پیاده‌روی اربعین ثبت ملی شد

ایکنا , 1 شهريور 1395 ساعت 8:51

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ثبت ملی سوگواره و پیاده‌روی اربعین اعلام کرد: با همکاری کشور عراق مقدمات ثبت‌جهانی این پیاده‌روی در یونسکو فراهم خواهد شد.



در آستانه آغاز هفته دولت، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در جمع خبرنگاران گزارشی از عملکرد سه ساله این سازمان ارائه کرد.

وی به باور رساندن بسیاری از مسئولان از جمله شهرداران، فرمانداران و ... در خصوص اهمیت حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور را یکی از دست‌آوردهای سازمان میراث فرهنگی اعلام و اظهار کرد: استرداد چهار محموله بزرگ اشیای تاریخی از سایر کشورها در هیچ دولتی سابقه نداشته است.

سلطانی‌فر به مسئله استرداد الواح هخامنشی از مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو نیز اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی از این اشیا طی دوره‌های مختلف به کشور بازگردانده شده است اما ادعای بازماندگان یک حادثه تروریستی مبنی بر اینکه ایران در این حادثه تروریستی نقش داشته و باید این الواح فروخته و به آنها غرامت داده شود، موجب شد که روند بازگرداندن این الواح متوقف شود اما ما توانستیم سومین حکم دادگاه را به نفع خودمان بگیریم و اگر بازماندگان حادثه درخواست تجدید نظر نکنند زمینه بازگشت باقی الواح فراهم خواهدشد.


راه‌اندازی موزه دوران اسلامی پس از ۱۰ سال

وی از راه‌اندازی ۲۸۵ موزه کوچک و شخصی، راه‌اندازی موزه دوران اسلامی پس از ۱۰ سال، ثبت‌ملی ۱۲۰ مورد آثار منقول و ۲۱ اثر و یادمان ناملموس دوران دفاع مقدس برای اولین بار در کشور نیز خبر داد و اعلام کرد: مراسم سوگواری اربعین و پیاده‌روی اربعین به ثبت ملی رسید و این کار زمینه ثبت جهانی این سوگواره و پیاده‌روی را فراهم خواهدکرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: پیاده‌روی اربعین به صورت پرونده مشترک بین ایران و عراق به سازمان یونسکو برای ثبت جهانی ارائه خواهدشد.

ثبت ۱۵ اثر در یونسکو به عنوان میراث جهانی، راه‌اندازی هیئت امنای بناهای مهم تاریخی و میراث جهانی، ثبت چهار شهر ایران به عنوان شهرهای جهانی، برپایی نمایشگاه‌های متعدد صنایع دستی و کسب درآمد ۴۴۰ میلیون دلاری از صادرات صنایع دستی و تلاش برای رساندن این رقم به صادرات یک میلیارد دلاری و نیز برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان از دیگر دست‌آوردهایی بود که سلطانی‌فر در خصوص آنها سخن گفت.

وی در ادامه به دست‌آوردهای حوزه گردشگری اشاره و اظهار کرد: در ۹ فرودگاه کشور امکان صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع ۱۹۰ کشور فراهم شده‌است و طی سه سال اخیر روند ورود گردشگران خارجی به کشور رشد ۲۹ درصدی داشته است.


از سند چشم‌انداز در حوزه گردشگری بسیار عقب هستیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم‌انداز باید رقم ورود گردشگران به کشور به ۹ میلیون نفر می‌رسید اما به پنج میلیون نفر رسیده است، گفت: به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های دولت‌ قبل نتوانستیم در این حوزه بر اساس سند چشم‌انداز حرکت کنیم اما در حال تلاش برای رسیدن به این رقم هستیم.

وی از انتخاب ۵۰۰ روستا به عنوان اهداف گردشگری و تشکیل کارگروه گردشگری و صنایع دستی عشایر نیز خبر داد و اظهار کرد: اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت‌و‌گوهای آسیایی در تبریز برگزار خواهد‌شد، همچنین میزبان اجلاس جهانی تورلیدرهای جهان در ۲۵ بهمن ماه خواهیم‌بود.

سلطانی‌فر، به تشریح برنامه‌های این سازمان برای ایجاد ۱۴۰ هزار شغل در زمینه گردشگری و صنایع دستی نیز اشاره و اعلام کرد: این موضوع در شورای عالی اشتغال مطرح خواهدشد تا نحوه تأمین منابع مالی این طرح دقیقاً مشخص شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص همکاری سازمان میراث فرهنگی با نهادهایی از جمله بنیاد مستضعفان و کمیته امداد، گفت: با رئیس سابق کمیته امداد تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه اشتغال‌ زنان سرپرست خانوار در حوزه صنایع دستی به امضا رسانده بودیم که فتاح رئیس جدید از ما خواست کمی به آنها فرصت دهیم و منتظر باشیم.


بنیاد مستضعفان دیگر هتل‌داری‌سازی و هتل‌داری نمی‌کند

سلطانی‌فر همچنین گفت: با رئیس سابق بنیاد مستضعفان نیز قراردادی در خصوص ساخت ۴ هتل به امضا رسانده بویدم که رئیس جدید اعلام کرد احداث هتل و هتل‌داری جزو اولویت‌های این بنیاد نیست و هتل‌هایی که دارند را نیز باید واگذار کنند.


نگرانی تولیت آستان قدس رضوی از بلند‌مرتبه سازیهای اطراف حرم

وی در خصوص همکاری میراث فرهنگی و تولیت آستان قدس رضوی گفت: طی دیداری که با حجت‌الاسلام رئیسی داشتیم ایشان نگرانی خود را از بلند‌مرتبه سازی در اطراف حرم امام رضا(ع) اعلام کرد. ما نیز گفتیم که برای مقابله با این مسئله راه‌کار قانونی داریم و مقرر شد طی چند ماه آینده جلسات دیگری نیز با هم داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: اکنون سالیانه میزبان یک درصد از شیعیان جهان در ایران هستیم که این رقم تا ۱۰ سال آینده باید به میزبانی ۳ درصد شیعیان جهان افزایش پیدا کرده و ایران را به مدینه فاضله گردشگران کشورهای اسلامی تبدیل کنیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 30447

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30447/پیاده-روی-اربعین-ثبت-ملی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir