ارباب رجوع بر نماز ارجحیت دارد/ جوان گریزی از مساجد به جامعه آسیب وارد می کند

شفقنا , 29 دی 1395 ساعت 10:52


رئیس ستاد اقامه نماز قم گفت: سیاست ستاد اقامه نماز در سراسر کشور این است که فرهنگ اقامه نماز را ترویج دهد چرا که ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم و باید وضعیتمان بسیار متفاوت تر از وضعیت موجود باشد، اما آنچه در جامعه شاهد آن هستیم، این مساله نیست؛ فضای داخل و خارج مساجد و همچنین ائمه جماعات برای جوانان جذابیتی ندارند؛ جوان گریزی از مساجد آفتی است که به جامعه آسیب وارد می کند.

محمد خامه یار نسبت به استفاده نکردن از ظرفیت های نماز انتقاد کرد و آسیب های موجود در جامعه در این زمینه را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: خداوند در آیه ۴۱ سوره حج می فرماید: «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه؛ همان کسانی که اگر آنها را در زمین استقرار دهیم نماز را بپا می کنند و زکات می دهند و به معروف امر نموده و از منکر باز می دارند و سرانجام کارها با خداست» به تعبیری اگر خداوند به کسی قدرتی داد باید این نعمت را قدر بداند و اقامه نماز را داشته باشد یعنی هر کسی بداند هر وظیفه ای که برعهده اش هست، نماز سرآمد آنهاست و راجع به نماز باید تلاش کرد. ۲۵ اجلاس نماز برگزار شده که در ۲۴ اجلاس مقام معظم رهبری پیام دادند و این امر نشان دهنده اهمیت موضوع است؛ نماز ظرفیت های بسیاری دارد، اما ما راجع به آن خیلی کار نکردیم؛ شاید از قم به دلیل مذهبی بودن آن انتظارات متفاوتی داشته باشیم، اما شاید نگاه ما نسبت به نماز در قم، خیلی نگاه دینی نباشد.

او ادامه داد: درخصوص نمازخانه های بین راهی همواره نظرمان بر این است که فضای نمازخانه ها به گونه ای باشد که وقتی یک توریست از آن مکان گذر می کند و وضعیت مسلمانان را می بیند، به اسلام و مسلمان نظر مثبتی داشته باشد.
خامه یار به برنامه های ستاد اقامه نماز در مدارس اشاره و اظهار کرد: معتقدیم برنامه های مدارس باید به گونه ای باشد که دانش آموز عمق نیاز به نماز را درک کرده باشد و نسبت به ضرورت آن در زندگی آگاهی داشته باشد، در این صورت وقتی به سطوح بالاتر رسید مثلا در دبیرستان و دانشگاه، نماز در زندگی او کمرنگ نخواهد شد به دلیل همین ضرورت مهم در قم مرکز تخصصی نماز وجود دارد و برای مربی و استاد دوره آموزش برگزار می شود.

او افزود: تاکنون در قم حدود ۱۰۰ عنوان کتاب راجع به نماز چاپ کردیم و بعضی از آنها تدریس می شوند؛ همه این اتفاق ها خوب هستند، اما اینگونه مسایل افراد را نماز خوان نمی کند، درست است که زیرساخت ها باید مرتب و منظم باشند، ولی اگر می خواهیم نماز خوان باشیم، باید  رفتارمان به گونه ای باشد که به عنوان الگوی یک نمازگزار واقعی شمرده شویم.

او درخصوص سیاست ستاد اقامه نماز در سراسر کشور گفت: سیاست ستاد اقامه نماز در سراسر کشور این است که فرهنگ اقامه نماز را ترویج دهیم چرا که ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم و باید وضعیتمان بسیار متفاوت تر از وضعیت موجود باشد، اما آنچه در جامعه شاهد آن هستیم، این مساله نیست و نشان آن این است که در بسیاری از مناطق هنوز به درستی نماز شناخته نشده و مورد توجه قرار نگرفته است؛ برای این نکته ای که گفتم می توانم نشانه ای هم بیاورم، مثلا هنگام نماز ظهر یا مغرب، رفت و آمدها در خیابان ها بسیار متفاوت نیستند، البته این نکته مورد غفلت قرار نگیرد که افراد متدین و معتقد به نماز اول وقت در کشور وجود دارد، اما عموم جامعه اینگونه نیستند، اگر به دنبال ترویج نماز در میان مردم جامعه باشیم و در این خصوص به نتیجه برسیم، قطعاً بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش می یابند و دیگر دغدغه حاشیه نشینی، طلاق، اعتیاد و فضای مجازی نخواهیم داشت.

او به عدم استفاده صحیح از ظرفیت های نماز اشاره و تصریح کرد: اگر بخواهیم ارزیابی کلی داشته باشیم باید بگویم که از ظرفیت های نماز به درستی استفاده نکردیم و در این زمینه مقداری حوزه و همچنین مراکز تخصصی حوزه مانند کلام، تفسیر و عرفان، سهل انگاری کردند، به واقع جای مراکز تخصصی نماز خالی است.
رئیس ستاد اقامه نماز قم به ویژگی های مطلوب و ضروری امام جماعت اشاره و اظهار کرد: همه طلبه ها در حوزه کتاب صلاه را می خوانند، اما علاوه بر آن، ستاد اقامه نماز دوره هایی را برای ائمه جماعت ادارات برپا کرد، در این کلاس ها ۷۰ تا ۸۰ نفر شرکت کردند، برخی از شرکت کنندگان بیان کردند که اگر در گذشته می دانستند که این کلاس های آموزشی وجود دارد، بدون گذراندن این کلاس ها به محراب مسجد نمی رفتند لذا اگر چه راجع به نماز کارهایی انجام دادیم، اما ظرفیت نماز بسیار بیشتر است؛ در زمینه ترویج نماز در جامعه نیاز به فرهنگ سازی داریم و هر یک از افراد باید این فرهنگ سازی را از خودشان شروع کنند در این صورت وضعیت جامعه بسیار بهبود خواهد یافت. من نمونه ای از فرهنگ سازی در محیط مدرسه را مثال می زنم، در مدرسه ای ۹۸ درصد دانش آموزان با میل و رغبت، بدون اینکه تشویق و تنبیهی در میان باشد، در نماز جماعت مدرسه شرکت می کردند و دلیل آن این بوده که مدیر آن مدرسه اذان می گفته است، دانش آموزان هم که مدیر را مانند یک وزیر برای خود می دانند، لذا رفتار مدیر بر آنها بسیار تأثیر گذاشته و موجب رغبت آنها شده است؛ همین موارد در سطح وسیع تر می تواند شروع یک فرهنگ سازی صحیح در جهت ترویج نماز در جامعه باشد.

او در پاسخ به اینکه شیوه های ستاد اقامه نماز برای اینکه افراد به نماز تشویق و ترغیب شوند چه مواردی می تواند باشد و آیا شیوه های اداری و دیکته شده جواب می دهد؟ گفت: برخوردهای اداری و اجباری هیچ وقت هیچ شخصی را نماز خوان نخواهد کرد، اینکه خواندن نماز در ذات فردی باشد، یک بحث است و بحث دیگر این است که باید زیر ساخت ها را آماده کنیم؛ در این میان نکته بسیار مهم این است نماز خوان ها چه کسانی هستند! این مساله بیشترین تاثیر را برای جذب جوانان دارد، اگر من جزو افرادی باشم که نمازم را اول وقت می خوانم، اما در برخورد اجتماعی و خانوادگی رفتار و عملکرد صحیح نداشته باشم، جوانی که من را می بیند، به جای اینکه از نماز من الگوبرداری کند، ترجیح می دهد نماز نخواند. نکته دوم اینکه ما در زمینه نماز، آموزش تخصصی نداشتیم، ۱۴۰۰ مدرسه در فضای آموزشی داریم، اما در سال ۱۴۰۰ مؤذن تربیت نکردیم و در حقیقت کوتاهی هایی در این زمینه ها صورت گرفته است؛ لازم است شیوه های دعوت به نماز که بسیار در کتاب ها و صحبت ها بیان کردیم را عملی کنیم و آفت ها در این زمینه ها را بشناسیم و با ارایه راهکارهای مناسب در جهت رفع آن کوشش کنیم.

خامه یار با بیان اینکه دلایل جوان گریزی از مساجد در کشورمان بسیار است، گفت: می توانم ۳۲ آفت در مسجد را نام ببرم که به این دلایل جوانان از رفتن به مسجد سر باز می زنند، به عنوان مثال برخی از جوانان با ذکر دلیل عنوان می کنند که فضای داخل و خارج مسجد جذابیتی برای آنها ندارد و همچنین امام جماعت مسجد چنان ناطق خوش سخنی نیست که جوانان برای شنیدن صحبت های او رغبت کنند و به مسجد بروند این در حالی است که در اداره ها از امام جماعت بیشتر استقبال می شود به این دلیل که در برخی از مناطق مسجد به صورت سلیقه ای اداره می شود.

رئیس ستاد اقامه نماز قم در پاسخ به اینکه در ادارات انجام کار ارباب رجوع بر نماز اولویت دارد یا خیر؟ گفت: قطعا ارباب رجوع بر نماز ارجحیت دارد، اگر در اداره ای برعکس این مساله اتفاق افتاده، نباید آن را تعمیم دهیم شاید در تهران تعداد مواردی که این اتفاق افتاده بیشتر باشد، اما در ادارات استان ها این چنین نیست و ارباب رجوع بر نماز اولویت دارد.
او درباره راهکار ستاد اقامه نماز برای حل این مساله حتی در برخی از ادارات، اظهار کرد: ۲۰ دقیقه برای اقامه نماز فرصت گذاشته شده که ترک کار در این زمان اجبار نیست، اگر در اداره ای کارمندی کم لطفی می کند و به بهانه نماز، کار را تعطیل می کند، به این دلیل است که نتوانستیم فضای کاری خوب و مناسبی برای کارمند مجموعه فراهم کنیم.

او نمازخانه های اختصاصی در شهرها و حتی ادارات را تخلف دانست و اظهار کرد: نمازخانه ها در سراسر کشور عمومی هستند، اگر مورد خاصی وجود دارد که چنین تخلفی صورت گرفته، مردم اعلام کنند، حتما گروه نظارت و ارزیابی بررسی خواهند کرد.
خامه یار گفت: در گذشته وقتی به مسافرت می رفتید، جایی برای نماز خواندن نداشتید، اما اکنون حدود ۶۰۰ مسجد بین راهی در کشور وجود دارد؛ با این حال باز هم باید اقدامات این چنینی را افزایش دهیم به عنوان مثال نداشتن نمازخانه در برخی از سینماهای کشور، معضل است.


انتهای پیام/
 


کد مطلب: 31260

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31260/ارباب-رجوع-نماز-ارجحیت-جوان-گریزی-مساجد-جامعه-آسیب-وارد-می-کند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir