امام جمعه قم تصریح کرد:

کنگره اربعین، نقطه عطف و سرمایه عظیم جهان اسلام است

شبستان , 13 آذر 1394 ساعت 18:21

امام جمعه قم گفت: کنگره عظیم اربعین سید الشهداء (ع)، نقطه عطف و سرمایه عظیم برای جهان اسلام است که باید از آن بهترین بهره‌برداری برای تحقق آرمان‌های اهل بیت (ع) را برد تا زمینه‌ای برای حضور و ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد.


آیت الله سعیدی امام جمعه قم امروز (۱۳ آذر) در نماز جمعه این هفته، با اشاره به سوره صف عنوان کرد: سوره صف، سوره ای مکی است و سبب نامگذاری این سوره به صف، به جهت نام صف در آیه چهارم این سوره است که خداوند می‌فرماید: «رزمندگان همچون صفی محکم هستند که خدا آنها را دوست دارد».



امام جمعه قم با اشاره به اهداف سوره صف، ظهار داشت: «تشویق مومنین به ایمان واقعی و جهاد راه خدا»، «بشارت رزمندگان و غلبه نهایی اسلام بر ادیان دیگر» از جمله اهداف این سوره است.



آیت الله سعیدی یادآور شد: الله جامع‌ترین نام خداست که شامل تمام صفات الهی است، در حالی که نام‌های دیگر خدا چنین جامعیتی ندارند و فقط بر صفتی خاص دلالت دارند.



وی افزود: رحمن و رحیم هر دو از ریشه رحمت است، اما رحمن نظر به رحمت عام و گسترده الهی دارد که شامل دوست، دشمن، مومن و کافر است؛ اما رحمت، نظر خاص خداوند نسبت به بندگان شایسته و باایمان است.



نمایش هستی، نمایشی از الله در جلوه‌های رحیمیت خداست



امام جمعه قم با بیان این که خداوند در ابتدای همه سوره‌ها به جزء توبه، دو صفت رحمن و رحیم را در «بسم الله الرحمن الرحیم» تکرار کرده است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که جلوه رحمانیت حق تعالی بر جلوه غضبیت او سبقت گرفته است.



آیت الله سعیدی تصریح کرد: آنچه از خداوند به عالمیان می‌رسد دو گونه نیست که یکی خیر باشد و یکی شر باشد، بلکه آنچه از خدا می‌رسد، همگی رحمت است و افتتاح هستی با رحمت حق تعالی است.



وی ادامه داد: اساسا نمایش هستی، نمایشی از الله در جلوه‌های رحیمیت خداست، به گونه ای که حتی جباریت و منتقیمت خداوند جلوه از رحمانیت و رحیمتی اوست.



تسبیح خداوند برای اظهار برترین مراتب تعظیم یعنی توحید است



امام جمعه قم با اشاره به اولین آیه سوره صف، گفت: در این آیه، تسبیح خداوند آمده است که در قرآن به صورت فراوان وجود دارد، همه موجودات تسبیح‌گوی خداوند متعال هستند؛ هر موجودی متناسب با خودش زبان دارد و سخن می‌گوید و هر چیزی در وجود خود نشانی از خالق هستی دارد و همه گواهی می‌دهند که این هستی یک خالق، مدیر و مدبر دارد که منزه از هر عیب و نقصی است.



آیت الله سعیدی افزود: تسبیح خداوند از طرف موجودات چیزی بر خدا نمی افزاید، بنابراین اگر این سوره با تسبیح خدا شروع شده، به این معناست که خداوند به شما نیازی ندارد.



وی با اشاره به صفت «و هو العزیز الحکیم» برای خداوند، تصریح کرد: او دارای مقامی بلند و درهم شکننده است و هیچ قدرتی بر قدرت او برتری ندارد؛ بنابراین تسبیح خداوند برای اظهار برترین مراتب تعظیم یعنی توحید است و تسبیح غیرخدا جایز نیست.



هدف از کنگره عظیم اربعین، تأکید بر گفتمان حضرت أباعبدالله الحسین (ع) بود



امام جمعه قم در قسمت دوم خطبه‌های نماز جمعه این هفته، عنوان کرد: در دعاها و مکان‌ها و روزهای مقدس، بهترین دعا این است که خداوند ما را به انجام واجبات و ترک محرمات موفق کند.



آیت الله سعیدی با اشاره به این که امسال، مراسم اربعین با حضور نزدیک به ۲۷ میلیون زائر در امنیت کامل برگزار شد، گفت: عاشقان حسینی از همه جهان آمده بودند و با وجود این که یکدیگر را نمی‌شناختند و زبان هم را نمی‌فهمید، اما از نظر رفتاری چنان با رحم و عاطفه و باسخاوت بودند که گویی سال‌ها یکدیگر را می‌شناختند.



وی تصریح کرد: هدف از اجتماع عظیم اربعین، تأکید بر گفتمان حضرت أباعبدالله الحسین (ع) بود که پیام‌های زیادی را در خود داشت، از جمله پیام این راهپیمایی عظیم ولایی و معنوی، وحدت بر محور دین و ولایت بود.



امام جمعه قم افزود: «عزت و ذلت ناپذیری در برابر مستکبران و ستمگران»، «درس آزادگی و استقامت»، «تلاش برای استقرار و حاکمیت دین خدا» و همچنین «به رخ کشیدن قدرت اسلام و تشیع در برگزاری این همایش بی نظیر در کمال آرامش و امنیت» از جمله پیام‌ها و اهداف کنگره عظیم اربعین حسینی بود.



آیت الله سعیدی تأکید کرد: کنگره عظیم اربعین سید الشهداء (ع)، نقطه عطف و سرمایه عظیم برای جهان اسلام است که باید از آن بهترین بهره برداری برای تحقق آرمان‌های اهل بیت (ع) را برد تا زمینه ای برای حضور و ظهور حضرت ولی عصر (عج) باشد.



مسئولین و مردم به موضوع بیمه اهتمام بیشتری داشته باشند



وی با اشاره به این که امروز (۱۳ آذر) روز بیمه است، گفت: بیمه از نگاه مقام معظم رهبری (مدظله) پدیده ارزشمندی برای کشور است که هم نظم به کارهای اقتصادی می‌دهد، هم از افراد ضعیف حمایت می‌کند و هم جلوی خسارت‌های غیرقابل پیشگیری و ناگهانی را می‌گیرد که امید است که مسئولین و مردم در این مورد، اهتمام بیشتری داشته باشند.



امام جمعه قم با اشاره به این که روز یکشبنه (۱۵ آذر) مصادف با سالروز شهادت شهید احمد کشوری، خلبان هوانیروز است، یادآور شد: روز دوشنبه (۱۶ آذر) روز دانشجو و روز هواپیمایی است که در سال ۱۳۳۲، در چنین روزی دانشجویان دانشگاه تهران، به ورود معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران اعتراض کردند و گارد ستم شاهی به آنان حمله کرده و سه تن از دانشجویان را به شهادت رساندند.



آیت الله سعیدی تصریح کرد: به یاد شهدای دانشجو در سال ۳۲، مراسمی برای بزرگداشت دانشجویان برگزار می‌شود تا از مقام دانشجویان تقدیر شود.



محور نامه‌های رهبری به جوانان غرب چه بود/توجه جوانان به رفتار غرب در مساله تروریسم محور نامه دوم رهبری



وی با اشاره به این که نامه دوم مقام معظم رهبری (مد ظله) در کمتر از یک سال خطاب به جوانان غرب نوشته شد، عنوان کرد: هر دو نامه در ارتباط با حوادث تروریستی بود که در فرانسه اتفاق افتاد؛ محور اصلی در نامه اول تأکید ایشان بر تلاش در جهت شناخت معارف ناب اسلام از منابع اصیل بود و محور نامه دوم، تأکید ایشان بر شناخت صحیح از مکتب و نظامی است که در درون خود، تروریست‌ها را تولید می‌کند.



امام جمعه قم تصریح کرد: از جمله فرازهای مقام معظم رهبری (مد ظله) در نامه دوم این بود که جوانان غرب را به رفتار غربی‌ها در مسأله تروریسم متوجه کنند.



آیت الله سعیدی ادامه داد: سخن ایشان با جوانان غرب این است که چرا این صحنه‌های تروریستی در غرب اتفاق بیفتد، دردناک است؛ ولی اگر مشابه این حوادث در فلسطین توسط اسرائیل اتفاق بیفتد، غرب در تبعیض آشکار با کمال قساوت، حق را به جانب تروریست‌های اسرائیل می‌دهد و نام این جنایت‌های تروریست‌های اسرائیل را دفاع از خود می‌گذارند.



وی تأکید کرد: مگر انسان‌های بی گناه در فرانسه با انسان‌های بی گناه فلسطین، سوریه، افغانستان و لبنان که توسط اسرائیل، آمریکا و دست نشانده‌های آمریکا به خاک و خون کشیده می‌شوند، فرق می‌کنند.



امام جمعه قم اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مدظله) در نامه دوم نسبت به رفتار ظالمانه غرب علیه مسلمانان، به جوانان غربی هشدار و تذکر می‌دهند و از آنها می‌خواهند که بنیان‌های یک تعامل صحیح و شرافتمندانه را با جهان اسلام پی ریزی کنند.



فلسفه اصلی وقف رفع نیاز از جامعه انسانی است/واقفین بهترین موارد را برای وقف انتخاب کنند



آیت الله سعیدی با اشاره به این که چهارشنبه (۱۸ آذر) روز وقف است، عنوان کرد: وقف یک سنت حسنه است که سابقه دیرینه دارد و روز به روز بر رونق آن افزوده شده است؛ در اسلام از نخستین روزهای تشکیل حکومت، این سنت حسنه توسط پیامبر گرامی اسلام و سیره اهل بیت استمرار داشته است.



وی یادآور شد: با توجه به این که فلسفه اصلی وقف رفع نیاز از جامعه انسانی است، باید در هر زمان و مکان باید به نیازها و ضرورت‌های جامعه توجه شود، از جمله در این زمان، ترویج دین به شیوه مدرن و متناسب با این زمان، پاسخ به شبهات، ترویج دین و دانش، تحقیقات و پژوهش‌های سودمند، اصلاح محیط زیست، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر از جمله مواردی است که می‌تواند در آنها وقف صورت بگیرد.



امام جمعه قم تأکید کرد: واقفین و خیرین با نظرخواهی از علما و مسئولین وقف، بهترین موارد را برای وقف انتخاب کنند، همچنین خیرین و واقفین، قبل از این که دست آنها از دنیا کوتاه شود، به فکر آخرت خود باشند و از فرصت‌های موجود استفاده کنند.



آیت الله سعیدی با اشاره به این که روز پنج شنبه (۱۹ آذر)، سالروز شهادت آیت الله دستغیب، شهید محراب به دست منافقین است، عنوان کرد: امروز، منافقین بیش از هر زمان مورد حمایت آمریکا و کشورهای تروریست پرور قرار دارند، همچنین این روز، سالروز عملیات مطلع الفجر در گیلان غرب است که یاد شهدای این عملیات را گرامی می‌داریم.



رحلت پیامبرگرامی اسلام (ص) به امتحانی بزرگ و حادثه‌ای تلخ در تاریخ اسلام تبدیل شد



وی افزود: روز پنج شنبه (۱۹ آذر)، مصادف با سالروز رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در ۲۸ ماه صفر است، همچنین روز آخر صفر مصادف با شهادت امام رضا (ع) است.



امام جمعه قم یادآورشد: در تاریخ اسلام، بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص) و هجرت آن حضرت به مدینه، سبب خیر و برکت و بیداری مردم بود، اما رحلت آن بزرگوار، به امتحانی بزرگ و حادثه‌ای تلخ در تاریخ اسلام تبدیل شد.



آیت الله سعیدی اضافه کرد: پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص)، جامعه اسلامی دچار انحرافی بزرگ از مسیر مشخص شد، گر چه خداوند در گذشته به مسلمانان هشدارهایی داده بود.



وی افزود: در جنگ احد زمانی که شایعه شد که پیامبر به شهادت رسیده، عده‌ای عقب کشیدند، همان جا خداوند آیه ای نازل کرد مبنی بر این که رسول خدا (ص) پیامبر است و اگر او کشته شود، شما نباید دین برگردید.



امام جمعه قم، بیان کرد: در زمان امام حسن مجتبی (ع)، این عقب گرد اتفاق افتاد، اصحاب امام (ع) خود را به بهای کمی فروختند، این حادثه تلخ در زمان امام حسین (ع) نیز تکرار شد و به محض این که عبیدالله بن زیاد به کوفه آمد، مردم کوفه دست از یاری امام حسین (ع) برداشتند.



جریان تلخ عقب‌گرد از صدر اسلام تا کنون وجود داشته است



آیت الله سعیدی تصریح کرد: بعد از شهادت امام رضا (ع) نیز عده‌ای در پذیرش امام جواد (ع) به شبهه افتادند و این وقایع نشان می‌دهد که از صدر اسلام تا کنون، جریان تلخ عقب‌گرد، قربانیان زیادی گرفته است و ما درسی که ما از این وقایع می‌گیریم، این است که با رحلت و شهادت این بزرگواران، هیچ اتفاق خاصی برای دین اسلام نمی افتد.



وی تأکید کرد: انسان باید تا ابد بر سر پیمانی که با خدا بسته است، باقی بماند، اگر پیامبر و امام معصوم (ع) از دنیا رفتند، خداوند حی و زنده است، بنابراین تعهد و دین ما نباید تحت تأثیر و تزلزل قرار بگیرد.



امام جمعه قم با اشاره به مردم ولایتمدار ایران، گفت: مردم ایران پس از رحلت امام راحل (ره)، در اندک مدتی با آیت الله خامنه ای (مد ظله) عهد و پیمان بستند و به ایشان پایبند هستند.


کد مطلب: 28587

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28587/کنگره-اربعین-نقطه-عطف-سرمایه-عظیم-جهان-اسلام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir