تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۲
۰
کد مطلب : ۳۱۰۱۸

جهاد تبیینی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و ماندگاری نهضت عاشورا

جهاد تبیینی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و ماندگاری نهضت عاشورا
آیت‌الله محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه درباره نقش جهاد تبیینی حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) در روشن ساختن پیام جهاد کبیر عاشورا و ماندگار ساختن نهضت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: جهاد یک امر مستمر است که منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و نباید جهاد کبیر حسینی را در عاشورا، دهم محرم و کربلا خلاصه و منحصر کرد؛ جهاد یک امر تدریجی است و به مصداق «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» ادامه دارد.

 
بیان منطق قیام سیدالشهدا(ع) جهاد تبیینی است
وی افزود: مسئله دیگر اینکه اربعین، فلسفه عاشورا را تبیین می‌کند و روشنگری‌های حضرت زینب(س) و فرمایشات امام سجاد(ع) تبیین فلسفه قیام حسینی است و امروز هم با حرکت عظیم میلیونی باید فلسفه قیام سید الشهدا را به گوش جهانیان رساند. 

غرویان اظهار کرد: نفس حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین برای جهانیان پیام دارد و این سؤال برای آنها ایجاد می‌شود که این جمعیت برای چه در کربلا گردهم می‌آیند. اینجاست که باید از طریق رسانه‌ها، عقلا و نخبگان فلسفه قیام امام حسین(ع) را تبیین کرد.

وی عنوان کرد: نکته سوم این است که باید بهره‌برداری حداکثری از حضور میلیونی مردم در این ایام صورت بگیرد. حضور میلیونی مردم ترس و وحشتی در میان جبهه گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و عراق ایجاد می‌کند و این فرصت بسیار مغتنمی است و نشان می‌دهد شیعیان، غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان شیفته قیام و انقلاب امام حسین(ع) هستند و فکر و منطقی که در این نهضت وجود داشته است توانسته دل‌ها را به سمت خود جذب کند.
غرویان یادآور شد: ما باید بتوانیم از این اجتماع بزرگ به بهترین وجه استفاده کنیم و بیان منطق نهضت سیدالشهدا(ع) همان جهاد تبیینی است.
 

اربعین، فرصت مغتنمی برای حرکت به سمت وحدت جامعه اسلامی و جهانی
آیت‌الله غرویان درباره ظرفیت وحدت‌آفرین راهپیمایی اربعین حسینی گفت: حرکتی که امام حسین(ع) انجام داد انسانی بود و برهمین اساس وجدان همه انسان‌ها از هر عقیده و مسلک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در قیام امام حسین(ع) همه نوع روابط احساسی و عاطفی ار رابطه برادر با برادر، برادر با خواهر، پدر و مادر با فرزند، جوانان با پیرمردان و ... وجود داشت و نقش‌آفرین بود. از این جهت است که این نهضت و حرکت توانسته از نگاه عواطف بشری همه دل‌ها و قلب‌ها را متأثر کرده و جاذبه ایجاد کند به گونه‌ای که حتی مسیحیان نیز برای شهادت امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: این مسئله فرصت بسیار مغتنمی برای نزدیک کردن دل‌های انسان‌ها در روی کره زمین بر محور محبت امام حسین(ع) است و راهپیمایی اربعین فرصتی برای جذب همه دل‌ها و فطرت‌های پاک و وجدان‌های بیدار و حق‌طلب از ادیان و مذاهب مختلف است و حرکت به سمت وحدت جامعه اسلامی و جهانی است.  


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما