مداحان اعتدال را رعایت کنند/پرهیز از افراط‌و تفریط در مدح آل الله

خبرگزاری مهر , 1 بهمن 1394 ساعت 18:40

دبیر مجمع علمای استان سمنان افراط‌وتفریط را در مداحی یک آسیب بزرگ دانست و گفت: مدح آل الله باید بامطالعه، اخلاص و اعتدال باشد.


حجت الاسلام حسینعلی قدرتی صبح پنج شنبه در همایش «حنجره های حسینی (ع)» که با حضور مداحان و مسئولان هیئات مذهبی سمنان در هیئت انصار این شهر برگزار شد ضمن بیان اینکه مداحان اهل بیت (ع) در ترویج مکتب آل الله و تقویت بنیه اعتقادی شیعیان نقش مهمی داشته اند، افزود: مداحان باید قدردان جایگاه خود باشند.

وی با تاکید بر اینکه مداحی منسب معنوی است، اظهار داشت: مداحی را با هیچ چیز دیگری نمی توان عوض کرد.

مداحی یک هنر است

دبیر مجمع علمای استان سمنان، مداحی را یک هنر دانست و گفت: باید مداحان قدر این هنر که در خدمت دین اسلام است را بدانند.

قدرتی با تاکید براینکه مداحان باید این مدال و سرمایه معنوی را حفظ کنند و عنوان کرد: تمام مداحان، خطیبان، شعرای آئینی و نویسندگانی که در مسیر روشنگری مردم قدم بر می دارند نوکر امام حسین (ع) هستند و در مقابل مکتب عاشورا زانو می زنند.

وی اظهار داشت: امام حسین (ع) کشتی نجات است و در این بین مداحان نقش قابل توجهی برای جذب جوانان در راستای کسب سعادت دنیوی و اخروی دارند.

مداحان جوان از تجارب پیشکسوتان و پیر غلامان بهره ببرند

دبیر مجمع علمای استان سمنان کانون مداحان را از ظرفیتهای بسیار خوب سازمان تبلیغات اسلامی دانست و بر ضرورت حمایت از آن تاکید کرد و افزود: تغذیه فکری و آموزش و ساماندهی این قشر تاثیرگذار از جامعه مهمترین وظیف این سازمان است.

قدرتی با تاکید بر اینکه کانون مداحان باید برای ساماندهی و آموزش مداحان در هر سطحی برنامه داشته باشد، بیان داشت: این مهم موجب توسعه کانون و بهره مندی جوانان از تجارب پیشکسوتان و پیر غلامان می شود.

وی با تاکید براینکه امروز انقلاب ما به مداحان نیاز دارد ازاین قشر خواستار توجه به حفظ وحدت، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تبیین اهداف و سیره اهل بیت (ع)، دشمن ستیزی، ولایتمداری و ترویج امید بین مردم شد.

شناسایی ۴۸۳ مداح در شهرستان سمنان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان نیز در این همایش، از شناسایی ۴۸۳ مداح در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۳۰ نفر ذاکر آل الله بوده و در آئین های ملی و مذهبی به ذکر مصائب اهل بیت (ع) می پردازند و ما بقی درکمیته ترحیم خوانان فعالیت می کنند.

حجت الاسلام غلامرضا زاهدی مداحی را یک توفیق الهی دانست و گفت: مداحان نقش بسزایی را در جامعه دارند چرا که این قشر وپیام رسان آنچه در تاریخ اسلام اتفاق افتاده هستند.

وی با تاکید بر اینکه مداحان یک حلقه اتصال بین مردم و اهل بیت(ع) هستند، افزود: مداحان در هدایت، ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) و تبلیغ دین در جامعه تاثیر گذار هستند.

زاهدی خواستار توجه مداحان به مسائل روز جامعه شد و خاطرنشان کرد: همه ما باید نسبت به توطئه های دشمنان و در مورد مسائل روز نقش بیدار کننده و آگاهی بخش داشته باشیم.

ضرورت پرهیز از بیان اشعار و مطالب پوچ

رئیس کانون مداحان شهرستان سمنان نیز در این همایش، ضمن بیان اینکه مداحان در آگاهی بخشی مردم نقش بسزایی دارند از این قشر خواستار مطالع دقیق و مستند تاریخ اسلام و رویدادهای جامعه امروز برای روشنگری مردم شد.

یوسف سلطان با تاکید بر اینکه مداحان باید در مطالبی که ارائه می دهند بسیار دقت کنند تا آن مطالب صحیح و درست باشد، اظهار داشت: باید مداحان با مقاتل آشنا باشند.

وی با اشاره به این مطلب که مداحان باید از آسیب های این قشر جلوگیری کنند، بیان داشت: سبک های غیر متعارف، تقلید صدا، برهنه شدن سینه زن ها و استفاده از اشعار پوچ از جمله آسیب ها است.

رئیس کانون مداحان شهرستان سمنان با اشاره به این مطالب که مداحان باز گو کنندگان حوادث گذشته و زندگی ائمه اطهار (ع) هستند، گفت: متاسفانه در برخی از آئین ها شاهد استفاده از مطالب و اشعار پوچ و بی معنا هستیم که این موجب ایجاد شبهه در اعتقادات و سوء استفاده دشمنان می شود.

سلطان، اخلاص را از جمله ویژگی یک مداح خوب دانست و افزود: این ویژگی در مخاطب بسیار تاثیر گذار است.

این مراسم با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و کانون مداحان شهرستان سمنان با حضور آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان، مداحان و شعرای آئینی برگزار شد.


کد مطلب: 29377

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29377/مداحان-اعتدال-رعایت-کنند-پرهیز-افراط-و-تفریط-مدح-آل-الله

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir