تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
۰
کد مطلب : ۲۹۱۴۲

ساخت تنها دو فیلم هنری در مورد شخصیت حضرت رسول (ص)

ساخت تنها دو فیلم هنری در مورد شخصیت حضرت رسول (ص)
نشست خبری جشنواره داستان کوتاه خاتم سه‌شنبه ۱۵ دی ماه، با حضور «علی اکبر اشعری» رئیس شورای راهبری این جشنواره و «مجید قیصری» دبیر علمی جشنواره در محل بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق (ع) برگزار شد.

راه‌اندازی جشنواره‌ای با نام خاتم از دغدغه‌های شخصی‌ام بود

«مجید قیصری» دبیر علمی جشنواره خاتم نیز در این نشست با بیان اینکه خلأ این جشنواره حس می‌شد، گفت: راه‌اندازی جشنواره‌ای با نام خاتم که تمرکز بر وجود حضرت رسول(ص) دارد از دغدغه‌های شخصی‌ام بود. اینکه ما در عرصه داستان کوتاه جشنواره‌ای با محوریت حضرت رسول (ص) داشته باشیم را من یاد ندارم و غرض ما از داستان کوتاه مدرن بازآفرینی از شخصیت حضرت رسول(ص) است وگرنه ما داستان‌های کوتاهی داریم که به شکل بازنویسی تاریخی چه به صورت کوتاه و چه بلند عرضه شده‌اند.

وی افزود: بنابراین برترین اثر داستانی درباره پیامبر اکرم از ابتدای انقلاب تا کنون را معرفی خواهیم کرد.

ساخت تنها دو فیلم هنری در مورد شخصیت حضرت رسول (ص)

قیصری خاطرنشان کرد: در ادبیات دنیا نیز شخصیت‌های تاریخی بزرگی وجود دارند که در ادبیات به روز شده‌اند. در مورد حضرت موسی(ع) ۱۲۰ اثر، در مورد حضرت عیسی(ع) ۲۰۰ اثر اما در مورد شخصیت حضرت رسول (ص) تنها دو فیلم هنری ساخته شده است و در حوزه ادبیات نیز وضع به همین منوال است.

وی تصریح کرد: نگاه امروزی، بیشتر مدنظر ما است. همان طور که کلام خدا در زندگی ما جاری و ساری است، شخصیت حضرت رسول(ص) نیز در زندگی ما جاری است، اگر ما بتوانیم این جلوه‌ها را در قالب داستان کوتاه بیان کنیم، به یقین حرکت مبارکی داشته‌ایم.

داوری هر بخش به صورت مجزا صورت می‌گیرد

دبیر علمی جشنواره خاتم در مورد نحوه و شیوه داوری آثار توضیح داد: تلاش داریم هر بخش را به صورت مستقل داوری کنیم، برای نمونه داستان‌های بازآفرینی شده، داستان‌های فلش هر یک مستقلاً داوری می‌شوند. همچنین آثار در دو مقطع سنی کودک و نوجوان و بزرگسال تفکیک شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آثاری که تاکنون جمع آوری شده است، گفت: برخی کتاب‌ها جمع آوری شده‌اند، اما در این ۳۰ سال کار تاریخی که به صورت بازنویسی تاریخی انجام شده شاید صورت گرفته باشد، اما کار هنری به صورت جدی اندک بوده است. یکی از دغدغه‌ها در بحث داوری اسرائیلیات است، مواردی که در تاریخ جعل شده است، عده‌ای دغدغه مند بودند که نکند برخی از این مباحث وارد فضای داستان‌ها شود.

قیصری اضافه کرد: به همین منظور ما از کارشناسان تاریخی در گروه‌های داوری بهره خواهیم گرفت تا این اتفاق نیفتد، علاوه بر آن ۱۵ عنوان کتاب نیز به عنوان منبع معرفی شده است که می‌تواند در این زمینه نویسندگان را یاری کند.

دبیر علمی جشنواره در پایان گفت: در اختتامیه جشنواره که همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم (ص)برگزار می‌شود، از یکی از شخصیت‌هایی که در عرصه داستان کار کرده است تقدیر خواهیم کرد.

یادآوری می‌شود برای شرکت در این جشنواره علاقه‌مندان می‌توانند داستان‌های خود را حداکثر تا ۵۰۰۰ کلمه و تا تاریخ ۱۵ فروردین ماه سال آینده به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. وب سایت این جشنواره به نشانی www. Khatamfestival.com و www.jashnvarehkhatam.com در دسترس است. گفتنی است، جوایز این جشنواره عبارتند از:

نفر اول ۱۲ سکة تمام بهار آزادی، دپیلم افتخار، تندیس جشنواره
نفر دوم ۷ سکة تمام بهار آزادی، دپیلم افتخار، تندیس جشنواره
نفر سوم ۵ سکة تمام بهار آزادی، دپیلم افتخار، تندیس جشنواره
نفرات چهارم تا دهم هرکدام یک سکة تمام بهار آزادی، لوح تقدیر
اما ۱۴ سکه تمام بهار آزادی به عنوان جایزه ویژه اختصاص یافته است.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما