طلبه‌ها برای تبلیغ به مناطق فاقد روحانی بروند

خبرگزاری ايسنا , 7 بهمن 1394 ساعت 18:15

آیت‌الله سبحانی گفت: طلبه‌ها به جای ماندن در حوزه، برای تبلیغ به مناطق فاقد روحانی هجرت کنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، گفت: حضرت در حدیثی فرمودند: «تَعَلَّمِ العِلمَ وَ اعمَل بِهِ وَ انشُرهُ فی أهِلهِ، دانش بیاموز و آن را به کار بند و در میان اهلش پراکنده ساز».

وی ادامه داد: طلاب سه وظیفه دارند، وظیفه نخست آموزش علم است که در این بخش باید علم را به دقت یاد بگیریم و درس خواندن در اولویت باشد و مسائل جانبی و خارجی ذهن را پر نکند.

وی خاطرنشان کرد: حوزه باید علم را در اولویت قرار دهد، در بخش اول علم فقه، اصول و حدیث قرار داشته باشد، پس از آن مسائل جانبی باشد، اگر بالعکس شد، نتیجه نمی‌گیریم.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بخش سوم این روایت خطاب به طلاب و روحانیون حوزه های علمیه است، گفت: امروز روحانیون ۷۰ و ۸۰ ساله در حوزه مانده‌اند؛ در حالی که در کشور مشکل امام جماعت، مدرس و ... داریم؛ پس این بزرگواران باید به دیار خود بازگشته و به تبلیغ بپردازند.

آیت‌الله سبحانی، مثال ماندن در حوزه را مثال کشوری دانست که دشمن اطرافش را محاصره کند و سربازان در سربازخانه باشند.

وی عنوان کرد: کسانی که استعداد بالا دارند، باید بمانند، درس بخوانند و مجتهد و مدرس شوند، کسانی که حدشان تمام است، باید به وظیفه بیرونی خود عمل کنند.

وی با اشاره به حضور ۷۵ هزار طلبه در قم، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از بخش‌های کشور فاقد روحانی است ولی طلاب فراوانی در حوزه حضور دارند.

وی اهمیت یاد دادن علم را مورد توجه قرار داد و افزود:‌ آن کس که از تو علم می‌آموزد و عمل می‌کند، همان پاداشی که او دریافت می‌کند، به شما نیز داده می‌شود، بنابراین علم در درجه اول است، از حافظه خود برای یادگیری مسائل علمی استفاده کنید، زیرا اگر ذهن شما با مسائل جانبی پر شد، برای علم ارزشی قائل نمی‌شوید.

این مرجع تقلید یادآور شد: امیدواریم انسان به مرحله‌ای برسد که همیشه عاشق علم باشد، اگر انسان عاشق علم باشد، در همه مراحل جوابگویش است.


کد مطلب: 29474

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29474/طلبه-ها-تبلیغ-مناطق-فاقد-روحانی-بروند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir