسهیلات راحت برای عبور با عزت و افتخار برای آنها در نظر بگیرد.

وی حضور شیعیان این کشورها را در ایران فرصتی برای قدرت آینده و اتحاد جهان اسلام دانست و بیان داشت: از مسئولان و نهادهای دولتی می خواهیم در این حماسه عظیم حتی در عراق حضور انفعالی نداشته باشند، بلکه با حضوری فعال مسئولیت پذیر باشند.

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما شیعیان ایران ادعای مهدی یاوری داریم و دعوت به اربعین از سوی امام عصر(ع) صورت می گیرد، آیا نباید تسهیلات زیارتی شیعیان منطقه را فراهم کنیم، این در حالی است که سال گذشته وقتی مساله ویزا برداشته شد، بسیاری از شیعیان غیر ایرانی به عراق رفتند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه مهمترین اولویت ما در عصر غیبت، حزن و اندوه امام عصر(ع) نسبت به شیعیان است، اظهارداشت: تسهیلات زیارت اربعین برای شیعیان منطقه منافع بلند مدت را برای ما ایجاد می کند. این در حالی است که هر کس قدرتش بیشتر باشد، مسئولیتش نیز بیشتر می شود و این هشداری برای دولت ایران است که با غفلت به این موضوع نگاه درآمدی و مادی نداشته باشد.

وی تاکیدکرد: اگر تسهیلات زیارت اربعین چه برای ایران و چه برای شیعیان منطقه فراهم شود، دعای خیر امام عصر(ع) بدرقه راه شیعیان می شود.

پایان پیام/


کد مطلب: 28321

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28321/وظیفه-ایران-ایجاد-تسهیلات-زیارت-اربعین-شیعیان-منطقه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir