همایش چراغداران ۸/ در آخرین نشست هم‌اندیشی چراغداران شعر آیینی فارس اعلام شد؛

پرورش شاعران جوان شکرانه وجود جریان شعر آیینی است

3 مهر 1395 ساعت 8:49

نماینده بنیاد دعبل در استان فارس: شعر آیینی و فعالیت در زمینه شعر آیینی نعمت بزرگی است که به ما داده شده و باید شکر آن را به جای آورد.


آخرین نشست هم اندیشی چراغداران شعر آیینی فارس با حضور شاعران و دبیران جریان های ادبیات آیینی فارس برگزار شد.

مصطفی کارگر عضو ستاد برگزاری شب شعر اهل بیتی گراش با اشاره به تاریخچه برگزاری شب شعرهای آیینی در گراش گفت: ما در ابتدا هشت سال شب شعر عاشورایی داشتیم اما در ادامه از تبادل نظر با دوستان به این نتیجه رسیدیم که بحمدالله تعداد قابل توجهی شب شعر عاشورایی در استان برگزار می‌شود و تصمیم گرفتیم گستردگی بیشتری به موضوعات شب شعرمان بدهیم لذا عنوان شب شعر اهل بیتی را برای برنامه برگزیدیم و موضوعاتی نظیر میلاد حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام یا شهادت حضرت امام محمدتقی الجواد علیه السلام را به عنوان موضوع برنامه انتخاب کردیم.

ولی صادقی دبیر انجمن ادبی شهرستان جهرم نیز در این نشست گفت:  در حوزه شعر آیینی بیشتر شاهد برگزاری سوگواره ها هستیم، این مساله به خودی خود عیبی ندارد اما ای کاش در زمینه های مولودیه و جشن ها و شادی های اهل بیتی نیز برنامه های ادبی برگزار شود.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می شود شاعران عزیز علاوه بر معصومین بزرگواری که معمولا برای آنان شعر گفته می شود، سراغ سایر چهره ها نیز بروند و برای معصومین ارجمندی که ما کمتر سعادت شعر گفتن برای آنان را داشته ایم نیز شعر بگویند.

احمد خوانسالار دیگر عضو ستاد برگزاری کنگره شعر مجتبوی نیز اظهار داشت: ما زیر علم شعر امام مظلومی رفته ایم و امیدواریم همه شاعران یاری مان کنند و شعر بگویند. چرا که بحمدالله شاعران آیینی همدلی دارند و اگرچه در سایر رشته های هنری و حتا شعر آزاد شهرستانی ها کمتر دیده می شوند اما شعر آیینی جایی است که شاعران آیینی بیشتر دیده می شود.

وی افزود: شعر آیینی عنوانی جامع و کلی تر است که علاوه بر شعرهای ارجمند اهل بیتی  شعرهای حاوی مفاهیم والا و متعالی مدنظر حضرات اهل بیت علیهم السلام را نیز شامل می شود.

سیدمحمدامین جعفری حسینی عضو ستاد برگزاری شب شعر عاشورا نیز اظهار داشت: جریان شعر آیینی تنها جریان پویا و زنده شعر فارس است و آنچه در شب های شعر آیینی در شهرستان های استان می گذرد  اصلی ترین اتفاق در میان اتفاقات ادبی استان است.

وی افزود: خوشبختانه در اکثر شهرهای استان جریان های پویای شعر آیینی وجود دارد اما برخی از شهرها که تعداد آنها زیاد هم نیست از این نعمت محروم هستند وظیفه دوستان در سایر شهرهاست که دست به دست هم دهند و با عزیزان شاعر در این شهرها همدلی کنند تا جریان شعر آیینی در این شهرها نیز پویا و استوار باشد.

احدده بزرگی دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورا و مسوول خانه شعر آیینی حوزه هنری فارس نیز در سخنرانی پیرامون وضعیت شعر آیینی فارس گفت: نسل ما کار خود را کرده است و حالا نوبت نسل جوان است که به میدان بیاید با این همه، بنده با تمام وجود در خدمت دوستان جوان هستم و حاضرم هرجا که نیاز باشد خصوصا شهرهایی که جریان شعر اهل بیتی در آنها کمرنگ تر است حضور یابم تا این جریان قوت گیرد.

وی افزود:ما وظیفه داریم شکرانه  نعمت هایی که خداوند تبارک و تعالی در اختیارمان نهاده را به جا بیاوریم شعر آیینی و فعالیت در زمینه شعر آیینی نیز نعمت بزرگی است که به ما داده شده و باید شکر آن را به جای آورد.

 همایش چراغداران شعر آیینی فارس  با حضور نمایندگان جریان های ادبیات آیینی شهرستان های استان فارس در آستانه عید سعید غدیر خم و همزمان با برگزاری شب های شعر کشوری علوی در شهرستان جهرم برگزار گردید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 30632

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30632/پرورش-شاعران-جوان-شکرانه-وجود-جریان-شعر-آیینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir