نوآوری در مداحی متناسب با شأن اهل بیت(ع) باشد

ایکنا , 15 آذر 1394 ساعت 14:36

یک مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه نباید به هر قیمتی مخاطب را جذب کرد، عنوان کرد: نوآوری در مداحی خوب است، به شرط آنکه در شأن و جایگاه اهل بیت(ع) باشد.




جعفر ملائکه، مداح اهل بیت(ع) در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه نباید به هر قیمتی جذب مخاطب کرد، گفت: نباید هر آهنگ یا حرفی را برای جذب مخاطب اجرا کرد، اگر نوآوری در اشعار و سبک‌های جدید به وجود آید، قطعا تأثیرگذار است و مخاطب را جذب خواهد کرد.

وی افزود: نوآوری خوب است، به شرط آنکه در شأن و جایگاه اهل بیت(ع) باشد. چندی قبل، نماهنگی منتشر شد که مداح، شعری از سهراب سپهری را خواند که ربطی به اهل بیت(ع) نداشت و به یقین این نوآوری درست نیست.

ملائکه با اشاره به اینکه صداوسیما نیز سبک‌های سینه زدن و اجرای مراسم در نقاط مختلف کشور را پخش می‌کند، تصریح کرد: روش مداحی‌ها در چند سال اخیر تغییر کرده، امروزه، روضه محاوره‌ای کم شده و جای خود را به شعر داده است؛ اکنون اول مجلس، با مدح آغاز می‌شود و با سبک و زمزمه ادامه می‌یابد.

نبود پوشش رسانه‌ای و نظارت مشخص؛ نقاط ضعف عرصه مداحی در مشهد

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه بیش از دو هزار مداح در مشهد به ثبت رسیده‌اند، اظهار کرد: ولی کیفیت آن‌ها در حد مطلوبی نیست زیرا در مشهد، پوشش رسانه‌ای نداریم لذا خروجی‌های هیئات، کم است و از این دو هزار نفر، شاید ۱۰ نفر می‌توانند عالی اجرا کنند.

وی نبود نظارتی مشخص بر مداحان را یکی از نقاط ضعف در عرصه مداحی عنوان کرد و گفت: هنگامی که نظارت مشخصی وجود نداشته باشد، هر کسی ساز خود را کوک می‌کند در حالی‌که مسئولان هر نهادی باید پاسخگو باشند ولی علی‌رغم بارها تذکر، کانون مداحان در مشهد عملکرد ضعیفی دارد.

ملائکه با بیان اینکه مشهد یکی از قطب‌های مداحی در کشور است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در محرم و صفر، از مداحان مشهد در سراسر کشور دعوت به عمل می‌آید، نباید سطح مداحی آن کمتر از دیگر شهرهای کشور باشد ولی در مقایسه با تهران عقب هستیم زیرا آن‌ها رسانه را در کنار خود دارند.

وی با اشاره به اینکه تأثیر هیئت و مداحی را نمی‌توان نادیده گرفت، ابراز کرد: با توجه به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، اگر مداح و سخنران از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، می‌توانند تأثیرگذار باشند مثلا در هیئت ما، جوانانی می‌آیند که پیش از حضور در هیئت، راه دیگری را طی می‌کردند ولی از حضور در هیئت، تأثیر گرفته‌اند.

این ذاکر اهل بیت(ع) به لزوم طرح مباحث روز در هیئات اشاره کرد و گفت: بحث سیاسی روز منابر هیئت‌ها، بسیار تأثیرگذار است مثلا طرح مباحث برجام یا داعش در هیئات، اثرات عجیب(شگفتی) را به دنبال داشته است.

مراقبه، نفس مداح را اثرگذار خواهد کرد

ملائکه درباره اثرگذاری صدای مداحان اظهار کرد: اثرگذاری صدا، به گفتن ذکر و صدای خوب نیست بلکه به قول علی انسانی که از اساتید و شعرای خوب کشور است، باید ابتدا دل مداح بسوزد، همانطور که اگر چوب کبریت، خودش آتش نگیرد، نمی‌تواند جایی را بسوزاند.

وی افزود: اگر مداح بخواهد نَفَس اثرگذاری داشته باشد، باید بسیاری از نکات را رعایت کند، مثلا در جزئیات زندگی‌اش از جمله لقمه حلال و مراقبت از چشم و زبان دقت کند، همچنین بعضی از مداحان، پیش از اجرای برنامه، زیارت عاشورا یا حدیث کسا می‌خوانند. بنده نیز قبل از شروع مراسم، مجلس را به صاحب پرچم تقدیم می‌کنم یا اینکه از امام رضا(ع) می‌خواهم که مجلسی تأثیرگذار باشد.


کد مطلب: 28620

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28620/نوآوری-مداحی-متناسب-شأن-اهل-بیت-ع-باشد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir