آیت الله مکارم شیرازی:

شعر آئینی خوب به انسان نشاط و نورانیت و روحانیت می دهد

خبرگزاری ايسنا , 2 مهر 1395 ساعت 10:51

آیت الله مکارم شیرازی در مورد شاخصه‌های مهم یک شعر آئینی بیان کرد: شعر خوب گویای فرهنگ اصیل و غنی است و به انسان نشاط و نورانیت و روحانیت می دهد.


‌آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، گفت: بعد از پیروزی انقلاب فصل تازه‌ای از شعر آئینی آغاز شد که یکی از برکات مهم پیروزی انقلاب بود.
 
آیت الله ناصر مکارم شیرازی اول مهر ماه در جمع شاعران آئینی قم با ابراز خرسندی از برگزاری محفل شعر آئینی پیرامون اهل بیت(ع) عنوان کرد:جلسه‌ای بسیار پر بار و با ارزش را در کنار شاعرانی گذراندیم که با اشعار پر محتوای خود علاوه بر پرداختن به مناقب اهل بیت(ع) به بیان ارزشها پرداختند.

این مرجع شیعه افزود:این اشعار نشان می‌دهد که فصل تازه‌ای از شهر آئینی در زمان ما آغاز شده است که با دوران‌های قبل متفاوت است و این از برکات پیروری انقلاب اسلامی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد:انقلاب اسلامی دارای متن و حاشیه بود که یکی از حاشیه‌های مهم آن شکوفایی اشعار آئینی است.
آیت الله مکارم شیرازی در مورد شاخصه‌های مهم یک شعر آئینی بیان کرد:شعر خوب گویای فرهنگ اصیل و غنی است و به انسان نشاط و نورانیت و روحانیت می دهد.

این استاد برجسته حوزه گفت:قران مجید در سوره شعرا که دارای 227 آیه است 4 آیه آخر آن را در باره شعرا اختصاص داده که در آن از منظر قرآن کریم شاعران دارای دو قسمت هستند که برای گروه اول سه آیه و برای گروه دوم 1 آیه به توصیف شاعران می‌پردازد که شاعران خوب و بد از آن جمله است.

وی ادامه داد:در این آیات برای گروه اول 2 نشانه و برای گروه دوم از شاعران نیز سه نشانه در نظر می‌گیرد، گروه اول شاعرانی بی هدف هستند که تنها برای هنرنمایی شعر می‌گویند و از همه مهم تر به آن چه که در شعر می‌گویند عمل نمی‌کنند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد:دسته دوم از شاعران آنانی هستند ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند و به یاد خدا بوده و با ظلم مبارزه می‌کنند که خداوند صفوف این شاعران را از دیگر شعراء جدا می‌داند.

وی تصریح کرد:وقتی نگاه به تاریح اسلام می‌اندازیم شاعرانی را می بینیم که در گروه دوم جا دارند و اشعار آن‌ها در سرنوشت جامعه بشری اثر دارد در بسیاری از اشعار این شاعران از عظمت و بزرگی خداوند یاد می‌شود و درون هر بیت از این اشعار به اندازه یک کتاب درس نهفته است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد:تاثیر شعر خوب به اندازه‌ای است که می تواند انسان را به یاد خداوند و ارزشهای دینی و آل البیت (ع) بیندازد گاهی یک بیت شعر انسان را دگرگون و متحول می‌سازد و او را تکان می دهد.

وی تاکید کرد:شعر خوب، یک نعمت است و شاعران باید قدر این نعمات را بدانند به ویژه اشعاری که با اعتقادات مذهبی آمیخته باشد اثر بخش‌تر است و آثار با برکت زیادی دارد و می توان از آن برای مقابله با فساد استفاده کرد.

آیت الله مکارم شیرازی درباره شعر خوانی در خصوص موضوع تکفیر و وهابیت نیز عنوان کرد: تکفیری‌ها در حال زوال هستند و باید شاعران در این موضوع مهم شعر بگویند ما مدارک زنده‌ای را از 5 منبع مهم آماده کرده‌ایم که نشان می‌دهد، خاستگاه تکفیر عربستان است و دنیا دارد معنای این را می فهمد.

وی گفت:در کنگره تکفیری‌ها علمای اهل سنت متفق القول بودند که وهابیت و دیدگاه تکفیری امری ننگین است شاعران در این باره باید انحراف‌های دینی و عرفان‌های کاذب را به خوبی توصیف و به جامعه مسلمین معرفی کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 30626

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30626/شعر-آئینی-خوب-انسان-نشاط-نورانیت-روحانیت-می-دهد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir