جامعه موحدین باید همه شئون حیاتش بر مدار امام قرار ‌گیرد

روضه نیوز , 17 تير 1395 ساعت 11:38

جامعه موحدین جامعه‌ای است که همه شئون حیاتش بر مدار امام و ولایت امام قرار می‌گیرد، در این جامعه، امام رکن اساسی در امور می‌گردد. در چنین جامعه‌ای، عدل، حاکم می‌شود.


سخنرانی حضرت آیت‌الله سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا(ع) در سالن اجتماعات هتل ولایت مشهد، به همت مرکز عصر ظهور اهواز برگزار شد.

آیت الله میرباقری در سخنان خود با اشاره به جایگاه امام در دین اسلام گفت: «چاره مقابله با شیطان و دستگاه شیطان و اولیای طاغوت که کمر بسته‌اند برای اینکه ما را زمین‌گیر کنند و دشمنی می‌کنند؛ این است که انسان در حصن توحید و حصن ولایت خلفای الهی قرار بگیرد. توحید در مقام تحقق، چیزی جز محیط ولایت اهل بیت علیهم السلام نیست. شرط رسیدن به توحید، تبری کامل از دشمنان اهل بیت است»

وی افزود: «جبهه باطل که دشمن اسلام است، تلاش کرده کفر و استکبار و ولایت باطل را به یک زندگی جامع تبدیل کند. به بیان دیگر تمدن غرب یک زندگی هماهنگ را بر مدار کفر و استکبار علی الله ایجاد کرده که این کفر و نفاق، تمام ابعاد زندگی انسان را دربرمی‌گیرد. ما دقیقا عکس این را می‌خواهیم، ما می‌خواهیم سراسر زندگی مادی و معنوی انسان‌ها توحید باشد، نه شرک و کفر و نفاق»

او با تبیین جایگاه حکومتی امام معصوم بیان کرد: «حقیقت دین امام و ولایت امام است که مجرای توحید در عالم هستی است. جامعه موحدین جامعه‌ای است که همه شئون حیاتش بر مدار امام و ولایت امام قرار می‌گیرد، در این جامعه، امام رکن اساسی در امور می‌گردد. در چنین جامعه‌ای، عدل، حاکم می‌شود. اما نقطه مقابل چنین جامعه‌ای بلاد کفر است. بلاد کفر بلادی هستند که بر محور ائمه جور به پا شده و در آن کفر و استکبار تبدیل به سبک زندگی و تمدن می‌شود. یعنی الگوی پوشیدن، خوردن، مسکن، ازدواج و ... مدلهایی است که مبتنی بر استکبار علی الله است»

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه سخنانش به فردی شدن دین در تمدن غرب اشاره کرد: « غرب با محدود کردن دایره دخالت دین در زندگی اجتماعی، دین را به یک امر قدسی و صرفا فردی و به نوعی به یک معنویت مبهم تبدیل کرد. و متاسفانه در کشور ما هم برخی از مسئولین اجرایی در دولت‌های قبل به این امر صحه گذاشتند»

آیت‌الله میرباقری ادامه داد: «مهمترین هدف جریان فاسد ثقیفه این بود که بین شریعت و توحید، ولایت را بردارد. در این صورت دیگر نه چیزی از شریعت باقی می‌ماند و نه کسی به توحید می‌رسد. و اینگونه شد که همه مردم از رسیدن به سر منزل مطلوب باز ماندند. جریان ثقیفه کاری که کرد رابطه بین ما و امام (که دروازه ریدن به توحید است) را قطع کرد. این امر در تمدن غیر ولایی در غرب قابل مشاهده است»

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: «برای مقابله با تمدن فاسد غرب باید کتاب‌ها نوشت، نیروی متفکر تربیت کرد، باید تهذیب نفس کرد، باید جبهه حضرت را تقویت کرد. اما اگرچه تربیت فردی، نوشتن کتاب و تعلیم معارف اسلامی لازم است ولی کافی نیستند. برای کامل شدن این‌ها باید تمام مومنین حول محور امام جمع بشوند. فراهم کردن زمینه این اجتماع وظیفه ماست»

دکتر میرباقری به دو جبهه متفاوت ضمن قرائت دو تعریف متفاوت از اسلام گفت: «اسلام در معنای کلی دو جبهه دارد. یک جبهه مقاومت حزب‌الله، و دیگری داعش است. و مشخص است که کدامیک اصیل است. حالا اگر ما بخواهیم در جبهه مقاومت بمانیم و تحت لوای خدا و اولیا خدا زندگی کنیم، باید رسالت‌های انقلابی‌مان را انجام دهیم تا به سعادت برسیم.»

این روحانی برجسته در ادامه سخنانش در جمع زوار حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) به تبیین شاخصه انقلابی‌گری پرداخت: «در رویارویی تمدن غیرتوحیدی غرب و تمدن توحیدی اسلام، در نهایت یکی باید مغلوب و دیگری شکست بخورد. به بیان دیگر این دو تمدن هیچ سازگاری با هم ندارند. در نظر ما این درگیری در نهایت به پیروزی تمدن اسلام و شکست کفر و ظلم و استکبار ختم می‌گردد. لازمه رسیدن به تمدن اسلامی، حفظ روحیه انقلابی‌گری است. انقلابی‌گری از طرفی یعنی بدانیم که اسلام یک دین حداکثری است که تمام ابعاد زندگی انسان را در بر می‌گیرد؛ و از طرف دیگر یعنی درگیر بودن با توسعه مبانی غربی»

وی در پایان سخنانش به مهمترین وظیفه حوزه و دانشگاه انقلابی اشاره کرد و گفت: «حوزه و دانشگاه برای رسیدن به تمدن اسلامی، دو رسالت کاملا متفاوت دارند. حوزه‌های انقلابی باید به تحقیق پیرامون حکومت اسلامی و ارائه فقه حکومتی بپردازند و از طرف دیگر دانشگاهیان باید در صدد تولید علم دینی باشند. حوزه‌ای انقلابی است که پژوهش‌ها و آموزش‌هایش انقلابی باشد. یعنی در مقیاس حکومت‌داری نظریه بدهد و نیروی حکومتی تربیت کند. همچنین رسالت دانشگاه انقلابی، ریل‌گذاری برای نیل به تمدن نوین اسلامی است»


کد مطلب: 30277

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30277/جامعه-موحدین-باید-همه-شئون-حیاتش-مدار-امام-قرار-گیرد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir