نشست «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» در قم برگزار شد

ایکنا , 8 مهر 1395 ساعت 10:14

نشست علمی «معرفی و نقد نخستین مقاتل عاشورایی» هفتم مهرماه در سالن علامه طباطبایی(ره) پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رنجبر در ابتدا به معرفی اجمالی مقاتل عاشورایی پرداخت و در ادامه در میان آثار ذکر شده، کتاب مقتل الحسین(ع) ابومخنف را مورد نقد و بررسی دقیق قرار داد.

وی بیان کرد: این کتاب به لحاظ چند ویژگى‌، جایگاه خاصى یافته است؛ اول، اهمیت موضوع است زیرا جریان کربلا، به‌ویژه نزد شیعیان همواره در قیاس با دیگر حوادث، موقعیت خاصى داشته است. دوم، نزدیک بودن نویسنده و تألیف او به زمان حادثه؛ زیرا ابومخنف روایات این کتاب را گاه از شاهدان عینى و گاه با یک یا دو واسطه نقل کرده که در مقایسه با مقاتل تدوین شده در ادوار بعد، امتیازى ویژه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر ادامه داد:‌ سوم، توجه مورخان بعدى، اعم از شیعه و سنى به این اثر و نقل تمام یا غالب روایات آن از جمله توسط شاگردش، هشام بن محمد بن سائب کلبى و سپس محمد بن جریر طبرى، ابوالفرج اصفهانى، شیخ مفید و سبط بن جوزى است. چهارم، جایگاه نویسنده که به تعبیر نجاشى «شیخ اصحاب الاخبار بالکوفه » بوده و تک‌نگارى‌هاى تاریخى بسیارى داشته است.

وی در پایان به سؤالات و شبهات مطرح شده توسط حاضران در این نشست پاسخ داد.


کد مطلب: 30691

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30691/نشست-معرفی-نقد-نخستین-مقاتل-عاشورایی-قم-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir