معماری حرم امام رضا(ع) اصیل و ریشه دار است

پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس , 8 اسفند 1394 ساعت 22:02

پدر نگارگری خراسان رضوی گفت: معماری ایرانی و اسلامی به کار رفته در بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) اصیل و ریشه‌دار است.


قاسم باسط زاده در حاشیه بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: این موزه‌ها گنجینه‌ای از هنر و میراث فرهنگی ایرانیان را در خود جای داده است.
وی به قرآن‌های منتسب به ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: این قرآن‌ها علاوه بر بعد معنوی دارای بعد هنری فراوانی است. در این قرآن‌های نفیس استعداد و نبوغ ایرانی به کار رفته و اصالت، تذهیب و طلاکاری به گونه ای اجرا شده که تنها یک هنرمند می تواند آن را درک کند.
باسط زاده به موزه مردم شناسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از این حمام‌ها و خزینه‌ها در سطح شهر وجود ندارد و امروز با دیدن بافت‌های قدیمی و نقوش زیبا در این موزه خاطرات ایران قدیم برایم زنده شد.
وی با بیان اینکه افتخار شاگردی استاد فرشچیان را دارم، گفت: تابلوهایی زیادی از این استاد در موزه حرم مطهر رضوی وجود دارد که افراد با دیدن این آثار ارزشمند این استاد بزرگ متحیر و شگفت زده می شوند.
پدر نگارگری خراسان رضوی به معماری بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) اشاره کرد و افزود: هنرمندان ایرانی از دوران گذشته تا کنون با اندیشه و روح پاک توانستند آثار ارزشمندی را به وجود آوردند.
وی گفت: جاذبه‌های گنبد منور، گلدسته‌، معرق، کاشی‌کاری‌، آیینه‌کاری و خط نوشته‌های موجود در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی فقط مختص هنرمندان ایرانی است و به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که امنیت و آرامش را به زائران هدیه می دهد.
پدر نگارگری خراسان رضوی ادامه داد: من همواره از امام رضا(ع) خواسته‌ام به من کمک کند تا از این هنر ارزشمند که خداوند به من عنایت کرده است به بهترین نحو استفاده کنم و همواره تلاش می کنم آن را به اوج برسانم.
باسط زاده ادامه داد: آستان مقدس رضوی می تواند زمینه‌های آشنایی جوانان و علاقه‌مندان به هنر‌های سنتی را با پیشکسوتان عرصه‌های مختلف هنری فراهم کند.
لازم به یادآوری است: ۳۵ نفر از استادان و پیشکسوتان هنر‌های تجسمی خراسان رضوی به حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف از موزه‌های قرآن، مردم شناسی و مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند.


کد مطلب: 29807

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29807/معماری-حرم-امام-رضا-ع-اصیل-ریشه-دار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir