شماره جديد بانوان شيعه منتشر شد

حوزه نیوز , 26 شهريور 1387 ساعت 10:11

شماره پانزدهم فصلنامه تخصصی بانوان شيعه با موضوع جنسيت، فرهنگ و دين به مديرمسئولی دكتر محمود تقی‌زاده داوری و سردبيری دكتر زهرا فهرستی از سوی موسسه شيعه‌شناسی منتشر شده است.


به گزارش خيمه، فصلنامه بانوان شيعه به منظور ارائه متمركز تحقيقات انجام شده از سوی زنان پژوهشگر كشور در عرصه‌های مربوط به جنسيت، فرهنگ و دين منتشر می‌شود.

در شماره جديد اين فصلنامه هفت مقاله به چاپ رسيده است. عنوان اولين مقاله «پروين اعتصامی؛ شاعر فضيلت و انسانيت» است كه در آن از پروين اعتصامی به عنوان شاعر فضيلت و تقوا و وارستگی نام برده شده است. نقش زن در زندگی فردی واجتماعی، عرفان در شعر پروين، ظلم‌ستيزی در شعر پروين، نقش فضيلت و اخلاق و برتری روح بر جسم، انسان دوستی و توجه به محرومان از جمله مسائلی است كه در اين پژوهش به آن پرداخته شده است.

«دختران شيعه و تهاجم فرهنگی» عنوان مقاله دوم اين فصلنامه است كه در آن پژوهشی در مورد علل گرايش دختران نوجوان به مد آورده شده است؛ زيرا دختران در جامعه ما از برنامه‌های ويژه كمتری، از جمله برنامه‌های تلويزيونی برخوردارند، از اين رو ممكن است به شبكه‌های ماهواره‌ای، اينترنت، گروه‌های دوستی در مدارس و مانند آنها گرايش پيدا كنند كه گه گاه به الگوپذيری از مدهای بيگانه می‌انجامد.

مقاله سوم با نام «ماهيت نفقه زن» به اصل نفقه در مبانی فقهی و حقوقی می‌پردازد. در گزيده‌ای ازاين پژوهش با عنوان «متقابل نبودن انفاق در زوجين» آمده است: «تكاليف مربوط به انفاق خويشاوندان متقابل است؛ يعنی همان گونه كه پدر ملزم است نفقه فرزند خود را بپردازد، فرزند نيز همين تكليف را در برابر او دارد؛ ولی در روابط زناشويی تكليف انفاق ويژه مرد است و زن هيچ وظيفه‌ای در تأمين معاش شوهر ندارد.»

در مقاله چهارم با عنوان «تأملات منطقی بر نظرات علامه حسينی طهرانی پيرامون مسائل زنان» به نقد كتاب رساله بديعه نوشته علامه حسينی طهرانی، از ديدگاه منطقی و نوع مغالطاتی كه در علم منطق در آنها گفت‌وگو می‌شود، می‌پردازد.

پنجمين مقاله با عنوان «حجاب زن ايرانی در بستر تاريخ» با سيری گذرا در تاريخ ايران از دوران باستان تا زمان كشف حجاب، ريشه حجاب را در تاريخ و فرهنگ ايرانيان بررسی كرده است.

در اين سير تاريخی، مهرها و فرش‌های به جامانده از آن دوران كه بيانگر نوع پوشش زنان آن دوران است و حتی روايات سفرنامه‌نويسان را مورد استفاده قرار داده است تا سندی معتبر و مستند بر اين واقعيت باشد كه نه تنها حجاب فرهنگ تحميل شده اسلام بر ايرانيان نيست، بلكه اين ارزش انسانی ريشه در تمدن و فرهنگ غنی ايرانيان دارد و اسلام بر اين پوشش مهر تأييد زده و ارزش الهی و مذهبی به آن داده است.

مقاله ششم با نام «خديجه(س) يگانه انتخاب پيامبر(ص) تا زمان وفات» به بازخوانی زندگی خديجه(س)، به ويژه در مقطع ازدواج با رسول گرامی اسلام(ص) و شكل‌گيری زمينه‌های آن، براساس ارائه مستندات تاريخی ـ روايی و با رويكردی تحليلی و نقدگرايانه پرداخته است.

در بخشی از اين مقاله می‌خوانيم: «هرچند اين ازدواج به عنوان ارزش و فضيلتی برای خديجه شمرده می‌شود، ولی نبايد اين مهم را دور از نظر داشت كه آنچه او را شايسته اين مصاحبت و مؤانست بيست و چند ساله ساخت، همانا ارزش والای انسانی و اخلاقی او بوده است.»

در ادامه اين مطلب آمده است: «رسول خدا(ص) در طول حيات خود با پانزده زن عقد نكاح بست كه نخستين آنها خديجه بود. نكته در خور توجه آن كه در طول بيست و اندی سال كه آن حضرت با خديجه(س) زندگی می‌كرد، جز او همسر ديگری اختيار نكرد و اين مطلب مورد اتفاق تاريخ‌نگاران و سيره نويسان است.»

آخرين مقاله اين فصلنامه «ام المؤمنين؛ ام سلمه مدافع اهل بيت(ع)» نام دارد كه در آن ابتدا به جايگاه زنان پيامبر(ص) در جامعه اسلامی پرداخته شده و سپس زندگانی ام سلمه به عنوان برجسته‌ترين آنان بعد از حضرت خديجه(س) مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنين، چكيده مقالات آمده در اين فصلنامه به زبان‌های عربی و انگليسی در انتهای نشريه به چاپ رسيده است.

علاقه‌مندان جهت ارتباط با دفتر اين فصلنامه می‌توانند با شماره تلفن 7748099ـ0251 تماس بگيرند.


کد مطلب: 2892

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/2892/شماره-جديد-بانوان-شيعه-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir