بانوان بیش از 80 درصد حفاظ قرآنی را تشکیل می‌دهند

خبرگزاری ايسنا , 12 بهمن 1394 ساعت 18:04

رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: طی 10 سال گذشته از مجموع 40 هزار حافظ قرآنی که در سطح کشور در آزمون‌های اخذ گواهی‌نامه حفظ شرکت کرده‌اند، 83 درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.


مهدی قره‌شیخلو شامگاه یکشنبه در آئین محفل قرآنی طلیعه ۳ که در محل حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در زمینه فعالیت‌های قرآنی پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار چشمگیر بوده که رشد موسسات قرآنی مردمی نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست و باید این گسترش روزافزون را به‌عنوان یکی از نعمت‌های الهی قدر بدانیم.

وی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم از دستاوردهای مهم قرآنی که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب به دست آمده است، حفاظت کنیم، تصریح کرد: طبق نص صریح قرآن در آیه ۷ از سوره مبارکه ابراهیم «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ »؛ شکر نعمت موجب افزایش آن و کفر نعمت زمینه عذاب الهی و از دست دادن نعمت می‌شود.

قره‌شیخلو با اشاره به استقبال چشمگیر بانوان از فعالیت‌های قرآنی، خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته از مجموع ۴۰ هزار حافظ قرآنی که در سطح کشور در آزمون‌های اخذ گواهی‌نامه حفظ شرکت کرده‌اند، ۸۳ درصد آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با توجه به نقش زنان در خانواده که نقش مدیر داخلی را ایفا کرده و اهمیت آنها در تربیت نسل بر کسی پوشیده نیست، آمار بالای تعداد حفاظ در بین بانوان می‌تواند تاثیر مهمی در تربیت قرآنی جامعه ایفا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: باید جایگاه ویژه‌ای برای قرآن در زندگی روزمره خود قائل شویم و همانطور که پرداختن به اموری همچون تحصیل و اشتغال برای ما از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به‌عنوان یک مسلمان باید همین دغدغه را در ارتباط با قرآن داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارتباط با قرآن نباید محدود به ایام خاص از جمله ماه مبارک رمضان شود، تصریح کرد: علاوه بر قرآن خواندن باید توجه ویژه‌ای به قرآن فهمی و عمل به آیات نورانی این کلام الهی داشته باشیم تا بتوانیم نهایت بهره را از این راهنمای جامع بشری داشته باشیم.

قره‌شیخلو با اشاره بر تاکید قرآن مجید بر تدبر و تفکر در آیات نورانی الهی، تاکید کرد: در بسیاری از آیات قرآن کریم عباراتی همچون «افلا یتدبرون»؛ «افلا تعقلون»؛ «افلا تذکرون» که انسان‌ها را به تعقل و تدبر و تفکر در آیات دعوت می‌کند، مشاهده می‌کنیم و همین مسأله اهمیت موضوع را به خوبی نمایان می‌کند.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور با تاکید بر اینکه هر کس آیات قرآن را به خوبی فهم کند، نمود آن در اعمال و رفتارش جلوه خواهد داشت، گفت: به‌طور مثال با مراجعه به آیه «...وَأَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ...»؛«... و نیکی کن چنانکه خدا به تو نیکویی و احسان کرده...» به این باید فکر کنیم که نیکی خداوند چگونه است؟ همانا نیکی باری‌تعالی بدون منت و بدون چشم‌داشت است که در صورت توجه به این نکته قطعا زندگی روزمره ما رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.

قره‌شیخلو با تاکید بر اینکه عمل به قرآن تکمیل کننده انس با قرآن است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعالیم دینی در روز قیامت کسانی رستگار می‌شوند که نورانیت قرآن را به همراه داشته باشند و این مسأله در صورت توجه به فهم و عمل به آیات قرآن امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز در این مراسم گفت: هدف عمده انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار در راستای تعالیم قرآن بود.

حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری، اظهار کرد: برگزاری محفل انس با قرآن بهترین برنامه برای استقبال از دهه فجر انقلاب اسلامی بود که توسط مردم ولایتمدار زنجان صورت گرفت و این اتفاق نیز سند دیگری در رابطه با پیوستگی مردم انقلابی با قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برگرفته از تعالیم والای قرآنی و ادامه نهضت عاشورایی حسین (ع) است، افزود: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از تعالیم والای قرآنی و ادامه نهضت عاشورایی حسین (ع) است و همانطور که معمار کبیر انقلاب و رهبر عظیم‌الشأن به آن اذعان داشته‌اند، ادامه راه آن نیز با تأسی به آیات نورانی قرآن ممکن شده است.

صفی‌یاری با اشاره به هدف عمده انقلاب اسلامی که مبارزه با استکبار بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما در داخل و خارج از کشور یک هدف عمده که مبارزه به استکبار بود را دنبال می‌کرد و این انقلاب از همان ابتدا تاکید بر حاکمیت قرآن داشت و با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم قانون ما نیز بر اساس قرآن باید شکل بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به ایستادگی و مخالفت عده‌ای قلیل با اسلامی شدن قانون کشور در ابتدای پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و زمانی که بحث قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شد عده‌ای قلیل، که تحت تفکرات غرب و شرق بودند در برابر این مسأله مقاومت کردند ولی خواست مردم انقلابی و در رأس آن امام خمینی (ره) تدوین قانون اساسی کشور بر مبنای قرآن کریم بود.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم علی امینی، قاری و مفسر نوجوان قرآن به قرائت و تفسیر آیاتی چند از سوره تحریم پرداخت.

انتهای پیام


کد مطلب: 29542

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29542/بانوان-بیش-80-درصد-حفاظ-قرآنی-تشکیل-می-دهند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir