این ادعا که عاشورا درس مذاکره می دهد، ظلم به امام حسین(ع) است

رسا نیوز , 25 مهر 1395 ساعت 13:28

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به ادعای برخی که واقعه عاشورا را درس مذاکره می دانند، گفت: این بیان که عاشورا درس مذاکره می دهد تحریف عاشورا نیست بلکه نابود کردن عاشورا است، این نگاه به عاشورا اجهاف و ظلم بر امام حسین(ع) است


حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مراسم سخنرانی خویش که شامگاه شنبه در حسینیه علوم حوزوی دانشگاه ها برگزار شد با اشاره به موضوع مذاکره امام حسین(ع) در کربلا و اینکه آیا واقعا امام حسین(ع) به دنبال صلح با یزید بوده است، گفت: برخی گفته اند علما در دهه های اخیر مسأله صلح را بیان نمی کنند و در گذشته این موضوع از سوی علما بیان شده است.

وی افزود: برخی مدعی هستند امام حسین(ع) با عمرسعد گفت‌وگو انجام داده، سه پیشنهاد بیان داشته و این مذاکره امام حسین(ع) با دشمن بوده است، البته باید توجه شود این ادعا به خاطر وجود نامه عمربن سعد که شخصی فاسق است بیان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به سخن برخی که می گویند حضرت خواستار ملاقات با یزید بوده و برای این موضوع مذاکره کردند صحیح نیست، تأکید کرد: براساس تاریخ طبری در میان مردم شایع شد که امام حسین(ع) به عمرسعد سه پیشنهاد داشته است، این موضوع فقط شایعه بوده است.

وی افزود: افرادی که از تاریخ طبری نقل قول می کنند به این کتاب دقت کنند، در صفحاتی قبل از این موضوع بیان شده است که غلام حضرت رباب یکی از راویات تاریخی است، می گوید؛ من همیشه همراه با حضرت بودم، از مکه تا زمان مرگ، هرچه حضرت از مکه تا مرگ صحبت کردند من شنیده ام، آنچه که مردم می گویند حضرت به دنبال ملاقات با یزید بوده است صحیح نیست، حضرت هرگز نگفته است که خواستار دست دادن با یزید است، یا اینکه گفته می شود حضرت فرمودند من را به مرزها بفرستید صحیح نیست، اما حضرت فرمودند که اگر مردم من را نمی‌خواهند به کوفه نمی روم و به جایی دیگر خواهم رفت، باید توجه شود این بیان و گزارش در تاریخ طبری آمده است.


مذاکره با آمریکا اینقدر مهم است که برایش امام حسین(ع) را کوچک کنیم
رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: نباید سخن قاتل امام حسین(ع) برای ما قابل قبول باشد و به دیگر گزارشات اصلا توجه نکنیم، آیا این مسأله مذاکره با آمریکا اینقدر مهم است که بیاییم و امام حسین(ع) را برای آن کوچک کنیم.
وی ادامه داد: این موضوع که امام حسن(ع) صلح کردند صحیح است ولی علت آن ضعف یاران حضرت است، همچنین برخی از یاران امیرمؤمنان(ع) برای اینکه قرآن به سر نیزه رفته است گول خوردند ولی می بینیم آمریکا امروز حتی قرآن به سر نیزه نزد و برخی فقط برای گوشه لبخند آمریکا گول خوردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: براساس آیات قرآن اگر یک فاسق خبری آورد، باید خبر وی را بررسی کرد، عمرسعد قطعا فاسق است، این بیان شده که امام(ع) با عمرسعد شب عاشورا همراه با 20 نفر و سه نفر در خیمه مذاکره کرده به دلیل وجود نامه عمربن سعد در اسناد تاریخی است.
وی ادامه داد: در چنین مواردی باید به محکمات تاریخی و نه متشابهات مراجعه کرد.

رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها با اشاره به بیان تاریخ از واقعه کربلا، گفت: آنچه همه نقل کردند گزارشی است که پس از مرگ معاویه بیان شده است، یزید نامه به استاندار مدینه نوشت که اگر حسین(ع) بیعت نپذیرفت گردنش را بزنید، این مسأله در کتاب لهوف آمده است، عبدالله ابن زبیر از حضرت سؤال می کند که آیا با یزید بیعت می کنید، که حضرت در جواب می فرمایند که من هرگز با او بیعت نخواهم کرد، زیرا حکومت از آن ما است، سپس فرمودند؛ ای عبدالله فسق یزید علنی است و امکان ندارد من با یزید بیعت کنم.

وی افزود: پس از این صحبت امام حسین(ع) به دیدار استاندار(ولید) رفتند، حضرت در پاسخ به بیعت با یزید فرمودند؛ بیعت در جلسه خصوصی فایده ندارد و من در جلسه عمومی نظر خویش را اعلام می کنم، مروان در جلسه بود و به ولید اشاره داشت حسین(ع) اگر در این جلسه بیعت نکند دیگر بیعت نخواهد کرد، حضرت به ولید فرمودند؛ ما اهل بیت پیامبر(ص) و نبوت، معدن رسالت و خانه ما محل رفت و آمد ملائکه  است، یزید فردی فاسق و شرابخوار، قاتل انسان های محترم است، مانند من نمی تواند با یزید بیعت کند.

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: پس از آن جلسه مروان به جضرت گفت: من خیرخواه شما هستم، من فکر می کنم باید با یزید بیعت کنید، خیر دین و دنیای شما با این بیعت است، قرائت مروان از دین اینگونه بوده است، حضرت در جواب فرمودند؛ انا لله و انا الیه راجعون، این آیه زمانی قرائت می شود که مصیبت بزرگی وارد شده است، حضرت می فرمایند؛ وقتی امت گرفتار حاکمی مانند یزید شوند قطعا نابود خواهند شد.

وی ادامه داد: در مسیر مکه تا کربلا هیچ گزارشی وجود ندارد که بیانگر این باشد حضرت خواستار مذاکره و ملاقات با یزید باشند، حضرت اشاره داشتند که یزید صلاحیت حکومت ندارد، در کربلا نامه عبیدالله بن زیاد به حضرت می رسد، وی در این نامه مدعی است؛ ای حسین یزید به من نامه نوشته که نان نخورم و تو را بکشم، اگر به درخواست من و یزید تن ندهی، زمانی که حضرت نامه را خواندند آن را پرتاب کردند و فرمودند: افرادی که رضای خدا را برای کسب رضای مردم کنار می‌گذارند عاقبت به خیر نخواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به گزارشات تاریخی، گفت: حضرت برای جواب به این نامه فرمودند؛ امکان ندارد که این حکم را بپذیرم و چه خوشبختی بهتر از مرگ وجود دارد، در کتاب دیگر نقل شده حضرت فرمودند؛ من زیر بار حکم فرزند زنازاده نخواهم رفت، به خدا سوگند چنین کاری نخواهم کرد و مرگ بسیار شیرین تر است.
رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به سخنرانی امام حسین(ع) در روز عاشورا، اظهار داشت: این آدم پست و فرزند آدم پست من را بین دو راه  شمشیر و ذلت قرار داده است و ممکن نخواهد بود زیر بار ذلت برویم، خدا، رسول خدا، مؤمنان و دامان پاک اجازه چنین کاری به ما را نخواهند داد، بدانید من با تعداد کم یاران به سمت شمشیر خواهم رفت.

وی افزود: حضرت به ذلت و شمشیر اشاره می کنند و سخنی از صلح و قبولی بیعت نمی زنند، تنها سند تاریخی که بیانگر ادعای برخی از افراد است همان نامه عمربن سعد می باشد که فردی فاسق است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: اهل بیت امام حسین(ع) در کوفه و شام سخنرانی مختلفی داشتند، در هیچ یک از این سخنرانی ها عبارتی ندارد که بیانگر این باشد که حضرت خواستار تفاهم با یزید بوده است، این بیان که عاشورا درس مذاکره می دهد تحریف عاشورا نیست بلکه نابود کردن عاشورا است، این نگاه به عاشورا اجهاف و ظلم بر امام حسین(ع) است.


انتهای پیام/


کد مطلب: 30820

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30820/این-ادعا-عاشورا-درس-مذاکره-می-دهد-ظلم-امام-حسین-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir