شعر آیینی متأثر از منابع دینی و رسانه‌ای تأثیرگذار است

رسا , 6 دی 1394 ساعت 10:04

استاد مجاهدی، شعر را یک رسانه تأثیرگذار برشمرد و گفت: شعر آیینی متأثر از قرآن کریم و منابع روایی متقن است و شعر ولایی نیز یک قطعه از شعر آیینی است و گاهی با یک بیت می­توان خلاصه سخنرانی را به مخاطب رساند که در این زمینه مداح باید خوش سلیقه و متعهد باشد.


محمدعلی مجاهدی، دبیر شعر آیینی کشور در همایش طلایه­ داران نور و رحمت که در سالن همایش‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: در کنار رویش­های غیر قابل انکاری که شعر آیینی در بعد از انقلاب داشته و دهه گذشته دهه بالندگی شعر آیینی کشور بوده، نمی‌توانیم چشم را بر روی ریزیش­ها ببندیم و باید این آسیب‌ها نیز بیان شود.

وی با اشاره به وضعیت شعری امروز، ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: یکی از آفاتی که کیان شعر آیینی و مداحی آل­الله را به صورت جدی تهدید می­کند، اشعار بی­محتوا و سرشار از گزافه، خرافه، مطالب غیر مستند و حاشیه­ساز است و متأسفانه در حدود ۶۰۰ مجموعه شعری را که تا سال ۹۲ رصد کرده­ام، این مجموعه شعرها نگران کننده است.

دبیر شعر آیینی کشور، شعر مورد عنایت رسول گرامی اسلام(ص) را شعر متعهد خواند و افزود: کودکان بی­فرهنگ و بدوی مکه و مدینه در اثر بدگویی­های پدر و مادرهایشان و بزرگان مکه و مدینه شعرهایی می­ساختند و پیامبر(ص) می­خواستند عبور کنند، دست جمعی برای کوبیدن و توهین پیامبر می­خواندند.

مجاهدی با بیان این­که شعر یک رسانه تأثیرگذار است و باید از آن به نحو احسن استفاده کرد، گفت: در طریق شعر آیینی وقتی گفته می­شود که هر چیزی که متأثر از قرآن کریم و منابع روایی متقن ما باشد، این مقوله­ها حضورشان در قلمروی شعر آیینی به عنوان یک شهروند شناخته می­شوند و شعر ولایی یک قطعه از شعر آیینی است.

وی درباره انتخاب شعر از سوی مداحان تصریح کرد: لازم است که شعرها با اشعار مناجاتی و توحیدی شروع کنند و روحی به جلسه بدهند و گاهی با بیتی می­شود خلاصه سخنرانی را به مخاطب رساند و مداح باید خوش سلیقه و متعهد باشد و در انتخاب شعر وسواس داشته باشد.

دبیر شعر آیینی کشور با اشاره به این­که نگریستن با تأمل، گریستن همراه با شوق را به همراه دارد، یادآور شد: نباید با دروغ مردم را به گریه انداخت، بلکه باید در ابتدا حداقل نمایی از عظمت سیدالشهدا(ع) را مجسم کرد و نگریستن را یاد بگیریم تا گریستن به دنبال آن بیاید.


کد مطلب: 28987

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/28987/شعر-آیینی-متأثر-منابع-دینی-رسانه-ای-تأثیرگذار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir