اهتمام بیشتری بر غیردولتی شدن مراسم‌ مذهبی بورزیم

ایکنا , 28 مرداد 1395 ساعت 10:48

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس: باید به غیر دولتی شدن برخی اقدامات نظیر برگزاری مراسم‌ مذهبی مانند مراسم اربعین حسینی اهتمام بیشتری بورزیم.



مظفر مختاری، رئیس شورای هیئات مذهبی فارس ۲۷ مرداد در جمع خبرنگاران، گفت: زمانی‌که واژه‌های زیبا و معناداری همچون دموکراسی مطرح می‌شود، ناخودآگاه مفهوم مشاركت اجتماعی در ذهن متبادر می‌شود و امروز در جهان جوامعی موفق محسوب می‌شوند كه میزان مشاركت اجتماعی در آنها بیشتر و مطلوب‌تر است.

وی با بیان اینكه در سپردن امور به مردم، تجارب موفقی كسب كرده‌ایم، لزوم فراهم شدن شرایطی برای نقش‌آفرینی بیشتر مردم را یادآور شد و گفت: توجه به اصل مشارکت مردم در اداره امور جامعه جزو آموزه‌های دینی و ملی در کشورمان است. نباید فراموش کنیم که در آموزه‌های دینی و ملی ما بر لزوم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی تاكید شده است.

مختاری با بیان اینكه اسلام، توصیه‌ها و راهكارهای موثری در ارتقای سطح مشاركت‌های اجتماعی دارد، به نامه امام علی(ع) به مردم مصر اشاره و اضافه كرد: باید به این موضوع اعتقاد داشته باشیم که جامعه پویا همیشه بیدار و از همه ابعاد زندگی خود آگاه است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس گفت: توجه به اهمیت این موضوع باعث می‌شود تا به لزوم غیر دولتی شدن برخی اقدامات نظیر برگزاری مراسم‌های مذهبی مانند مراسم اربعین حسینی اهتمام بیشتری بورزیم.

وی ادامه داد: در واقع مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز جامعه باید به این نتیجه برسند که افزایش مشارکت اجتماعی مردم باعث ایجاد اعتماد بین مسئولین و مردم می‌شود و به همین دلیل است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی محسوب می‌شود.

مختاری افزود: اگر این اعتماد در جامعه از بین برود یا کم رنگ شود، سطح روابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی در جامعه پائین می‌آید و این اتفاق از رشد، بالندگی و پویایی جامعه جلوگیری می‌کند.

نائب رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: باید ارگان‌های مركزی دولت، نهادها و مراکز تصمیم گیرنده با واگذاری قسمتی از كارها به مردم در قالب تشکل‌های مدنی، مذهبی، سازمان‌های مردم نهاد و... تمرکززدایی و غیر دولتی کردن امور را دنبال كرده و زمینه افزایش مشاركت و وفاق اجتماعی را بسترسازی كنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 30439

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30439/اهتمام-بیشتری-غیردولتی-شدن-مراسم-مذهبی-بورزیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir