عالمان دین مسئولیت‌پذیرند نه مسئولیت‌گریز

خبرگزاری ايسنا , 10 دی 1394 ساعت 10:23

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اگر ارزش‌ها و هنجارها در جامعه اسلامی وجود دارد این هنجارها و ارزش‌ها توسط عالمان دینی به جامعه منتقل شده است. عالم دینی باید مسئولیت پذیر باشد نه مسئولیت گریز.


آیت‌الله حسینی بوشهری در چهارمین دوره جایزه جهانی المصطفی که به مناسبت نکوداشت آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم با حضور علمای جهان اسلام برگزار شد، با تبریک ولادت پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) و با بیان اینکه این کنگره عظیم برای یک عالمی برگزار شده است که همواره در عرصه علم و دین پرتوان بوده است، اظهار کرد: تکریم و تجلیل از عالمان امری مرسوم در بین اقوام بین‌الملل جهان اسلام است. دین اسلام گام‌هایی به مراتب بلندتر و ارزشمند‌تر در راستای تکریم عالمان دینی برداشته است.

وی افزود: آموزه‌های قرآنی به ما اثبات می‌کند که همواره عالمان دینی مورد تکریم و احترام هستند. در لابلای کلام پیامبر (ص) و عالمان بزرگ نیز این مسأله به چشم می‌خورد که عالمان و خدمت‌گزاران دین باید مورد تجلیل قرار بگیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در سیره عالمان دینی ما این ویژگی وجود دارد که همواره بزرگان جایگاه خود را در سایه تکریم علما و اساتید خود می‌دانند. در سیره دین و عالمان اسلام همواره از مقام علما تکریم و تجلیل شده است. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چرا اساساً ‌از عالمان تجلیل می‌کنیم و چرا خداوند سفارش به تکریم و تجلیل عالمان داده است؟ حقیقت این است که عالمان دین در جامعه اسلامی الگو و اسوه بوده‌اند و همواره در عرصه مسائل دینی پیشتاز و پیشکسوت هستند. بعد از ائمه (ع) عالمان دین مبلغ فرهنگ بوده‌اند. اگر ارزش‌ها و هنجارهایی در جامعه اسلامی است این هنجارها و ارزش‌ها توسط عالمان دین به جامعه منتقل شده. اگر مردم دین دارند و با قرآن و اهل بیت آشنایند در سایه عالمان دین است.

حسینی بوشهری یادآور شد: عالمان دین مسئولیت‌پذیرند نه مسئولیت گریز. شاید خیلی‌ها بخواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند ولی عالمان دینی همواره بر مسئولیت خود استوار هستند حتی اگر در این راستا جانشان را از دست بدهند. ما در ایران شیخ فضل‌الله را داریم که برای حفظ جان خود حاضر نشد به هیچ سفارتخانه‌ای برود. جان برای عالمان دین مهم نبوده است و رسالت اساسی آنها ترویج مسائل دینی در جامعه است. اگر خانواده،‌ کتاب و کتابخانه آنها را آتش می‌زدند و تبعیدشان می‌کردند ناراحت نمی‌شدند و هیچ درخواستی از دشمن نداشتند و همواره در همه مراحل به مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود عمل می‌کردند. در بعد دینی خداترس بوده و در بعد اجتماعی مجاهدان عرصه علم و عمل‌اند.

وی افزود: آنها همواره خیرخواه و دلسوز مردم‌اند و تفاوت عالم و عابد در این است که عابد درصدد اصلاح خود است اما عالم علاوه بر اصلاح خود درصدد اصلاح جامعه نیز است. عالمان با فساد مبارزه می‌کنند ولی عابد نه فساد را می‌شناسد و نه برای مقابله با آن کاری می‌کند. عالم درصدد بالا بردن معرفت دینی مردم است و هرگز نمی‌خواهد مردم در جهل بمانند تا او به درجه علمی و دینی بالاتر برسد. بلکه همواره می‌خواهد مردم با آگاهی چیزی را انتخاب کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: جهل‌زدایی از ویژگی پیامبر اسلام (ص) بوده است و عالمان دینی هم همواره سعی کرده‌اند در این عرصه گام برداند. عالمان دینی مرزبانان کشور هستند. کسی که مرزبانی می‌کند باید سرمایه، حوزه و شیوه مرزبانی را بشناسد. عالمان دینی ما نه تنها مجاهده با نفس می‌کنند بلکه جهاد فرهنگی هم دارند و همواره در مقابل ستمگران طاغوتی می‌ایستند. هر موقع که لازم بوده است لباس رزم پوشیده‌اند و به میدان آمده‌اند. نمونه آن را در سال ۱۹۲۰ میلادی در حمله انگلیس به عراق می‌بینیم که عالمان لباس رزم پوشیدند و در مقابل دشمن ایستادند و یا فتوای میرزای شیرازی که در زمان خود بهترین کار بود و در اینجا بود که بیگانگان به منزلت و مقام علما پی بردند. عالمان دینی تمام این ویژگی‌ها را با طهارت نفس و پاکی روح انجام دادند. عالمان ما با عمق باورهای دینی توانسته‌اند نفس خود را حفظ و جامعه را به سمت صحیح هدایت کنند.

وی تأکید کرد: اگر امروز آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم بزرگ بحرین و بزرگی در جهان اسلام است و این جلسه آبرومندانه برای ایشان تشکیل شده به خاطر این ویژگی‌هایی است که مطرح کردم. ایشان زمانی که در قم بود و من او را ملاقات کردم وارستگی، وقار و طمأنینه در چهره ایشان دیده می‌شد. من معتقدم که روحانیت و علما همواره باید پیشقدم باشند. امروز ما نباید به کم قائل باشیم. امیرالمومنین علی (ع) می‌فرماید به کم قناعت نکنید و کارهای بزرگ را بزرگ جلوه ندهیم و نگران باشیم که آیا به مسئولیت خود در مقابل خداوند عمل می‌کنیم یا نه در پیشگاه الهی متهم درجه اول خودمان هستیم. ببینیم به ‌آنچه که باید انجام بدهیم عمل می‌کنیم.


کد مطلب: 29053

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29053/عالمان-دین-مسئولیت-پذیرند-نه-مسئولیت-گریز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir