جشنواره سلمان فارسی در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری مهر , 24 آذر 1394 ساعت 22:03

معاون پژوهشی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: جشنواره سلمان فارسی در سطح نیروهای مسلح همزمان با هفته پژوهش با سخنرانی آیت الله مکارم شیرازی در قم برگزار می‌شود.


سلمان فارسی از صحابه ایرانی مشهور پیامبر گرامی اسلام بود که ایشان او را از اهل بیت و سلمان محمدی خواندند.

سلمان با اینکه پسر یکی از دهقانان ایران بود زرتشتی باقی نماند و سال‌ها در پی حقیقت و دین راستین به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در همین سفرها در سرزمینی به بردگی درآمد و سپس با کمک رسول گرامی اسلام(ص) آزاد شد.

سلمان فارسی حکیمی بود که خرد و دانش‌های ایرانیان و مسیحیان را می‌دانست از مشاوران حضرت محمد(ص)، از جمله طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بوده است. او در انتهای عمر خود والی مدائن شد.

اولین جشنواره سلمان فارسی ویژه تحقیقات علوم انسانی اسلامی در سطح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توسط پژوهشگاه امام صادق(ع) و سپاه پاسداران به منظور بزرگداشت مقام این صحابه پیامبر(ص) به میزبانی شهر قم پنج‌شنبه هفته جاری از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح با سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی و نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار می‌شود.

گسترش پژوهش و تحقیق در حوزه علوم اسلامی انسانی در سطح نیروهای مسلح

دبیر علمی جشنواره سلمان فارسی در مصاحبه‌ مطبوعاتی که قبل از ظهر سه‌شنبه به منظور معرفی این جشنواره در دفتر پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، با اشاره به سابقه تأسیس پژوهشگاه امام صادق(ع) عنوان داشت: پژوهشگاه امام صادق(ع) در سال ۵۹ به فرمان امام راحل و عنایت حوزه علمیه در قم تأسیس شد. این پژوهشگاه اولین مرکز تحقیقاتی در قم است که در حوزه علوم اسلامی انسانی فعالیت می‌کند.

عباسعلی عظیمی افزود: پژوهشگاه امام صادق(ع) ابتدا با عنوان پژوهشکده فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۲ نیز وزارت علوم با ارتقای آن به پژوهشگاه موافقت کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: جشنواره سلمان فارس با هدف گسترش پژوهش و تحقیق در حوزه علوم اسلامی انسانی در سطح نیروهای مسلح از سوی پژوهشگاه امام صادق(ع) مطرح شد.

جشنواره سلمان فارس با هدف گسترش پژوهش و تحقیق در حوزه علوم اسلامی انسانی در سطح نیروهای مسلح از سوی پژوهشگاه امام صادق(ع) مطرح شد

عظیمی ابراز داشت: پژوهش و تحقیق در آثار تولیدی، ایجاد رقابت سالم در میان پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح در حوزه علوم اسلامی انسانی، شناسایی استعدادهای ناشناخته در میان نیروهای مسلح و به کارگیری آن‌ها در پروژه‌ها و پرهیز از موازی کاری در پژوهش‌های حوزه علوم اسلامی انسانی از اهداف دیگر برگزاری جشنواره سلمان فارسی است.

دبیر علمی جشنواره سلمان فارسی با اشاره به محورهای جشنواره سلمان فارسی تصریح کرد: فقه و مبانی حقوق، کلام، ادیان مذاهب، اخلاق تربیت اسلامی، مطالعات انقلاب اسلامی، اندیشه سیاسی و جریان شناسی از جمله مواردی است که در محورهای فراخوان جشنواره اعلام شده است.

وی افزود: امید داریم بتوانیم با هماهنگی پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح تحولی در حوزه علوم اسلامی انسانی ایجاد شود و منویات مقام معظم رهبری در این باره محقق شود.

ارسال ۲۷۸ اثر به دبیرخانه جشنواره

عظیمی بیان داشت: ۲ ماه پس از اعلام فراخوان جشنواره سلمان فارسی ۲۷۸ اثر در حوزه علوم اسلامی انسانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در این میان ۱۲۳ اثر از سپاه پاسداران و بسیج بود که بیشترین آثار ارسالی را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: ارتش جمهوری اسلامی با ۴۴ اثر، نیروی انتظامی ۵۸ اثر و وزارت دفاع ۵۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: بعد از ارزیابی آثار ارسالی در کمیته علمی، ۲۰۳ اثر واجد شرایط احراز رتبه بودند و آثار در چهار رتبه طبقه‌بندی شدند.

تجلیل از صاحبان ۱۶ اثر

دبیر علمی جشنواره سلمان فارسی، افزود: روز برگزاری جشنواره از صاحبان ۱۶ اثر برتر تجلیل و قدردانی می‌شود.

عظیمی در پایان تصریح کرد: گستره فعالیت پژوهشگاه امام صادق(ع) علمی است و در رتبه بندی وزارت علوم در رتبه برتر قرار دارد.


کد مطلب: 28810

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28810/جشنواره-سلمان-فارسی-قم-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir