پیشنهاد مطالعاتی «کتاب نیستان» برای روزهای پایانی ماه صفر

ایکنا , 16 آذر 1394 ساعت 16:30

انتشارات «کتاب نیستان» به مناسبت ایام سوگواری رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) بسته پیشنهادی مطالعاتی این ایام را ارائه کرده است.


انتشارات «کتاب نیستان» به مناسبت ایام سوگواری رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت حضرت مجتبی(ع) و امام رضا(ع) بسته پیشنهادی مطالعاتی این ایام را ارائه کرده است.
از جمله این کتاب‌های پیشنهادی، «پویش پیامبر» (دوره هفت جلدی) به قلم سیدمجتبی حسینی است که سلسله مباحث پیامبر‌شناسی شامل‌ معرفت و محبت، خلقت تا بعثت، بعثت تا رحلت، معراج، وحی تجربه نبوی و خاتمیت، سلوک فردی و سلوک اجتماعی را دربردارد.

دیگر کتاب پیشنهادی، «حاملان نور» به قلم ‌آیت‌الله سیداحمد واحدی، ترجمه سیدمحمدرضا واحدی است که به بررسی تاریخی و روایی سلسله پدران رسول اکرم (ص) می‌پردازد.
این اثر به حیث تاریخی با نگاه به منابع و مآخذ مستفاد نویسنده، ‌اثری است مستحکم و قابل دفاع در این حوزه؛ البته که نگاه تحقیقی اثر سابقه بیش از این ندارد و برای اولین بار است که این چنین کامل و علمی به شجره طیبه پدران پیامبر پرداخته شده است.
اثر پیشنهادی دیگر کتاب نیستان، «حاء.سین.نون» نوشته سید علی شجاعی است که رمانی درباره زندگی امام حسن مجتبی(ع) از امامت تا صلح و شهادت است.
این کتاب به فصل‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده و نویسنده در آن‌ها به روایت داستان صلح امام حسن(ع)، به عنوان مبهم‌ترین فراز زندگی آن حضرت می‌پردازد. نگارش این رمان به گونه‌ای است که مخاطب با خواندن داستان این کتاب در یک فصل از نگاه اعضای جبهه امام حسن(ع) و در فصل بعد از دیدگاه جبهه معاویه، از جمله عمرو‌عاص‌، معاویه و عتبه بن ابى سفیان آشنا می‌شود.

کتاب پیشنهادی دیگر «زیارت امام رضا (ع)» ترجمه سیدمهدی شجاعی است که ترجمه زیارات امام رضا(ع) را دربردارد.
انتشارات نیستان مجموعه‌ای چهار جلدی با نام نیایش‌ها و زیارت‌ها در قطع کوچک به چاپ رسانده که این کتاب جزء همین مجموعه است.
کتاب دیگر، «پنجشنبه فیروزه‌ای» نوشته سارا عرفانی است که عاشقانه‌های زیارت امام رئوف و رمانی برای تمرین درک شهد شیرین دیدار است.
«پنجشنبه فیروزه‌‌ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می‌شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می‌تواند به سادگی با آن همذات‌پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. اما رمان پس از این پیش‌‌درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می‌شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده‌اند. شاید اوج رفتار عرفانی در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک‌های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جست‌وجو کرد. عرفانی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه‌های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می‌برد که در این سفر همراهند.
آخرین کتاب این بسته پیشنهادی، «به بلندای آن ردا» اثر سیدعلی شجاعی است که رمانی به روایت مأمون برای روزهای ولایت‌عهدی امام رضا(ع) تا شهادت ایشان است.
شجاعی در این داستان و با بهره‌گیری از شیوه روایت داستانی تاریخ و در ضمن بهره‌گیری از فضا‌سازی‌های مختص آن، به زبانی عاشقانه و پر احساس دست یافته که مخاطبانش تا پیش از این در چنین متن‌هایی کمتر تجربه‌‌اش کرده‌‌اند. از سوی دیگر این زبان تاریخی با وجود پایبندی به قواعد بیانی بسیار ساده و با بهره‌گیری از اصطلاحات و عبارت قابل فهم تدوین شده است. در کنار این مسئله بهره‌‌مندی نویسنده از توصیف‌هایی جزئی و دقیق و کارساز متن او را به شدت دقیق و در عین حال دلنشین و قابل اعتنا کرده و خوانش آن را نیز به تبع آن برای مخاطب بسیار ساده و دلچسب قرار داده است.


کد مطلب: 28654

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28654/پیشنهاد-مطالعاتی-کتاب-نیستان-روزهای-پایانی-ماه-صفر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir