آیا روضه‌خوانی خواسته مخاطبان نمایش‌های دینی است؟

ایکنا , 10 اسفند 1394 ساعت 22:00

متأسفانه مدت‌هاست که تماشاگر نمایش دینی و مذهبی روی صحنه تئاتر شاهد اجرایی شبیه به روضه‌خوانی است که ویژه مجالس مذهبی است؛ در حالی که نمایش اقتضای خود را دارد و فرقی نمی‌کند که مذهبی باشد یا غیرمذهبی، از این رو باید همه مختصات تئاتری در ساختار و محتوای آن رعایت شود.



علی‌اکبر آخوندی، کارگردان تئاتر دینی گفت: در حوزه تولید تئاتر دینی و قرآنی باید از نگاه عامی که وجود دارد اجتناب کرده و با نگاهی جدید و جذاب به وقایع دینی و برش‌هایی از تاریخ اسلام نگاه کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه اغلب دیدگاه‌هایی که در زمینه تئاتر دینی وجود دارد و منجر به این می‌شود که در این‌گونه نمایشی شاهد تنوع نباشیم و تقریباً همه آثار تولیدی و اجرا شده حداقل در زمینه ساختار شبیه هم باشند و حرف تازه‌ای برای گفتن و جذب مخاطب نداشته باشند.

آخوندی که ویژه ایام فاطمیه(س) نمایشی را کارگردانی کرده و قرار است از ۱۵ اسفند در تماشاخانه سرو به روی صحنه برود، گفت: واقعیت این است که مخاطبان وقتی را که صرف می‌کنند تا به تماشای یک اثر نمایشی بنشینند، توقع آن را دارند که تئاتر ببینند؛ فرقی نمی‌کند که این اثر تمی مذهبی و دینی داشته باشد و یا اجتماعی؛ تئاتر ویژگی‌های ساختاری و محتوایی خاص خود را دارد، اقتضائاتی که باید رعایت شود.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: متأسفانه باید بگویم که تماشاگر نمایش دینی و مذهبی ما مدت‌هاست که در صحنه تئاتر، چیزی غیر از یک واقعه نمایشی را می‌بیند، چیزی شبیه به روضه‌خوانی و ذکر مصیبتی که معمولاً در مجالس عزا و پای منابر مذهبی شنوای آنهاست و در ذهن برای آنها مابه ازای تصویری نیز می‌سازد.

آخوندی در مورد نمایشی که آن را برای اجرا در ایام فاطمیه کارگردانی کرده است به ایکنا گفت: «سوسمارها هم دوز بازی می‌کنند» نام این نمایش است که یاسین حجازی آن را براساس داستان‌هایی مربوط به زندگی حضرت زهرا(س) و ماجرای شهادت ایشان به رشته تحریر درآورده و وجه تسمیه آن به جهت آن است که دو سوسمار در وقایع داستانی آن نقش اساسی را ایفا می‌کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: این نمایش در فضای فانتزی و غیرواقع‌گرا روایت می‌شود، یعنی برخلاف عرف اغلب آثاری که تاکنون با حال و هوای دینی و مذهبی دیده‌اید و در سه اپیزود آن را روایت می‌کنیم، دو اپیزود ماجرایی تقریباً بکر و تازه دارند که این دو منتهی می‌شوند به اپیزود سوم که شرح شهادت حضرت زهرا(س) است و برای این واقعه زمینه‌سازی می‌کنند.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: نکته‌ای که تصور می‌کنم در زمینه تولید تئاتر دینی حائز اهمیت است اینکه یک گروه تئاتری که قصد تولید نمایشی در زمینه‌های دینی و مذهبی را دارند بهتر است از صفر تا صد قضیه در کنار هم باشند و این فرایند را به شکل کارگاهی به پیش ببرند؛ ما در زمینه تولید نمایش «سوسمارها هم دوز بازی می‌کنند» اتاق فکری تشکیل دادیم و از همان ابتدا به اتفاق یاسین حجازی در زمینه روند ماجراهایی که در این نمایش باید اتفاق بیفتد شور و مشورت داشتیم؛ ما به همه خطوط قرمز مورد تأکید در زمینه تولید نمایش دینی و حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد آگاهی کامل داشتیم که البته حذف برخی از وقایع که می‌توانست به پیشرفت آن کمک کند با توجه به همین مشاوره‌هایی که با هم داشتیم خللی در روند کمی و کیفی نمایش ایجاد نکرد.

آخوندی در پایان گفت: اجرای این نمایش قرار است از ۱۵ اسفند در تماشاخانه سرو آغاز شود که البته با توجه به مشکلات فنی موجود در این سالن نمایشی شاید با یک روز تأخیر به روی صحنه برویم، با این وجود ۱۰ شب اجرای ویژه این ایام را خواهیم داشت و از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تشکر می‌کنم که این سالن نمایشی را برای اجرای این تئاتر در اختیار ما گذاشت.


کد مطلب: 29834

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29834/آیا-روضه-خوانی-خواسته-مخاطبان-نمایش-های-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir