امام صادق (ع)، مشوقِ سرودن «اشعار عاشورایی» بودند

شبستان , 17 بهمن 1394 ساعت 15:48

حجت الاسلام تقوی گفت: امام صادق(ع) با طرحِ این پرسش از برخی شعرا که «آیا درباره جدم، امام حسین(ع)، شعر گفتید»، هدایتگرِ شعرا برای سرودن اشعار عاشورایی بودند.


«همایش فاطمی»، شامگاه جمعه با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، حسین طلا و مهرداد بذرپاش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، تولیت مدرسه علمیه ثقلین در مسجد ارک تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در این همایش با اشاره به تاریخ درازمدت سوگواری در میان بشر گفت: عزاداری و مرثیه سرایی از هنگام غم و ناراحتی حضرت آدم در سوگِ درگذشت هابیل شروع شد. زمانی که قابیل، برادرش را به قتل رساند.

ابتلای عاشق به فراق، گرفتاری در بدترین عذاب ها است

وی افزود: انسان هنگام مرگ و فقدان عزیزش، اقدام به سوگواری و مرثیه سرایی می کند. در این میان، ابتلای عاشق به فراق، گرفتاری در بدترین عذاب ها است؛ زیرا موجب احساس خلا می شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی (ع) در دعای کمیل می فرماید: «إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ». اگر عذاب جهنمت را تحمل کنم، عذاب فراقت را تحمل نخواهم کرد.

گریه یعقوب در فراقِ یوسف

وی ادامه داد: وقتی حضرت یوسف را به مصر بردند، یعقوب به دلیل این فراق، آنقدر گریه کرد تا نابینا شد.
حجت الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه تاریخ سوگواری مربوط به قبل از اسلام است، گفت: شهادت سیدالشهدا (ع) عزاداری در اسلام به ویژه تشیع را از نظر شکلی و محتوایی دچار تغییرات وسیعی کرد. به ویژه که رسول الله (ص) هنگام تولد امام حسین (ع)، روضه خواند و اهل بیت (ع) گریه کردند.



سوگواری؛ طراحی هنرمندانه برای زنده نگاه داشتن نام امام حسین(ع)

وی با بیان اینکه دشمن در تلاش برای از بین بردن نام سیدالشهدا (ع) بود اما سوگواری طراحی هنرمندانه برای زنده نگاه داشتن نام حضرت بود، افزود: شعر برای ترسیمِ دقیق صحنه های عاشورا به کمک آمد و سپس مداحی، مرثیه سرایی و منقبت خوانی نیز اضافه شدند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) از برخی شعرا می پرسیدند: آیا درباره جدم شعر گفته اید؟ و با این پرسش، هدایتگر شعرا برای سرودن اشعار در وصف امام حسین (ع) و نمایش صحنه های کربلا بودند.

هیئات، تشکل های مردم نهادی که نام سیدالشهدا (ع) را زنده نگاه داشتند

وی ادامه داد: با گسترش روضه ها و سوگواری ها عده ای هیئات را ایجاد کردند؛ تشکل های مردم نهادی که نام سیدالشهدا (ع) و مصائب کربلا را زنده نگاه داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت: ائمه(ع) مشوق هیئات بودند به طوری که گاهی در آغاز سوگواری می فرمودند: منتظر حضور خانواده و نزدیکان باشید تا بیایند و سپس عزاداری کنید.

روشنگری فرهنگی از کارکردهای هیئات است

وی یکی از کارکردهای هیئات را «روشنگری فرهنگی» دانست و افزود: تربیت نیرو از مشخصه های این کارکرد است. به طوری که جوانان هیئتی، کمتر فاسد و منحرف می شوند و روح لطیف تر و احساس مسئولیت بیشتری دارند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، تحلیل و موضع گیری سیاسی را جزو کارکردهای مهم هیئات دانست و خاطرنشان کرد: هیئات بر اساس اصل "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته" نسبت به جامعه، احساس مسئولیت می کنند و در دوره های مختلف مانند صفویه، قاجاریه و طاغوت، مردم را متوجه اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه می کردند.

«هیئات» همواره گوش به فرمان رهبری هستند

وی ادامه داد: هیئات پس از حادثه ۱۵ خرداد جزو نخستین گروه ها در پیروی از حرکت امام (ره) بودند. البته هیچگاه هیئات یک «حزب سیاسی» نبودند بلکه همواره گوش به فرمان امام (ره) و مقام معظم رهبری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی گفت: هیئت اصیلِ پیرو اهل بیت (ع) نمی تواند نسبت به فسادها و آلودگی های جامعه بی تفاوت باشد. من در فتنه ۸۸ شاهد بودم به دنبال حمله عده ای به خیمه های عزاداری، مردم هیئتی از در و دیوار جوشیدند و بساط فتنه گران را برچیدند.

تقویت هیئات، راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن است

وی تقویت هیئات را جزو راهکارهای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن خواند و افزود: هیئتی ها با آیین نامه و دستورالعمل وارد عمل نمی شوند بلکه با عشق و محبت نقش آفرینی می کنند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: «مرگ بر آمریکا»، شعار راهبردی و جزو متن انقلاب ما است. بنابراین تحت تاثیر برجام از شعارهای انقلابی ملت ما حذف نمی شود.

وی با اشاره به حماسه مهم و ملی انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی ادامه داد: مباد، مجلس ششم در کشور تکرار شود؛ مجلسی که با تحصن به دنبال وارد کردن نفوذ دشمن در کشور بود.

آمریکا، جایی در ایران ندارد

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در پایان گفت: آمریکا بداند جایی در این کشور ندارد. بنابراین تا زمانی که بصیرت و شور عاشورایی در خون ملت ما می جوشد آمریکا نمی تواند نفوذ کند.


کد مطلب: 29608

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29608/امام-صادق-ع-مشوق-سرودن-اشعار-عاشورایی-بودند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir