وزیر ارشاد عنوان کرد:

تداوم زیست فرهنگی حاکم بر ماه رمضان، عاشورا و اربعین می‌تواند به تغییر جامعه بینجامد

ایکنا , 14 آذر 1395 ساعت 15:33

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه جامعه نیازمند زندگی در فضای زیست فرهنگی است، عنوان کرد: تداوم زیست فرهنگی حاکم بر ماه مبارک رمضان، عاشورا و اربعین در طول سال می‌تواند معنادار شده و به تغییر جامعه منجر شود.


سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یک‌شنبه ۱۴ آذرماه، در همایش ملی سبک زندگی که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی و جمعی از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه اولین چالش بنیادی در حوزه سبک زندگی گفتمان‌سازی است، اظهار کرد: مسئله گفتمان سازی هنوز برای سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشور مشخص نیست و ما در حوزه سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی با چالش درک لازم از فهم گفتمان روبه‌رو هستیم و این در حالی است که عدم وجود چنین درکی ما را در شعار باقی می‌گذارد و به مرحله عمل نمی‌رساند.

حرکت از سطح بایدها به باورها از الزامات گفتمان‌سازی است
وی لازمه گفتمان سازی را حرکت از سمت احساس به سوی عقلانیت خواند و گفت: حرکت از سطح بایدها به باورها از دیگر الزامات گفتمان سازی است. با تمرکز بر باورها نمی‌توان جامعه‌ای با الگوهای مد نظر اسلام و انقلاب ایجاد کرد و این در حالی است که همواره میزان تمرکز ما بر بایدها بیش از باورها بوده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها توان گفتمان سازی ندارند بلکه باید بستر آن را فراهم کنند، تصریح کرد: اگر در مورد سبک زندگی صرفا در تلویزیون به صحبت کردن بپردازیم تغییری حاصل نمی‌شود چرا که گفتمان سازی نیاز به عبور از سطح رسمی به سطح اجتماعی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نیازسازی امری متفاوت از نیاز طلبی است که شاخصه‌های خاص خود را دارد عنوان کرد: گفتمان سازی باید براساس نیاز جامعه شکل گیرد همچنین در این زمینه نیاز به حرکت از سخت افزار به سوی نرم افزار داریم. قدرت نرم در واقع همان گفت‌و‌گو، تعامل، بیان رحمت الهی، زبان لطیف، اخلاق، معرفت، همدردی و همگرایی است. در جامعه‌ای که این عناصر اصلی وجود نداشته باشد سبک زندگی اسلامی ایرانی شکل نمی‌گیرد.

تداوم زیست فرهنگی حاکم بر ماه مبارک رمضان، عاشورا و اربعین می‌تواند معنا می‌تواند به تغییر جامعه بینجامد
صالحی امیری ایجاد فضای زیست فرهنگی را لازمه پیدایش و معنا شدن سبک زندگی برشمرد و اظهار کرد: جامعه نیازمند زندگی در فضای زیست فرهنگی است. در ماه مبارک رمضان جامعه در زیست فرهنگی به سر می‌برد و به این سبب ما شاهد کاهش جرائم هستیم. تداوم زیست فرهنگی حاکم بر ماه مبارک رمضان، عاشورا و اربعین در طول سال می‌تواند معنا دار شده و به تغییر بینجامد.

جامعه ایران فاقد چالش معنویتی است و فقط نیاز به عمق بخشیدن دارد
وی بر ضرورت عبور از سطح مناسک به معرفت تاکید و تصریح کرد: فعالیت‌های ما در جامعه عموما مناسکی بوده است. مناسک به خودی خود ارزشمند هستند اما باید ریشه در معرفت داشته باشند. معرفت گرایی یعنی عمق بخشیدن به باورهای دینی جامعه و این همان چیزی است که جامعه ما به آن نیازمند است. چرا که جامعه ایران فاقد چالش معنویتی است و فقط نیاز به عمق بخشیدن به سطوح معرفتی به منظور ایجاد بسترهای لازم اصلاح سبک زندگی دارد.
صالحی امیری ادامه داد: نزدیک به ۲۰ سال است که مقام معظم رهبری در ابتدای فصل بهار برای هر سال یک عنوان انتخاب می‌کنند اما رفتار ما نشان داده است که با این مبادی بنیادی در سطح شعار رفتار کرده‌ایم به تغییر رفتار منجر نشده است.
وی مبدا حرکت برای آموزش را از مهد کودک‌ها، خانواده، صدا و سیما، گروه همسالان، روحانیت و دانشگاه خواند و گفت: جامعه از بزرگان و علما الگو می‌گیرد و ما باید در صدد معرفی این افراد باشیم.

دچار دوگانگی در فرهنگ رسمی و غیر رسمی هستیم/ انکار واقعیت مشکلی را حل نمی‌کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جامعه ایران را جامعه‌ای پیچیده ارزیابی کرد که نیاز به تعامل با شناخت بالا دارد و اظهار کرد: در حال حاضر دچار دوگانگی در فرهنگ رسمی و غیر رسمی هستیم و انکار واقعیت‌ها مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه باید با رصد و پایش مشکلات به احصاء آنها و برنامه ریزی برای راستای رفع آن بپردازیم.
وی با بیان اینکه درک جنبش‌های اجتماعی و تحلیل و مدیریت آن از مصادیق مهم در زمینه عزیمت به سوی سبک زندگی ایرانی اسلامی است عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی الزاما باید مدیریت شوند این در حالی است که نوعی رویکرد ولنگارانه در زمینه شبکه‌های اجتماعی ما را تهدید می‌کند. شبکه‌های اجتماعی مجموعه‌‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها و یکی از کانون‌های تغذیه نوجوانان و جوانان است. در این راستا وجود یک مرجع توانمند برای تولید محتوا در این زمینه لازم است چرا که اگر ما در این زمینه ورود پیدا نکنیم هستند کسانی که مطابق اهداف خود که سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی نیز ندارد در این زمینه ورود پیدا کنند.

جامعه ایران به طرز محسوسی در حال تجربه بازگشت به معنویت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در دهه چهارم انقلاب اسلامی جامعه از فضای سیاسی به فضای اجتماعی کوچ می‌کند اظهار کرد: گرایش‌های اجتماعی تعیین کننده سبک زندگی هستند و این در حالی است که جامعه ایران به طرز محسوسی در حال تجربه بازگشت به معنویت است. شکاف‌های ما در سبک زندگی عمیق و بحرانی نیست و حداکثر آن یک آسیب محسوب می‌شود چرا که جامعه ایران ریشه دینی و معنوی دارد و به سرعت می‌تواند با تغییر رفتار به سوی سبک زندگی ایرانی اسلامی حرکت کند و این امر یک امتیاز برای نهادهای فرهنگی و دینی محسوب می‌شود.

گرو‌های مرجع امروزه به سمتی می‌روند که با شاخص‌های ایرانی اسلامی تطابق کمتری دارند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش گروه‌های مرجع در سبک زندگی اشاره و عنوان کرد: تغییرات مستمر گروه‌های مرجع در شکل دهی هویت‌های جدید تاثیری اساسی در سبک زندگی بر جای می‌گذارد. گرو‌های مرجع امروزه در حال تغییر هستند و به سمتی می‌روند که با شاخص‌های ایرانی اسلامی تطابق کمتری دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نخبگان باید تدابیرشان بیش از تغییر جامعه باشد اظهار کرد: نظام نخبگی ما در حال ضعف است و زبان ارتباطی ما با جوانان دچار اختلال شده است.
صالحی امیری در بخش پایانی سخنان خود به بیان راهکارهای برای تغییر سبک زندگی و اصلاح آن پرداخت و گفت: نقطه اول عزیمت ما در این زمینه باید خانواده باشد چرا که خانواده کماکان اصلی‌ترین کانون تحولات اجتماعی و فرهنگی است و باید آن را پاس داشت. هزینه برای تداوم پایه‌های خانواده در واقع سرمایه گذاری در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و سبک زندگی است به نحوی که می‌توان گفت مهمترین چالش نظام جمهوری اسلامی تهدید فروپاشی خانواده و مهمترین وظیفه شورای فرهنگ عمومی تحکیم نظام خانواده محسوب می‌شود.

وی نقطه دوم عزیمت برای اصلاح سبک زندگی را مدرسه خواند و اظهار کرد: در مرحله سوم می‌توان از صدا و سیما نام برد که نقش حیاتی در زمینه سبک زندگی دارد و می‌تواند با ایجاد شبکه مستقل در زمینه خانواده به اصلاح سبک زندگی کمک کند.
صالحی امیری حضور روحانیت و نخبگان را از اهمیت بسزایی برخوردار دانست و اظهار کرد: این دو گروه‌های مرجع هستند و مردم سخنان آن را می‌شنوند و به آن عمل می‌کنند و باید رسالت اصلی خود را تربیت اجتماعی و دینی بدانند.
وی در پایان به نقش مدیریت شبکه‌های اجتماعی در اصلاح سبک زندگی اشاره و عنوان کرد: اگر این شبکه‌ها با همین وضعیت نابه سامان تداوم حیات دهند به بحران تبدیل می‌شوند. با سخنرانی و نگارش مقاله نمی‌توان مشکلات را حل کرد بلکه نیاز به سرمایه گذاری با ساختار سازی و تربیت نیروی انسانی داریم.


انتهای پیام/


کد مطلب: 31090

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31090/تداوم-زیست-فرهنگی-حاکم-ماه-رمضان-عاشورا-اربعین-می-تواند-تغییر-جامعه-بینجامد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir