توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد؛

ررسی منابع سیره پیامبر(ص) در «زندگینامه حضرت محمد(ص)»

پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس , 19 آذر 1394 ساعت 10:51

همزمان با ایام وفات رسول مکرم اسلام(ص) و دهه پایانی ماه صفر، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «زندگینامه حضرت محمد(ص)» که به بررسی منابع سیره پیامبر(ص) می پردازد را معرفی و پیشنهاد می کند.


به گزارش ستاد خبری دهه پایانی ماه صفر آستان قدس رضوی، این اثر در ۳ جلد به چاپ رسیده و شامل مجموعه مقالاتی است که محققان غربی در زمینه سیره و اعتبار آثار مربوط به شرح حال پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نوشته اند.
بخش نخست کتاب، دربرگیرنده مقاله هایی است راجع به سیر تحول سیره نویسی و تاریخچه آن که عمدتا منابع اهل سنت و شیعه را مورد بررسی قرار می دهد. در بخش دوم، اعتبار تاریخی اطلاعات موجود در منابع مربوط به شرح حال پیامبر(ص) راویان و مفسران اولیه و اخبار و روایات گوناگون مربوط به جنگ ها و اعتبار آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.
نویسندگان در این اثر منابعی را در زمینه سیره و شرح حال پیامبر(ص) مورد بررسی قرار می دهند که تاکنون یا ناشناخته بوده اند یا کمتر مورد توجه تاریخ نویسان و پژوهشگران قرار گرفته اند.
این کتاب نوشته «هارالد موتزکی» و ترجمه محمد تقی اکبری و عبدالله عظیمایی است که در قطع وزیری به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
«خاتم پیامبران» نیز عنوان اثر دیگری است که مولف به شرح سیره پیامبر(ص) پرداخته است. نویسنده به جوانب مختلف رخدادهایی که در تاریخ زندگی و مجاهدات رسول خدا(ص) رخ داده نظر داشته و نکات تازه از آن ها استنباط کرده است.
محمد ابوزهره به جای نقل داستان گونه مسائل به تحلیل آن ها پرداخته و در کنار آن، احکام اسلام و چگونگی تشریع آن ها را بیان کرده است.
کتاب خاتم پیامبران ترجمه حسین صابری است، این اثر در قطع وزیری تدوین شده است که مطالعه آن به دوستداران کتاب و کتاب خوانی پیشنهاد می شود.


کد مطلب: 28702

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28702/ررسی-منابع-سیره-پیامبر-ص-زندگینامه-حضرت-محمد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir