موكب‌هاي اربعين آوارگان عراق را در آغوش مي‌گيرند

http://hajj.ir , 26 اسفند 1394 ساعت 13:38

از ديرباز در كربلاي معلي رسم بر اين بوده كه با پايان يافتن عيد غدير مردم كربلا خود را براي استقبال از ماه محرم و استقبال از زائران اباعبد الله(عليه السلام) آماده مي‌كردند و برپايي مواكب به ويژه در مسير «نجف به كربلا» از جمله اين اقدامات بوده است.


از قديم‌الايام عاشقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (عليهم السلام) براي ابراز ارادت و عشق و علاقه خود محافل و مراسماتي برگزار مي‌كردند و تمام دارايي و توان خود را در اين را مصروف و معطوف مي‌‌كردند كه نمونه هاي آن در وقف اموال و دارايي هاي خود در برگزاري مجالس و محافل عزاداري سرور و سالار شهيدان را در كشور خودمان و ساير كشورها مي‌بينيم.

يكي از نمادها و نمودهاي اين عشق و ارادت كه از گذشته در ميان مردم مومن و ولايي عراق مشهود است و در سالهاي اخير به علت برگزاري باشكوه و حماسي مراسم پياده روي اربعين براي زائران ملموس بوده، برپايي مواكب(هيئات) در مسير پياده روي نجف اشرف تا كربلاي معلاست كه اين مردم تمام دار و ندار خود را در اين مواكب در اختيار زائرين قرار مي دهند تا به نحو شايسته اي از آنان پذيرايي به عمل آورده باشند.

پس از آنكه اين مواكب در جريان برگزاري باشكوه مراسم پياده روي اربعين حسيني با حضور ميليونها زائر از سراسر دنيا به زائران حضرت اباعبدالله الحسين(عليه السلام) خدمات ارائه كرده و به عبارتي مردم عراق _زائران پاي پياده را روي دستان خود تا كربلا بردند_وميزباني شايسته‌اي به عمل آوردند، امروز نيز خير و بركت اين مواكب كه منتسب به آقاي خوبي‌هاست ساري وجاري است.

امروز زائرين حرم امام حسين(عليه السلام) در مسير «نجف به كربلا» همان مواكب بيشمار و فراواني را مشاهده مي‌كنند كه شايد ديگر خبري از چايي، انواع غذاها و حلويات عراقي و فريادهاي "يا حسين" "يا حسين" و شور و حال ايام اربعين نباشد، اما اين مكانها خدمت ديگري از جنس غريب نوازي و مهمان نوازي عرضه مي‌كنند.

امروز مواكب حسيني ميزبان مردمي ستمديده از جنگِ جهل و تعصب و افراط گرايي و تكفير هستند كه از چند سال پيش دامن مردم منطقه به ويژه مردم مظلوم عراق را گرفته است و مرم بي گناه در آتش جنگ و ستيزي مي‌سوزند كه خدايان قدرت و ثروت و افراط و تكفير راه انداخته اند.

اما مواكب حسيني به تبعيت از عمه سادات حضرت زينب(سلام الله عليها) آواره‌گان و بي پناهان اين جنگ را در آغوش گرفته‌اند و اين بار حماسه‌اي ديگر از جنس نوع دوستي را متجلي كرده‌اند تا به دنيا نشان دهند اسلام ناب محمدي(ص) اسلام خوبيها، زيبايي‌ها، صلح و دوستي است نه سربريدن و تكفير و افراط.

امروز زنان و كودكان و مردم بي پناه و آوره از وطن چه شيعه و چه سني از شهرهاي موصل، بصره و ... به مواكب حسيني و آغوش سيد و سالار شهيدان پناه آورده اند و در اين مواكب اسكان يافته اند و به زندگي اميدوار شده‌اند و مي‌دانند كه در مأمني امن سكني گزيده‌اند و اين جاي بسي شكر و قدرداني از مردم مومن و حسيني كربلا و نجف دارد.

در ادامه تصاويري از مواكب حسيني در مسير نجف به كربلا كه هم اكنون ميزبان تعداد زيادي از آواره‌گان و بي پناهاني است كه محل زندگيشان شاهد درگيري و جنگ با گروههاي تكفيري و داعشي است كه مجبور به ترك شهر و ديار خود شده اند و امروز مهمان مردم كربلا در موكب‌ها هستند و عده‌اي در چادرها و عده‌اي هم در ساختمان‌هاي موكب سكني گزيده‌اند را مشاهده مي‌نمائيد.


کد مطلب: 29947

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29947/موكب-هاي-اربعين-آوارگان-عراق-آغوش-مي-گيرند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir