حماسه عاشورا بهترین گزینه الگوبرداری فرهنگی و خانوادگی است

ایکنا , 3 آذر 1395 ساعت 14:40

به جهت الگو برداری فرهنگی و خانوادگی فرهنگ عاشورا بهترین گزینه است که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم آموزه‌ها را از سیدالشهدا(ع) آموختند که توانسته‌اند محکم، قاطع و استوار در مقابل دشمن بایستند.


حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حائری‌زاده مدرس حوزه و دانشگاه، کارشناس مسائل دینی و مبلغ در عرصه‌های دینی و فرهنگی در رابطه با سخن امام خمینی(ره) که فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می‌دارد، بیان کرد: حماسه عاشورا فرهنگی است که در تمام ابعاد زندگی بشریت در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، عاطفی، خانوادگی، تربیتی و در حوزه فردی و اجتماعی جای دارد. عده‌ایی سعی داشتند تا محرم و صفر و یا اصلا زنده نگه‌داشتن یاد سیدالشهدا(ع) را از بین ببرند که امام راحل با این سخنشان توانستند جلوی این کار و رفتارهای بی‌اساس را بگیرند.

حماسه عاشورا بهترین گزینه الگوبرداری فرهنگی و خانوادگی است
مدرس دانشگاه اظهار کرد: با بررسی بر روی شخصیت‌های اصحاب عاشورا از شخص شیرخواره تا فردی به نام «انس ابن حرث کاهلی» که فردی ۹۳ ساله در واقعه عاشورا بود نکات بسیار مهمی برای سنین مختلف به دست می‌آید.

این کارشناس مذهبی گفت: به جهت الگو برداری فرهنگی و خانوادگی فرهنگ عاشورا بهترین گزینه است که رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم آموزه‌ها را را از سیدالشهدا آموختند که توانسته‌اند محکم، قاطع و استوار در مقابل دشمن بایستند.

چطور می‌توانیم با عملمان شبهات دینی را پاسخ بدهیم؟
این مبلغ فرهنگی بیان کرد: بهترین روش این است که ابتدا معرفتمان را زیاد کنیم و معرفت زیاد نمی‌شود مگر با مطالعه و هم‌اندیشی با کارشناسان حقیقی دین مانند مراجع و علماء که در این مسائل وارد هستند به گونه‌ایی که برداشت‌های فردیمان از حماسه عاشورا را عرضه کنیم ببینیم با دین منطبق است یا خیر؟
وی ادامه داد: جدیداً نیز شبهات زیادی در این باره دیده‌ام که وقتی شبهه وارد می‌شود مبنای ما باید محکم باشد که اگر مبنای ما محکم شد هر نوع شبهه‌ایی که وارد شود هیچ اثری نمی‌تواند بر روی ما بگذار اما اگر فکر و مبانی دینی از استحکام کافی برخوردار نباشد طبیعی است که به مجرد القای یک شبهه کوتاه و مختصر تمام باورهایمان گرفتار خدشه می‌شود. به طور مثال در شبکه‎‌های اجتماعی دیده‌ام که می‌گویند؛ محرم ماه بالیدن است نه ماه نالیدن که این حرف از اساس غلط است زیراکه محرم هم ماه بالیدن و هم ماه نالیدن است.

حجت الاسلام والمسلمین حائری‌زاده گفت: ویا می‌گویند که محرم ماه خوب نگریستن است نه ماه خوب گریستن که مشخص است در این جمله رگ‌های وهابیت موج می‌زند زیرا که طبق این فراز از زیارت عاشورا «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ» محرم ماه خوب نگریستن است و طبق احادیت و روایات متعدد هم ماه خوب گریستن است که باید برای امام حسین(ع) خوب گریه کنیم زیرا که خود گریه موضوعیت دارد.
مدرس دانشگاه اظهار کرد: بنابراین آگاهی دادن به مردم از طریق همین رسانه می‌تواند بخشی از شبهات را مرتفع کند و یا صدا و سیما و اولیاء فرهنگی در جامعه باید دغدغه این را داشته باشند که در این زمینه کار کنند و از کارشناسان تخصصی که در حوزه اعتقادی و یا پاسخ گویی به شبهات هستند استفاده کنند، همچنین شرکت در جلسات هم‌اندیشی به صورت پرسش و پاسخ در حوزه‌های مختلف من جمله شبهاتی که به عاشورا وارد می‌شود بسیار می‌تواند تأثیر گذار باشد.

محرم و صفر در نظام روانی جامعه چقدر می‌تواند تأثیر گذار باشد؟
مدرس حوزه تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های بزرگی که ما داریم ظرفیت سیدالشهدا(ع) است یعنی بدون اینکه حکمرانی دیکته کند خود مردم از هر قشری بر این موضوع ورود پیدا می‌کنند در واقع امام حسین(ع) خصوصیتی دارند که همه مردم با سلایق مختلف را در زیر یک خیمه جمع می‌کند و قابل مشاهده است که مردم در ماه محرم و صفر مهربان‌تر می‌شوند، آمار فساد به‌طور قابل مشاهده‌ایی کم می‌شود و اعمال خیر بیشتری انجام می‌دهند مانند نذری ‌دادن که در واقع یادگیری معارف آل الله سبب این کارها می‌شود و طبیعتاً گریه برای سیدالشهدا(ع) و مصیبت‌های کربلا انسان را آرام می‌کند و به آن جایگاه آرامش یک مؤمن می‌رساند که این‌ها همه بخاطر آن بار روانی است که در مجلس امام شهید به‌دست آمده و باعث شده همه از یک صلابت و همدلی خاصی برخوردار ‌شوند در اصل خصوصیت مجلس سیدالشهدا همین است که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 31049

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31049/حماسه-عاشورا-بهترین-گزینه-الگوبرداری-فرهنگی-خانوادگی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir