نسل امروز به تولید آثار با محوریت «مبنای اسلامی» نیازمند است

خبرگزاری خبرگزاری کتاب ایران , 11 بهمن 1394 ساعت 13:46

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در آیین نقد و رونمایی از کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» گفت: «نسل امروز و جوان کشور، به شدت در «مبانی اسلامی» با سستی اعتقاد مواجه هستند و این اعتقاد تنها با تولید آثاری با موضوع «مبانی اسلامی» محکم می‌شود.» سید محمدرضا دربندی، نویسنده اثر نیز اظهار کرد: در این کتاب به اشکالات و پرسش‌های جوانان پرداختم.


نشست نقد و رونمایی از کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، پژوهشگر و مدیر موسسه «اسراء»، سید محمدرضا دربندی، نویسنده اثر و محمدحسن زورق، دبیر نشست در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. علی‌اکبر اشعری، مدیر پروژه خانه کتاب نیز در این نشست حضور داشت.

یادی از شاگردی شهید

زائری با یادی از دوست شهید خود «سید حسین ندایی» به عنوان یکی از شاگردان سید محمدرضا دربندی گفت: سال‌ها افتخار شاگردی در محضر آقای دربندی را داشتم. دفتری که هم‌اکنون با خودم به این نشست آوردم، دست‌نویس‌های شهید ندایی است که از درس‌های آقای دربندی تهیه و آن را به رسم یادگاری به من هدیه کرد و البته خودش در سن ۱۶ سالگی شهید شد.

وی ادامه داد: تولید آثاری با موضوع و محوریت اعتقادات اسلامی در جامعه کنونی ایران لازم و ضروری به نظر می‌رسد زیرا نسل امروز این کشور بیشتر با شعار و ظاهرسازی در حال تربیت شدن هستند. باید این موضوع را به خودمان گوشزد کنیم که این نسل نیازمند «مبنا» است. از این نکته نباید غافل بود که بدون این «مبنا» زمینه سعادت نسل آینده فراهم نمی‌شود.

کتابی با گامی جدی در تقویت «مبنا»

سردبیر مجله «خیمه» اظهار کرد: جوانان دهه‌های گذشته مانند شهید بابایی‌ها، برای تحصیل به امریکا سفر می‌کردند و هیچ ترسی برای تاثیرگذاری فرهنگ غربی بر آنها نبود و البته آنها در فرهنگ آن کشورها مؤثر بودند، اما اکنون باید نگران حال و روز دانشجویان باشیم که حال و هوایشان پس از ورود به هواپیما تغییر می‌کند! پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی و در آستانه سالروز پیروزی آن باید به این نکته اعتراف کنیم که در زمینه اعتقاد جوانان کم کار کرده‌ایم.

وی کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» را گامی مناسب و در خور برای آغاز تعلیم «مبنای اسلامی» به جوانان دانست و افزود: البته که این کتاب اثری نهایی نیست، اما گام مبارکی است. این اثر به اصول و عقاید و معارف اسلامی پرداخته و از یک قالب سنتی برخوردار است اما با زبانی امروزی و پاکیزه برای جوانان تألیف شده است.

زائری افزود: یکی از ویژگی‌های اساسی این کتاب در این است، که باید آن را اثری در جست‌وجوی معنا دانست. این کتاب با دارا بودن یک قالب سنتی، مثال‌هایی ملموس و امروزی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. نکته جالب توجه این است که نویسنده این کتاب را پس از سی سال به دست ناشر که دفتر نشر فرهنگ اسلامی است، سپرده است و منابع مورد نیاز خود را با بافتی منسجم در اختیار خواننده قرار داده است.

جوانان را به آزمایش الهی آشنا کنیم

در بخش دیگری از نشست نقد و رونمایی کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان»، سید محمدرضا دربندی، نویسنده کتاب به بیان چگونگی تألیف این اثر پرداخت و گفت: در محفل‌های مختلفی که بیشتر جوانان در آن شرکت می‌کنند، حاضر می‌شوم، عمده سؤال و اشکال آنها درباره حجاب و رعایت آن، به جا آوردن نماز و از این دست مسائل است. به نظرم رسید که این اشکالات و ابهامات درباره اسلام را باید با روش درست پاسخ داد. جوانان برای دریافت یک پاسخ مناسب در ابتدا به این نیاز دارند که با استدلال درست «خدا» و حضور و فرامین او را برای جوانان توضیح داد و در درجه بعد به آنها فهماند که انسان همواره درحال آزمایش است، به عبارتی باید آنها را به «قمار عاشقانه» با خدا دعوت کرد.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه باید به این نکته اشاره کنم، که در سال‌های اخیر برخی کتاب‌های مذهبی مجوز نشر گرفته‌اند که به نحو احسن، در راستای شک در وجود «خدا» گام برمی‌دارند. به شخصه تلاش کردم در این کتاب علاوه بر دوری از این مسائل، نکات جدیدی را مطرح کنم. کتاب حاضر از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، آغاز و انجام هستی و در بخش دوم به راهبری انسان پرداخته‌ام و مساله «ولایت فقیه» را نیز به عنوان موضوعی جدید در این کتاب گنجانده‌ام.

دربندی با اشاره به استفاده از اشعار شاعران بزرگی چون فردوسی و سعدی در کتاب خود، گفت: برخی گروه‌ها مانند «تفکیک» ی‌ها اعتقاد دارند که ما نیازی به فلسفه نداریم، در حالی که قبل از آنکه برهان فلسفی را ما در
اعتقادات و تولیدات خود استفاده کنیم، اهل بیت (ع)، از آن استفاده کرده‌اند. در اثر حاضر از اشکالات بی‌معنا عبور کردم و بر اشکالات برجا مانده و پرسش‌های جوانان پرداختم.

در پایان نشست نقد و رونمایی از کتاب «آغاز و انجام هستی و راهبری انسان» از این اثر رونمایی شد.


کد مطلب: 29513

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29513/نسل-امروز-تولید-آثار-محوریت-مبنای-اسلامی-نیازمند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir