تمدن نوین اسلامی زمینه ساز حکومت جهانی حضرت حجت(عج) است

خبرگزاری مهر , 25 آذر 1394 ساعت 19:34

حجت الاسلام سقای بی ریا، رئیس شورای علمی «هفته تمدن نوین اسلامی» گفت: کلید واژه تمدن نوین اسلامی تمهیدی است برای حکومت جهانی حضرت حجت(عج).


نخستین نشست خبری برگزاری «هفته علمی تمدن نوین اسلامی» صبح امروز چهارشنبه ۲۵ آذر با سخنرانی حجت الاسلام محمدناصر سقای بی ریا، رئیس شورای علمی «هفته علمی تمدن نوین اسلامی» و فرزاد جهان بین، دبیر علمی «هفته علمی تمدن نوین اسلامی» در ساختمان مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

تمدن نوین اسلامی زمینه ساز حکومت جهانی حضرت حجت(عج) است

سقای بی ریا در ابتدا گفت این آیه قرآن «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفى بِاللّهِ شَهِیداً» و برخی آیات دیگر و روایات به مسئله تشکیل تمدن اسلامی و وعده خداوند بر این مبنا تأکید دارند. تشکیل تمدن نوین اسلامی در افق آینده باید به دست جوانان ما کلید بخورد. از یک جهت این مسئله با تمهید دنیا برای زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) مرتبط است.

وی افزود: برخی از روایات به قیام مردی از قم و همراهی مردم ایران برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) اشاره کرده اند. کلید واژه تمدن نوین اسلامی تمهیدی است برای حکومت جهانی حضرت حجت(عج). در پاسخ به کسانی که می گویند مگر تمدن نوین اسلامی ممکن است، باید گفت قرآن آیاتی در این زمینه دارد. اسلام با سه نفر شروع شد و امروز به گستردگی کنونی اش رسیده و در آینده نیز کامل تر و فراگیرتر خواهد شد.

سقای بی ریا تصریح کرد: تشکیل تمدن یک فرایند زمانبر است و با زمان نسبت مستقیم دارد. باید دو سه قرن بگذرد تا تمدنی شکل بگیرد. برای مثال رودخانه، دریاچه، دریا و اقیانوس همه آب هستند اما برای نامیدن هرکدام کلمه ای خاص به کار می برند. به دریاچه اقیانوس نمی گویند یا به رودخانه دریا نمی گویند. دین ممکن است در عده ای خاصی به وجود آمده باشد ولی با تبلیغ اشاعه یافت؛ ممکن است همین دین اسلام در تمام دنیا اشاعه یابد. ما فرهنگها و قومیتها داریم ولی تمدن یک ویژگی خاصی دارد که مثل نسبت اقیانوس به رودخانه است. تشکیل تمدن زمانی است که آن گستردگی و وسعت اقیانوس را بیابد.

رئیس شورای علمی «هفته تمدن نوین اسلامی» ادامه داد: صحبتهای مقام معظم رهبری درباره ایجاد تمدن نوین اسلامی باید محقق شود. یک حکومت اسلامی یک دولت اسلامی یک ملت اسلامی و یک امت اسلامی داریم. مسئله تمدن اسلامی در سطح امت اسلامی مطرح می شود. همچنین ما در خلأ زندگی نمی کنیم و باید تمام تمدنهای رقیب را بشناسیم و با آنهایی که ضد اسلام هستند مبارزه کنیم. باید با شناخت کامل تمدن اسلامی به تمدن نوین اسلامی دست یابیم.

بی ریا تصریح کرد: اولین مسئله برای تمدن نوین اسلامی تعریف درست این مفهوم است. اصلاً تمدن اسلامی یعنی چه؟ آیا یعنی تاریخ یا فرهنگ اسلامی یا دین. چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی ماهیتی دارد و از مقوله دین است و رسیدن به آن یک مبنایی می خواهد؛ یعنی علومی که برای تمدن نوین اسلامی مبنا و پایه قرار گیرند.

وی افزود: ما ۶ کمیسیون برای مبانی نظری شکل گیری تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته ایم که در یک بازه زمانی طولانی مدت و در یک سیر معقول به آن خواهیم رسید ۱- کمیسیون چیستی تمدن نوین اسلامی ۲-کمیسیون مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، ۳- کمیسیون تکوین و تدوین تمدن نوین اسلامی، ۴-کمیسیون بهره از ظرفیتهای موجود برای این امر در همه کشورهای اسلامی و ۶- آینده پژوهی و ترسیم خط سیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی، ۶ کمیسیون ما هستند.

آغاز هفته علمی تمدن نوین اسلامی از ۳۰ آذر

در ادامه این نشست فرزاد جهان بین، دبیر علمی «هفته تمدن نوین اسلامی» گفت: همان طور که برای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور برنامه و هدف داریم و باید به آن چشم اندازها و اهداف اسلامی برسیم برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هم می توان در اکنون و برنامه های آینده پیش بینی های لازم و مسائل تأثیرگذار بر تمدن را روشن و شفاف کنیم. یک روش پس نگری ای که ما را به آن نتیجه مطلوب برساند و موانع و مقتضیات رسیدن به تمدن نوین اسلامی را مشخص کند. باید در این راه مدیریت صالح صورت گیرد که لازمه آن این است که در رابطه با آن مطلوب، اتفاق نظر و اجماع داشته باشیم.

وی افزود: در سیاستهای ۵ ساله کلان کشور سیاستگذاران، باید ما را به آرمانها و اهدافی که مشخص کرده ایم برسانند. یعنی به تعبیر مقام معظم رهبری نباید با پلشتی و با پیچ و خم جلو برویم. یعنی همزمان باید رشد و توسعه کشور و عدالت اجتماعی را مد نظر داشته باشیم. اگر هدفمان روشن نباشد دچار اعوجاج و کجروی می شویم. باید مردم و حکومت هردو با هم همدل و همزبان باشند و با همکاری هم تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کنند.

وی از آغاز هفته علمی تمدن نوین اسلامی از ۳۰ آذر و افتتاحیه آن در سالن اجتماعات مسجد جمکران خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه در ۷ دی با سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی دردانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار می شود. در فاصله این هفت روز هم همایشها و نشستهای علمی مربوط به این هفته در شهرهای مختلف برگزار می شود. ۲۴ پیش نشست هم قبل از آغاز این هفته برگزار شده و بنا شده هرکدام از این دانشگاه هایی که نشست های مختلف در آنجا برگزار می شود، یک فصلنامه تخصصی با همین موضوع به چاپ برساند.

جهان بین گفت: ۷۵ مقاله در مجموع به دست ما رسید که ۱۰ مقاله رد شد و از بین این ۶۰ مقاله به ۱۰ مقاله برتر در روز اختتامیه هدایایی اهدا خواهد شد.


کد مطلب: 28833

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28833/تمدن-نوین-اسلامی-زمینه-ساز-حکومت-جهانی-حضرت-حجت-عج

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir