رئیس سازمان اوقاف:

ترویج وقف، توجه به حال عمومی جامعه است

خبرگزاری ايسنا , 17 آذر 1394 ساعت 17:24

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی، دینی،‌ رفتاری و اخلاقی جامعه با ترویج وقف قابل حل است.


رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی، دینی،‌ رفتاری و اخلاقی جامعه با ترویج وقف قابل حل است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف، برگزار شد، با تسلیت دهه آخر صفر و با بیان این‌که «اربعین یک حرکت عظیم مردمی و تجمع عظیمی بود که با امنیت، آرامش و عشق برگزار شد» اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌های غربی حاضر نشدند این برنامه عظیم جهانی را منعکس کنند. ما خدا را شاکریم که سازمان اوقاف هم در این راستا برنامه‌هایی داشت و موکب‌هایی در مرز عراق، ایران و خوزستان برپا شد و اکنون نیز که در آستانه شهادت امام رضا (ع) هستیم و زوار در حال پیاده روی به سمت حرم امام رضا (ع) هستند، برنامه‌هایی داریم.

وی در ادامه با بیان این‌که «وقف یک حکم الهی است که قبل از اسلام هم بوده و پیامبر اسلام این حکم الهی را امضا و تکمیل کرده و گسترش و جامعیت بخشیده است» گفت: وقف یکی از احکام الهی است که سبب ترقی دین و جامعه بشری می‌شود ما بخشی از مشکلات اقتصادی، دینی،‌ رفتاری و اخلاقی را در جامعه با ترویج وقف می‌توانیم حل کنیم.

وی افزود: تمام ائمه ما موقوفاتی داشته‌اند که هنوز هم ماندگار است و بزرگان دین و علمایی که دلسوز دین بوده‌اند همگی بخشی از سرمایه خود را برای وقف هزینه کرده‌اند. ما امیدواریم با همت همگان و به خصوص اصحاب رسانه بتوانیم در راستای ترویج وقف گام برداریم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مردم همه باید با وقف آشنا بشوند و بدانند، وقف یک صدقه جاریه است. رهبری هم بارها از ما و اصحاب رسانه خواسته‌اند که در راستای ترویج وقف گام برداریم.

محمدی گفت: ما وقف‌هایی را داریم که پس از قرن‌ها هنوز خدماتی را به بشریت ارائه می‌دهند. امیدواریم با همت رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط این سنت و امر الهی تحقق پیدا کند. سه دولت بیشترین تجاوز را به موضوع وقف داشته است. دولت نادرشاه، رضا خان و دیگری زمان اصلاحات ارضی بود که وقف بسیار عقب افتاد و ما باید اکنون این امر را مجددا احیا کنیم.

محمدی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی جامعه مربوط به دو چیز است. یکی نیازهای مادی و دیگری معنوی که ما با ترویج وقف می‌توانیم هر دوی این آسیب‌ها را از بین ببریم، عقل و منطق هم حکم می‌کند که برای رفع آسیب‌های اجتماعی به این امر الهی توجه کنیم.

وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی هم یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است که وقف یکی از کارآمدترین راه‌ها برای تحقق این امر است. در وقف ما فقط به حال خود توجه نمی‌کنیم بلکه دیگران را هم می‌بینیم. کسی که نسبت به حال دیگران بی توجه باشد مسلمان نیست.

رئیس سازمان اوقاف گفت: وقف کارآمدترین راه برای کاهش فاصله طبقاتی است چرا که بخشی از ثروت برای نیازمندان وقف می‌شود. ما با وقف می‌توانیم در جهت اعتلا و پیشرفت جامعه هم گام برداریم و در عرصه‌هایی مثل پزشکی، محیط زیست، علم و ... که نیاز امروز جامعه است می‌توان از وقف استفاده کرد.

وی گفت: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و نخبگان جامعه باید به این امر الهی توجه کنند چون توجه به وقف توجه به حال عمومی جامعه است و تمام افراد جامعه از وقف بهره می‌برند و کسی نیست که بگوید از نعمت وقف بهره‌ای نبرده است. همه ما از امامزادگان، حسینیه‌ها و اماکن عمومی که بخشی از آن‌ها موقوفه است بهره می‌بریم به همین جهت باید اطلاع رسانی بیشتری در راستای وقف داشته باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به عملکردهای سال ۹۴ سازمان اوقاف گفت: یکی از مهمترین وظایف سازمان اجرای امینانه نیات واقفین است. ما وظیفه داریم که به نیات مذهبی واقفان جامه عمل بپوشانیم از جمله نیات مذهبی واقفان درسال ۹۴ توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی،‌ روضه خوانی و عزاداری سید الشهدا (ع)، تهیه کتب دینی و مذهبی بوده است که ۴۰ میلیارد تومان در جهت اجرای نیات واقفین در این راستا هزینه شده است. یکی دیگر از اجرای امینانه نیات واقفین شامل کمک به ایتام، مستمندان،‌ ازدواج جوانان، کمک به دانش‌آموزان و بحث‌های پژوهشی و درمانی بود که ۱۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون در این رابطه هزینه شده است.

محمدی در ادامه با اشاره به نیات اجتماعی واقفان گفت:‌ نیات اجتماعی واقفان شامل مراکز درمانی،‌ آسایشگاه‌ها و عرصه خدمات عمومی و موضوعات خاص وقف است که در این راستا ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون هزینه شده است. برای حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون هزینه و در رابطه با اجرای نیات واقفین برای مساجدی که قید مکان دارد ۱۵ میلیارد و ۱۶۴ میلیون هزینه شده است.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما اجرای امینانه موقوفات بقاع متبرکه است که خیلی از افراد نذر دارند که این میزان پول در فلان امامزاده خرج شود. در این راستا ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون هزینه شده است.

وی تاکید کرد: ما در رابطه با موضوع امامزادگان دو وظیفه برعهده داریم که یکی از آن‌ها عمران و ساخت و ساز امامزادگان است که در سال ۹۴ یک میلیون و ۳۶۰ هزار متر مربع از فضاهای امامزادگان مورد ساخت و ساز قرار گرفت. وظیفه بعدی ما در امامزادگان فعالیت‌های فرهنگی است که در دو هزار و ۷۰۰ بقعه ما مرکز فرهنگی برگزار کرده‌ایم و در ۱۸۷۰ بقعه نماز جماعت برگزار می‌شود. همچنین ۴۰۰ خیمه معرفت برای پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره، خانواده و کودک در امامزادگان برپا کرده‌ایم و بیش از ۱۲ هزار مبلغ از حوزه‌های علمیه به سراسر کشور اعزام کرده‌ایم که در راستای مسائل فرهنگی مردم فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد‌: فعالیت بعدی ما در سازمان اوقاف مربوط به مسائل قرآنی است که ما در این راستا دو وظیفه داریم یکی برگزاری مسابقات قرآن در داخل کشور و در عرصه بین‌المللی است و دیگری حفظ قرآن است که این مسابقات حفظ از شهرستان و استان‌ها شروع می‌شود و نفرات برتر به مسابقات بین‌المللی در رشته حفظ و قرائت اعزام می‌شوند. در ۲۸ آذرماه مسابقات کشوری در استان کرمانشاه برگزار می‌شود. در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال ۹۴ ، ۷۱ کشور به رقابت پرداختند. همچنین طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم که بخشی از این امر را سازمان اوقاف بر عهده گرفته است و تاکنون یک میلیون و ۲۳۵ هزار نفر در طرح حفظ قرآن ثبت نام کردند. همچنین ۴ هزار و ۶۰۰ نفر مربی حفظ قرآن تربیت شده است که به سراسر کشور اعزام شده‌اند و همچنین در فضای مجازی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی اقداماتی انجام داده‌ایم.

محمدی در ادامه در رابطه با فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف دانشگاه علوم و قرآن راه اندازی شده است که بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد. چاپ قرآن، جلسات تفسیر در امامزادگان همچنین با بیش از ۸۲۰ جلسه فرهنگی و قرآنی در سراسر کشور داریم که جوانان و خانواده‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند. برخی می‌گویند که استقبال مردم نسبت به موضوع وقف کم شده است ولی باید بگویم که از اول انقلاب تا سال ۸۹، ۶ هزار و ۳۳۶ وقف داشته‌ایم که این امر از سال ۹۰ تا این لحظه که سال ۹۴ است به ۹ هزار و ۶۸۹ وقف افزایش داشته است که این موضوع هم در سامانه ثبت شده است که نشان از علاقه و آمادگی مردم برای وقف کردن است. ما همچنین سند رسمی موقوفات را نیز گرفته‌ایم که از سال ۱۳۱۰ تا پایان سال ۸۸ ، ۴۹ درصد از موقوفات در اداره ثبت رسمی ثبت شده بودند و از سال ۸۸ تاکنون ۴۵ درصد از موقوفات را به ثبت رسانده‌ایم.

وی تاکید کرد:‌ ما همچنین وظیفه عمران و آبادانی موقوفات را بر عهده داریم که ۵۵۰ پروژه در دست اقدام است. از سال ۶۸ تا ۸۸ یعنی در ۲۰ سال ۳ هزار و ۵۰۰ رقبه به وجود آمد و از سال ۸۸ تا ۸۹ ، ۴هزار و ۹۰۰ رقبه ساخته شد و ۱۱ هزار رقبه هم در ساخت و ساز است. یکی دیگر از اقدامات سازمان رفع اختلافات سازمان اوقاف با منابع طبیعی بود که یک میلیون و ۱۵۷ هزار هکتار از منابع طبیعی با اقداماتی که انجام گرفت تعیین تکلیف شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان امور اوقاف و خیریه در ادامه با اشاره به دستاوردهای سازمان ادامه داد: شفاف سازی مالی و عملکردی ما یکی از دستاوردهای ارزشمند این سازمان است و مکانیزمه کردن موقوفات و بقاع متبرکه از اقدامات سازمان به حساب می‌آید. همچنین ترغیب و تشویق مردم نسبت به وقف‌های مورد نیاز جامعه از اقدامات سازمان است که اولویت‌های مورد نیاز امروز جامعه ما برای وقف شامل توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی است که ما ۷۷۰ نوع از نیات واقفین را در این راستا ثبت کرده‌ایم. دومین موضوعی که باید در وقف به آن توجه شود وقف برای تسهیل امر ازدواج جوانان و فرزندآوری است که ما در این راستا موقوفات بسیار کمی داریم که در کل ایران ۴۲ موقوفه در این راستا وقف شده است که بسیار کم است.

محمدی گفت:‌ مسائل علمی، پژوهشی و فناوری یکی دیگر از موضوعات مور د نیاز جامعه است که باید به آن اهمیت بدهیم. حوزه‌های علمیه هم دو درصد از موقوفات را به خود اختصاص داده است که بسیار کم است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. محیط زیست هم یکی از موضوعات مهم و روز جامعه است که باید به آن پرداخت.

وی گفت: همچنین موضوع وقف و رسانه‌ هم بسیار ارزشمند است که بیشتر باید به آن توجه کنیم. افراد جامعه باید بدانند که اکنون همه با هم به صورت جمعی در موضوع وقف شرکت کنند شاید یک سری از افراد تملک مالی لازم را برای وقف نداشته باشند ولی به صورت جمعی می‌توانند در این امر خیر سهیم باشند. یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کنیم ترویج به شکل مدرن است و در عرصه پزشکی،‌ بهداشت و پیشگیری هم باید اقدامات مفید و ارزشمندی انجام بدهیم. بحث درمان هم یکی از نیازهای روز جامعه است.

به گزارش ایسنا، هفته وقف از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه است.

انتهای پیام


کد مطلب: 28676

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28676/ترویج-وقف-توجه-حال-عمومی-جامعه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir