«سینه‌زنی نشسته» ثبت ملی می‌شود/ تجلیل از پیرغلام 123 ساله حسینی

خبرگزاری فارس , 20 شهريور 1395 ساعت 18:09

رئیس چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی گفت: در اجلاس امسال پیرغلامی 123 ساله از استان هرمزگان حضور دارد که غریب یک قرن است برای اباعبداله‌الحسین مداحی و پیرغلامی می‌کند.



نشست خبری چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی پیش از ظهر امروز در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی فروغی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و رئیس اجلاس چهاردهم با اشاره به اثرگذاری نهضت ابا عبدالله حسین گفت: لازم است امسال اجلاس چهاردهم را متفاوت و با قوت بیشتر برگزار کنیم و گام نوعی در این اجلاس محسوب می‌‌شود.

وی با اشاره به تمهیدات متفاوت اجلاس چهاردهم و همچنین شرایط منطقه‌ای ضمن بیان پیشینه‌ای از اجلاس‌های قبلی گفت: پس از ۶ دوره برگزاری اجلاس در تهران و قوام‌ یافتن آن اجلاس‌های استانی را از زنجان پایتخت شور و شعور حسینی آغاز کردیم تا امسال که نوبت به استان هرمزگان رسیده است.

وی افزود: به سنن بومی و محلی هر استان که رفته‌ایم توجه خاصی داریم و امسال هرمزگان از این لحاظ دست پری دارد. به عنوان نمونه امسال پیرغلامی را داریم که ۱۲۳ سال سن دارد و قریب یک قرن است که برای سیدالشهدا پیرغلامی می‌کند.

فروغی اظهار داشت: حدود ۶۵۰ میهمان از داخل و خارج کشور اعم از اسیا،‌اروپا و افریقا در اجلاس چهاردهم حضور دارند ضمن اینکه یکی از اتفاقات ویژه امسال تجلیل از مادحین اهل تسنن است و انشاءالله ندای وحدت از چهاردهمین تجلیل از پیرغلامان حسینی شنیده خواهد شد.

رئیس چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی اظهار داشت: این اجلاس یک کار ملی و همه دستگاه‌ها در استان و سطح کشور در آن دخیل هستند ضمن اینکه رنگ و بوی مردمی در این اجلاس همیشه بارز بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال با توجه به شرایط منطقه منتظر اتفاقات شنیده نشده از دنیای اسلام باشیم و با حضور شیعه و سنی پاسخ محکمی به شجره خبیثه سعودی‌ها خواهیم داد. بر همین اساس تاکید ما در اجلاس چهاردهم روی وحدت است و از فعالان مقاومت متناسب با خادمان اهل بیت تجلیل خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: برای سال آینده سه استان خراسان رضوی، اصفهان و لرستان درخواست میزبانی دارند که در حال بررسی این پیشنهادها هستیم.

در ادامه این نشست بهروز اکرمی معاون استاندار هرمزگان و دبیر استانی اجلاس در سخنانی گفت: امسال دو اثر ملی سینه‌زنی نشسته و علم‌گردانی ثبت ملی خواهند شد. سال گذشته نیز مراسم سنگ زنی را به ثبت ملی رساندیم. همچنین تمبر یادبودی نیز قبل از برگزاری اجلاس ابطال خواهد شد.

مهدی دهقان نیری دبیر اجلاس پیرغلامان حسینی نیز ضمن اشاره به برنامه‌ اجلاس چهاردهم گفت: در این اجلاس می‌خواهیم سنت عباگذاری هنگام مداحی را ترویج کنیم. بر این اساس ۵ مداح جهان و مشهور کشور از جمله مهدی سلحشور و میثم مطیعی این سنت را انجام می‌دهند و از آن پس هنگام مداحی عبا بر دوش خواهند داشت.

وی اظهار کرد: در روز پایانی اجلاس، مرامنامه مداحان قرائت می‌شود. انیمیشن سینمایی «نامور» ویژه عاشورا نیز رونمایی می‌شود و بلافاصله در ایام محرم و صفر در سراسر کشور روی پرده می‌رود. ۱۶ پیرغلام داخلی با متوسط سن ۸۲ سال و ۱۵ مداح و کارشناس خارجی تجلیل می‌شوند. همچنین از زحمات مرحوم سبزواری نیز تجلیل به عمل می‌آید. از شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین تجلیل به عمل خواهد آمد که نماینده ایشان شیخ عبدالله دقاق در اجلاس حضور دارند. جمعا از ۶۰ مداح، پیرغلام و خادم حسینی تجلیل به عمل خواهد آمد.

در پایان این مراسم، پوستر چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با نشانه‌هایی از حرم مطهر سیدالشهدا(ع)، امامزاده سید مظفر (از نوادگان امام کاظم) و خلیج فارس رونمایی شد.
اجلاس چهاردهم، ۶ تا ۹ مهرماه ۱۳۹۵ در بندرعباس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 30562

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30562/سینه-زنی-نشسته-ثبت-ملی-می-شود-تجلیل-پیرغلام-123-ساله-حسینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir