برگزاري حج با عزت از مهم ترين موضوعات مذاكره با طرف سعودي است

http://hajj.ir , 30 فروردين 1395 ساعت 12:33

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه سه موضوع، محور مذاكره هيات ايراني با مقامات سعودي است، گفت: تمامي تلاش خود را براي حفظ حقوق و عزت زائران ايراني و برگزاري يك حج آبرومند و در شان ملت مسلمان ايران بكار گرفته ايم.


سعيد اوحدي، رييس سازمان حج وزيارت گفت: از زمان حضور در عربستان، تاكنون چندين نشست با وزير حج،‌ قائم مقام وزير حج، برخي مسئولان وزارت خارجه و ديگر مسئولان مربوطه عربستان در موارد مختلف برگزار كرده ايم كه پس از اين جلسات، اكنون بحث اصلي بر سر سه موضوع واقع شده است.

وي با تاكيد بر اينكه تاكنون پنج نشست حدود پنج ساعته با طرف هاي سعودي برگزار شده، ادامه داد: با توجه به اينكه برخي موارد مطرح شده نخستين نشست دو طرف در تفاهمنامه ارائه شده توسط وزير حج عربستان به هيات ايراني در نشست بعدي دچار بسياري تغييرات جدي شده بود، هيات ايراني موارد مطرح شده را نپذيرفته و به جلسات كارشناسي بعدي موكول شد.

اوحدي خاطر نشان كرد: تعيين نوع پرواز زائران ايراني توسط عربستان از جمله مواردي بود كه مورد انتقاد هيات ايراني قرار گرفت و تاكنون از موضوعاتي است كه حل نشده اما اميدوارم در نشست عصر امروز(يكشنبه) با توجه به ارائه راهكارهاي دو طرف، به نتيجه نهايي در اين خصوص برسيم.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه فرهاد پرورش مدير عامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(هما) اين هيات را همراهي مي كند، افزود: به همين منظور مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي متني تخصصي را به عنوان بهترين راهكار تهيه كرده و جهت بررسي و اعلام نظر تحويل مسئولان مربوطه سعودي شد.

به گفته وي، ‌مقامات سعودي نيز پس اخذ اين راهكار اعلام داشتند مسئولان مربوطه عربستان جهت بررسي و اعلام نظر اكنون در جده هستند كه آنها نيز در مقابل با توجه به فوريت موضوع جهت اعزام به جده و برگزاري نشست دو طرفه اعلام آمادگي كردند كه تاكنون از سوي مقامات سعودي در اين خصوص اعلام نظر نشده است.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه از ديگر موضوعات مورد اختلاف، محل صدور ويزا عنوان شد، گفت: هيات ايراني براي حل اين مهم با توجه به نبود كنسولگري به مقامات سعودي پيشنهاد كرد صدور ۶۴ هزار ويزا براي زائران ايراني با توجه به اينكه حافظ منافع براي دو كشور تعريف شده، از اين طريق انجام پذيرد تا تمهيدات لازم در ايران صورت گيرد.

اوحدي با تاكيد بر اينكه اكنون كنسولگري در عربستان نداريم و امكان دارد زائران ايراني در عربستان از قبيل فوت، مفقود شدن گذرنامه و يا غيره دچار مشكل شوند و نياز مراجعه به چنين مكاني پيدا خواهند كرد، تصريح كرد: براي اين مهم نيز به طرف سعودي پيشنهاداتي ارائه شده كه در نشست عصر امروز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: مراكز پزشكي، استقرار درمانگاه ها و ديگر مسايل مربوطه از جمله موضوعاتي است كه امروز در مورد آن تصميم گيري خواهد شد.

رييس سازمان حج و زيارت با تاكيد بر اينكه براي همه موارد مبني بر رعايت حقوق زائران ايراني متني تهيه و به طرف سعودي ارائه شده، گفت: در صورت تامين خواسته هاي به حق ملت ايران مبني بر برگزاري حج با عزت، اميدورام بقيه مسايل به خوبي پيش رود.

اوحدي ادامه داد: در مورد تامين امنيت زائران ايراني نيز راهكارهاي مناسبي پيشنهاد شده كه مورد استقبال طرف سعودي قرار گرفته و اين مورد نيز در نشست مورد بررسي قرار مي گيرد.

وي گفت: همچنان پيگير احقاق حقوق بازماندگان شهداي فاجعه منا هستيم و اين موضوع در نشست مد نظر قرار گرفته است.

** خانواده شهداي منا

اوحدي همچنين با بيان اينكه پيكرهاي مطهر برخي جانباختگان فاجعه منا در عربستان به خاك سپرده شده،‌ افزود: در اين مورد نيز براي اينكه خانواده هاي اين عزيزان بتوانند مزار بستگان خود را زيارت كنند، طي نامه اي به مقامات سعودي از آنان خواسته ايم تمهيدات لازم را براي سفر اين افراد مهيا كنند.

وي گفت: دولت ها و حكومت هاي مسلمان بايد توجه داشته باشند كه انجام مناسك حج يك امر جهاني و يك فريضه الهي است و بايد تلاش كنند تا مشكلات رفع شده و بهترين مراسمات انجام پذيرد.
هيات ايراني به سرپرستي رئيس سازمان حج و زيارت روز ۲۳ فروردين ماه براي انجام مذاكره درباره حج ۹۵ راهي عربستان شد.


کد مطلب: 30026

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30026/برگزاري-حج-عزت-مهم-ترين-موضوعات-مذاكره-طرف-سعودي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir