آیت الله جوادی آملی در دیدار با جمعی از شیعیان هند:

اهل بیت علیهم السلام صراط مستقیم بین مبدا و مقصد انسانند

5 فروردين 1395 ساعت 22:35

جمعی از شیعیان هندی مقیم آمریکا با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.


آیت الله جوادی آملی در این دیدار اظهار داشت: آنچه از معارف شيعه به دست مي‌آيد اين است كه انسان يك مبدأ دارد و يك مقصد و یک راه برای رسیدن به این مقصد! مبدأ را همه مي‌دانند كه خداي سبحان است و مقصد را همه می دانند که معاد و قيامت است، اما آنچه نمی دانند این است که علي و اولاد علي, صراط مستقيم‌اند. تمام مشخصات شيعه در تشخيص همین راه است. راه, تنها رابطه بين مبدأ و مقصد است, اگر جامعه‌اي راه را ندانست قهراً ارتباطش از مبدأ به مقصد قطع مي‌شود.

وی افزود: اينكه در زيارت‌هاي ائمه اطهار(عليهم السلام) مخصوصاً وجود مبارك اميرمؤمنان(عليه السلام) عرض مي‌كنيم «أنتم الصراط الأقوم» يعني بهترين راه و راه مستقيم‌ شماييد براي همين نكته است. اين امام با آن قدرت نه تنها به مسلمان‌ها كمك مي‌كرد; بلكه به فكر كافران هم بود و حاضر نبود كه يك كافر در شهر يا كشور اسلامي گرسنه بماند؛ تمام ائمه اطهار(عليهم السلام) این ویژگی ها و سجایای اخلاقی را دارا هستند.

این مرجع تقلید با تاکید بر پیروی شیعیان از آموزه های ائمه اطهار(عليهم السلام) بیان داشت: ما مادامي شيعه هستيم كه حاضر نباشيم در جايي كه زندگي مي‌كنيم حتی يك كافر, فقير و گرسنه بماند و بدانیم که خدا پيروان اهل بيت (عليهم السلام) را رها نمي‌كند، ما هر چه بخواهيم بايد از خدا بخواهيم و تنها راه خواستن از خدا همين مسير اهل بيت(عليهم السلام) است.

آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود در توضیح توسل اظهار داشت: گرچه خداي سبحان به همه ما از خود ما نزديك‌تر است ولي ممكن است ما از خدا دور باشيم؛ در حقیقت احتياج به توسل براي آن است كه ما از او دوريم. جريان نزديكي و دوري دو قسم است: در نزديكي و دوريِ مادي دو طرف نسبت يكسان دارند; مثلاً اگر ديوار شرقي چند متر از ديوار غربي دور است آن ديوار غربي هم به همين نسبت از ديوار شرقي دور است و اگر اين دو شيء و دو جسم مادي كه در كنار هم‌اند و اين اوّلي به دومي نزديك است دومي هم به اوّلي نزديك است، اما در قُرب و بُعد معنوي اين‌چنين نيست ممكن است يكي به ديگري نزديك باشد و ديگري از آن اوّلي دور؛ مانند فرد کوری که برادرش كه چندين سال از وی دور بوده است از سفر برگردد و به دیدار او بیاید, فرد کور برادر را نمی بیند اما برادرش وی را می بیند؛ پس ممكن است كسي ما را ببيند و ما او را نبينيم و در قرآن كريم چنين فرمود: ﴿أَعْيُنُهُمْ في‏ غِطاءٍ عَنْ ذِكْري﴾ يعني چشم ايشان خدا را نمي‌بيند.

وی با توصیه بر ز


کد مطلب: 29954

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29954/اهل-بیت-علیهم-السلام-صراط-مستقیم-بین-مبدا-مقصد-انسانند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir