روشهای اعمال امر به معروف و نهی از منکر نیازمند بازنگری است

ایرنا , 24 آذر 1394 ساعت 11:16

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: روشهای اعمال امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند بازنگری های کارشناسانه است.


حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی روز دوشنبه در همایش امر به معروف و نهی از منکر در استانداری مرکزی در اراک افزود: آمران به معروف و ناهیان از منکر به عنوان عوامل ترویج دهنده ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) باید برخورد نرم و منطقی را سرلوحه امور خود قرار دهند، در غیر این صورت ممکن است فعالیت آنان نتیجه معکوس داشته باشد.
وی ادامه داد: روشهای اعمال امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری از مواقع از خود ارزشها مهمتر هستند چرا که هدف اصلی اصلاح جامعه و حرکت کردن به سمت معنویات است، بنابراین مسئولان این فریضه الهی باید این مهم را همواره به آمران معروف و ناهیان از منکر تذکر دهند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه کشور، افراد جامعه را به سه گروه قانون مدار، قانون گریز و قانون ستیز تقسیم کرد و بیان کرد: روشهای برخورد با هر یک از این افراد باید متفاوت از دیگری باشد و بین بد و بدتر باید تفاوت قائل شد.
وی اضافه کرد: مشکلات جامعه امروز ایران اسلامی تنها در مقوله منکرات اجتماعی خلاصه نمی شود، بلکه منکرات سیاسی، علمی، اقتصادی و پزشکی بسیاری در جامعه مشهود است که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر از آنها قافل هستند بنابراین باید آمران معروف و ناهیان از منکر با یک برنامه ریزی کارشناسی و مدون در همه مسائل جامعه ورود کرده و این فریضه الهی را به بهترین نحو ممکن انجام دهند.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی عنوان کرد: برنامه ریزی مسئولان و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر ضرورت مهم جامعه و نیازمند عزمی ملی است و باید در این عرصه از ظرفیت خرد جمعی و مشارکت گسترده مردم سود برد.
وی اضافه کرد: بسیاری از مردم همچنان امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک امر واجب و همگانی نمی دانند که این مهم وظیفه مسئولان ستاد این فریضه الهی است که در این خصوص برنامه ریزی های مدون داشته باشد.
وی، استان مرکزی را مهد مفاخر بزرگ و فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی(ص) معرفی کرد و گفت: تشریح و تبیین پیشینه این استان نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از منکرات و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

***پیشگیری از انواع آسیب ها، مهمترین هدف ستاد امر به معروف و نهی از منکر است
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در این نشست گفت: پیشگیری از انواع آسیب ها و منکرات، مهمترین هدف این ستاد است.
حجت الاسلام سید احمد زرگر افزود: بیش از ۹۵ درصد از احکام دین مبین اسلام بر اساس پیشگیری تدوین شده است، بنابراین ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز در بحث پیشگیری سرمایه گذاری کرده و تا کنون نتایج چشمگیری نیز به دست آورده است.
وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال جاری که قانون امر به معروف و نهی از منکر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، برخورد نرم همراه با تشریح عواقب منکر برای اقشار مختلف مردم در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان کرد: در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر محکم ترین و بهترین کار استفاده از ظرفیت مردمی است .
وی، تنها وظیفه مردم را طبق فرموده رهبری معظم انقلاب ؛ گفتن و رفتن و در حقیقت تذکر لسانی دانست و گفت: اقدام اجرایی و برخورد و ضرب و جرح در این خصوص جایی ندارد و در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نباید با مردم درگیر شد یا آنان را زد یا مرتکب جرح و قتل شد.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به مجازات برخوردکنندگان با آمر به معروف و ناهی از منکر گفت: مجازات افرادی که متعرض آمر به معروف و ناهی از منکر می شوند به هیچ عنوان قابل تخفیف، تعلیق و تعویق نیست.
وی گزینش، آموزش، سازماندهی و فعالیت گروهی را مهمترین برنامه ابلاغی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به ستادهای استانی عنوان کرد.

***مسئولان الگوی امر به معروف و نهی از منکر باشند
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی باید الگوی تمام نمای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی بیان کرد: مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی باید بدانند که مردم به خصوص جوانان و نوجوانان همه رفتارها و عملکردشان را با دقت زیر نظر دارند بنابراین این قشر از جامعه باید با رعایت اصول اخلاق، دین مداری و امانت داری خود را به عنوان الگوهای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه معرفی کنند.
وی ادامه داد: اگر مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی به موازین دین مبین اسلام به خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر پایبند باشند، می توانند از دیگر اقشار جامعه نیز انتظار ساده زیستی و رعایت اصول اخلاق را داشته باشند و بر این اساس مدینه فاضله و جامعه پرنشاط و با انگیزه شکل می گیرد.
امام جمعه اراک، امر به معروف و نهی از منکر را گفتمانی سازنده در حوزه اخلاقمداری و سلامت اجتماعی دانست و گفت: احیای این فرضیه الهی نیازمند هماهنگ بودن همه دستگاه های دولتی و گام برداشتن بر اساس فرهنگ واحد سازمانی است.

*** آسیب ها و مشکلات دستگاه های اجرایی باید فهرست بندی شود
استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: آسیب ها و مشکلات جامعه و دستگاه های اجرایی استان باید بر اساس ضوابط ستاد امر به معروف ونهی از منکر فهرست بندی شده و در راستای ممانعت از اشاعه آنها گام های اساسی برداشته شود.
محمود زمانی قمی بیان کرد: بسترسازی برای حضور فعال اقشار مختلف مردم در جامعه می تواند انگیزه لازم را در میان آنان تقویت کند و سرمایه گذاری بر قابلیت های مردمی رکن لازم در فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
وی یادآوری کرد: ارتقای جایگاه ستاد در جامعه به خصوص در بین نسل جوان، نظام مدیریت و ساختار سازمانی ، توانمندسازی سرمایه های انسانی، فرهنگ سازی احیای امر به معروف و نهی از منکر و برنامه ریزی برای ایجاد ارتباطات و هماهنگی بین دستگاه ها از مهمترین برنامه های راهبردی امسال این نهاد در استان است.
وی اظهار کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر باید برنامه هایی برای بسط و گسترش این فریضه الهی در جامعه داشته باشد که اجرای موثر و کارآمد آن مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی است.
سردار محسن کریمی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی نیز آموزش ۳۲ مربی برای تدریس محورهای اصلی امر به معروف و نهی از منکر، آموزش مقدماتی شش هزار و ۷۳۰ نفر به میزان هر کدام شش ساعت و توزیع ۱۸ هزار جلد کتاب با عنوان حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را مهمترین اقدامات این ستاد در ۹ ماهه سال جاری عنوان کرد.
قانون امر به معروف و نهی از منکر در ۲۴ ماده و ۱۹ تبصره در ۲۳ فروردین ماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در دوم اردیبهشت ماه امسال مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.


کد مطلب: 28795

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28795/روشهای-اعمال-امر-معروف-نهی-منکر-نیازمند-بازنگری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir