امام حسن عسکری (ع)؛ آزاده‌ای در اسارت/ از «حیات پاکان» تا «کلیدهای نجات»

خبرگزاری خبرگزاری کتاب ایران , 29 دی 1394 ساعت 12:00

هشتم ربیع‌الثانی برابر با میلاد پرخیر و برکت یازدهمین امام شیعیان، حضرت امام حسن عسکری (ع)، پدر حضرت مهدی موعود (عج) است. در این گزارش نگاهی داریم بر آثاری که از ابتدای سال گذشته تا کنون با عنوان «امام حسن عسکری» منتشر شده است.


ابومحمد حسن‌بن‌علی (ع) یازدهمین امام شیعیان، پدر امام زمان (عج)، مشهور به «امام حسن عسکری (ع)» است. لقب «عسکری» از آن نظر به ایشان داده شده که در شهر سامرا که به عسکر (اردوگاه یا شهر نظامی) نیز مشهور بوده، اقامت اجباری داشته است. از دیگر القاب آن حضرت، «ابن‌الرضا»، «هادی»، «نقی»، «زکی»، «رفیق» و «صامت» است.

محدودیت‌های شدید حاکم بر زندگی امام حسن عسکری (ع) سبب شد تا آن حضرت برای ارتباط با شیعیان، نمایندگانی برگزیند. «عثمان بن سعید» از نمایندگان خاص ایشان بود که پس از وفات امام حسن عسکری (ع) و با ورود به عصر غیبت صغری، به‌عنوان نخستین وکیل و نایب خاص امام زمان(عج) نیز ایفای نقش کرد.

امام عسکری (عج) در اول ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری بیمار شدند و در هشتم همان ماه، در ۲۸ سالگی در سامرا و در خانه‌ای که پدرشان دفن شده بودند به خاک سپرده شدند. احادیثی که از امام عسکری (ع) نقل شده درباره موضوعات مختلفی از جمله تفسیر قرآن، اخلاق، فقه، امور اعتقادی، ادعیه، زیارت است.

اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب نشان می‌دهد، ناشران از ابتدای سال‌ گذشته (۱۳۹۳ تا کنون) با عنوان «امام حسن عسکری (ع)» ۲۹ اثر را راهی بازار کتاب‌‌های دینی کردند. این گزارش نشان می‌دهد، از میان ۲۹ اثر راه یافته به کتابفروشی‌ها، ۱۷ عنوان چاپ نخست، و ۲۷ کتاب به مرحله تجدید چاپ رسیده است.

بنا به اعلام اطلاعات کتابشناسی موسسه خانه کتاب، ۲۷ اثر با عنوان «امام حسن عسکری (ع)» از سوی مولفات تالیف و ۲ کتاب نیز با برگردان مترجمان به فارسی ترجمه شده است. ناشران تهرانی با انتشار ۱۱ اثر به نفع ناشران شهرستانی با ۱۸ اثر کنار رفتند. کودکان و نوجوانان می‌توانند در مدت زمان یاد شده، ۱۰ اثر چاپی مختص خود را انتخاب و مطالعه کنند.


کد مطلب: 29339

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29339/امام-حسن-عسکری-ع-آزاده-ای-اسارت-حیات-پاکان-کلیدهای-نجات

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir