منتخب مراثی فاطمی از ۷ شاعر منتشر شد

عقیق , 17 اسفند 1394 ساعت 15:34

کتاب «آینه بی‌غبار»، منتخب مراثی فاطمی هفت شاعر به گزینش استاد سید مهدی حسینی منتشر شد.


کتاب «آینه بی‌غبار»، منتخب مراثی فاطمی هفت شاعر به همت دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر و با گزینش استاد سید مهدی حسینی منتشر شد.

مسئول دفتر شعر مشعر، با اعلام این خبر افزود: انتخاب شعر خوب، استوار و سالم، تأثیرگذار و روشن‌گرانه همواره دغدغه ذاکران و مرثیه‌خوانان اهل معرفت و شناخت بوده است. از سوی دیگر، شعر«رثا» به جهت تکیه شاعر بر ذوق و احساس، همواره در معرض تهدید سقوط در ورطۀ دروغ‌سازی و یا سطحی‌نگری است؛ شاهد بر این سخن، وفور مراثی غیرقابل دفاع در شعر شاعران ولایی‌سُرای عصر ماست.

وی با اشاره به خطاهای برخی شاعران گفت: از بزرگ‌ترین نقایص شعری و از خطاهای غیرقابل اغماض برخی شاعران ولایی‌سُرا، نگاه سطحی به تاریخ اهل‌بیت، اتکا به مراثی شفاهی، سرایش مراثی صرفاً با هدف گریاندن مخاطب و... است که نهایتاً به غفلت از اهداف و وظایف مهم رسانۀ شعر در هیأت (ایجاد انگیزش حماسی، تقویت محبت و معرفت نسبت به اهل‌بیت با بیان مدایح ایشان) منجر شده است و امروزه، تحلیل، نقد و پالایش این شیوه مرسوم، وظیفه‌ای همگانی است.

مسئول دفتر شعر مشعر با اشاره به انتشار کتابی با موضوع منتخب مدایح فاطمی هفت شاعر ولایی در سال گذشته، گفت: «آینه بی‌غبار» دومین مجموعه گزینش و تحلیل بخشی از اشعار هفت شاعر پیش‌کسوت ولایی‌سُراست که با هدف تحقق این وظیفه، تهیه و ارائه شده است. در گزینش اشعار، دو هدف «معرفی شاعران پیش‌کسوت و برجسته‌سازی اشعار فاطمی ارزشمند ایشان» و «تأکید بر این نکته که شعر خوب، کهنه نمی‌شود» دنبال شده است.

وی گفت: افزون بر مراثی فاطمی، در این کتاب به این موضوعات پرداخته شده است: تعریف مرثیه، تاریخچۀ مرثیه از آغاز تاکنون و نقد آن، انواع مرثیه و معرفی مراثی مذهبی، نکاتی درباره مراثی مذهبی و نکاتی دربارۀ زبان حال و حدود آن.

آینه بی‌غبار در ۲۵۲ صفحه و با قیمت ۱۲هزار تومان در زمستان ۹۴ منتشر شده است. برای تهیه این کتاب میتوانید به پایگاه پاتوق کتاب به نشانی bookroom.ir مراجعه فرمایید.


کد مطلب: 29912

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29912/منتخب-مراثی-فاطمی-۷-شاعر-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir