پیاده روی اربعین از چه زمانی مرسوم شد؟

سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان , 5 آذر 1394 ساعت 11:43

حجت‌الاسلام و المسلمین زند قزوینی گفت: حتی در سال‌هایی که حزب بعث در دوران حسن البکر و صدام زیارت حضرت(ع) را ممنوع کرده بود این ممنوعیت اثری نداشت و مردم شبانه خودشان را به حرم سید‌الشهدا(ع) می‌رساندند.


حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی زند قزوینی، استاد حوزه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سابقه تاریخی زیارت اربعین گفت: پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) می گذشت، به کربلا رسیدند.

وی ادامه داد: طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

حجت‌الاسلام زند قزوینی گفت: به مرور زمان مردم این سنت را برپا کردند و در روز اربعین به زیارت قبر مطهر امام حسین(ع) می رفتند، حتی در سال‌هایی که حزب بعث در دوران حسن البکر و صدام زیارت حضرت(ع) را ممنوع کرده بود این ممنوعیت اثری نداشت و مردم شبانه از کنار شریعه حرکت می‌کردند تا خودشان را به حرم سید‌الشهدا(ع) برسانند.

وی افزود: در سال‌های که حزب بعث زیارت اربعین را ممنوع کرده بود مراجع و علمای نجف اشرف با هزاران مشکل این سنت را برپا می‌کردند و با پای پیاده به سمت حرم مطهر می رفتند و با اینکار خود به ما یاد دادند که زیارت را ترک نکنیم حتی در زمانی که رعب و وحشت وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام زند قزوینی اظهار داشت: اوج راهپیمایی اربعین بعد از سقوط صدام تجلی پیدا کرد که مردم توانستند بدون ترس وارد کربلا شده و به زیارت امام حسین(ع) بروند و هر سال مشاهده می‌کنیم که افرادی با شرایط بسیار سخت به کربلا می‌روند و وقتی از آنها سوال می‌کنند که آیا خسته نمی‌شوید، می‌گویند که روزی برای آمدن به کربلا دست و پا می‌بریدند ولی زیارت ترک نشد و ما نیز امروز وظیفه داریم که این زیارت ترک نشود.

وی خاطرنشان کرد:باید توجه داشته باشیم که تفکرات حزبی و سیاسی در اربعین مایه اختلاف نشود و اربعین را فدای اغراض و اهداف سیاسی خود نکنیم چرا آن روز نماد اتحاد یگانگی و یکپارچگی شیعه است.


کد مطلب: 28433

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28433/پیاده-روی-اربعین-زمانی-مرسوم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir