معارف اهل بیت(ع) را به درستی به جهانیان عرضه کنیم

شفقنا , 17 بهمن 1395 ساعت 10:36

آیت الله علوی بروجردی تاکید کرد: ما باید معارف اهل بیت علیهم السلام را به درستی به جهانیان عرضه کنیم؛ این معارف آنقدر جذبه دارد که همه افراد را به سوی خود جذب می کند.


آیت الله علوی بروجردی تاکید کرد: ما باید معارف اهل بیت علیهم السلام را به درستی به جهانیان عرضه کنیم؛ این معارف آنقدر جذبه دارد که همه افراد را به سوی خود جذب می کند و در این بین مهمترین جنبه عرضه، بحث سلیقه است، مخاطب شناسی در ارائه موضوعات  باید به صورت جدی در دستور کار باشد و در این خصوص رجوع به کارشناسان متخصص در سطوح مختلف کارساز و موثر است.
 
آیت الله علوی بروجردی در  دیداررئیس و اعضاء هیئت امنای موسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی کاظم علیه السلام پس از استماع گزارشی از اهداف و فعالیت های موسسه امام موسی کاظم علیه السلام،  با اشاره به حدیث شریف ثقلین بیان داشت: مرحوم آیت الله بروجردی نسبت به حدیث شریف ثقلین؛ «انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» این معنا را همواره لحاظ می کردند که این حدیث یک حجتی است برای تمام مذاهب! حتی مذاهب می توانند این حدیث را معیار تقریب خودشان قرار دهند؛ چه بسیار افرادی که مانند ما از این حدیث امامت و ولایت را استفاده می کنند که حق هم همین است و چه کسانی که امامت را نمی فهمند اما از این حدیث حجیت قول را استفاده می کنند و اگر باز کسی آنقدر بی انصاف باشد که این را هم نپذیرد حداقل این را قبول دارد که ائمه طاهرین(ع) راوی ثقه سنت نبوی هستند.

وی ادامه داد: از نظر مرحوم بروجردی بهترین راه دسترسی به سنت اصیل نبوی از طریق اهل بیت علیهم السلام است، به دلیل اینکه همه اهل بیت(ع) حتی از نظر اهل تسنن ثقه هستند و هیچ کس آنها را از لحاظ نقل تضعیف نکرده است، در نتیجه اهل بیت و عترت طاهره یک مسیر مطمئن برای رسیدن به سنت نبوی هستند که یکی از این بزرگواران وجود مقدس امام موسی کاظم علیه السلام است.

وی اذعان داشت: در عصر بعد از تابعین یعنی تقریبا بعد از دوران امام سجاد(ع)،  فقهای متعددی در اهل سنت پیدا شدند و فتاوای عجیبی دادند که وجود امام باقر علیه السلام در این زمان از حیث احیاء روایات ما بسیار منشاء اثر بودند و بعد وجود امام صادق(ع) بسیار وسیع تر کار کردند و بعد امام موسی بن جعفر(ع)؛ یعنی امام موسی بن جعفر(ع) سومین امام از جهت کثرت حدیث و روایت است و غیر از اینکه چنین رتبه ای دارند وسیله ارتباط بین وجود مقدس امام جعفر صادق(ع) و امام رضا(ع) شده اند.

آیت الله علوی بروجردی به تاثیرات عمیق اجتماعی پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا علیه السلام اشاره کرد و ابراز داشت: علی بن موسی الرضا علیه السلام به دلیل موقعیت خاصی که داشتند در جامعه اسلامی بسیار تاثیرگذاشتند که به نحو شایسته به این موضوع هم پرداخته نشده است، سفر امام رضا(ع) ولو اینکه به اجبار و ناخواسته بوده است اما شیعه را در همه جهان اسلام مطرح کرد یعنی امام صادق(ع) و امام باقر(ع) از نظر مبانی نظری مطالب را عرضه کردند و در  واقع انحرافات را مشخص و اصل را عرضه کردند و شاگردان امام صادق و امام باقر به صورتی در همه جا منتشر شدند که تمام پایه های علمی به دست اینها افتاد و حتی روسای مذاهب هم شاگردان آنها بودند و حتی بچه سنی ها جزء شاگردان ایشان قرار گرفتند، اما امام رضا(ع) این معارف را جنبه اجتماعی بخشیدند و آنها را به صورت عملی وارد اجتماع مسلمین کردند یعنی امام رضا(ع) این اوج علمی را به داخل اجتماع آورد.

وی خاطرنشان کرد: آنقدر این سیطره علمی در جامعه اسلامی اوج گرفت و منتشر شد و آنقدر سیطره اجتماعی امام رضا(ع) در جامعه اسلامی رشد کرد که اهل بیت(ع) بعد از ایشان را به عنوان ابن الرضا می شناسند؛ یعنی امام جواد، ابن الرضای اول است، امام هادی، ابن الرضای دوم و امام عسکری ابن الرضای سوم است.

وی به مظلومیت امام کاظم علیه السلام پرداخت و بیان داشت: وقتی این اوج علمی معارف شیعه در محافل علمی صورت گرفت، به صورتی که راوی می گوید در مسجد کوفه هفتاد کرسی درس دیدم که همه می گفتند «حدثنی جعفر بن محمد»! در نتیجه در دوران هارون، خلافت به شدت احساس خطر کرد و موسی بن جعفر(ع) قربانی این احساس حاکمیت شد لذا ایشان را تحت فشار و مراقبت شدید قرار دادند. و از این رو موسی بن جعفر(ع) دوران بسیار بسیار پرفشار و خفقان آوری را گذراند.

آیت الله علوی بروجردی تصریح داشت: موسی بن جعفر(ع) با اینکه دورانهای زیادی را زندان بوده که باید خود این مدت زندانهای ایشان هم با تحقیق به صورت دقیق تشریح شود، اما توفیقات بسیاری داشتند؛ تعداد وکلای امام موسی بن جعفر(ع) به مراتب بیشتر از وکلای امام صادق علیه السلام بوده است.

وی تاکید داشت: ما وقتی نسبت به ائمه بخواهیم کار کنیم باید آن جهتی که آن امام در روش دنبال می کرده است را نشان بدهیم؛ چرا که ائمه هر کدام به مقتضای زمان و شرایط زمانی خود عمل می کرده اند اما در هر حالتی به تهدید ها و ظلم ها به چشم فرصت نگاه می کردند؛ امام کاظم(ع) حتی در داخل زندان افراد را تربیت می کردند، لذا ما وقتی در حیات این بزرگواران تحقیق می کنیم باید آن روش خاص آنها را کشف و عرضه کنیم.

وی با بیان این مطلب که «در خصوص امام موسی بن جعفر(ع) باید جهات عدیده ای مورد توجه قرار گیرد» اظهار داشت: از جمله جهاتی که باید در خصوص امام کاظم(ع) مورد توجه قرار داد، یکی خود مراوده ای است که مردم با ایشان داشته اند که کثرت این رابطه را تعدد وکلای ایشان مشخص می کند همچنین بررسی راهکارهای امام در مقابله با دستگاه خلافت به نحویی که گاهی روش مقابله شیعه با دشمنان همین مظلومیت آنها بوده است و امروز بحمدالله شیعه پس از گذراندن همه ظلم هایی که در طول تاریخ به آن شده است، قدرتمندتر از هر زمان دیگری است، هم از نظر تعداد و هم از عرضه تفکر.

وی تاکید داشت: ما باید معارف اهل بیت علیهم السلام را به درستی به جهانیان عرضه کنیم؛ این معارف آنقدر جذبه دارد که همه افراد را به سوی خود جذب می کند و در این بین مهمترین جنبه عرضه، بحث سلیقه است، مخاطب شناسی در ارائه موضوعات  باید به صورت جدی در دستور کار باشد و در این خصوص رجوع به کارشناسان متخصص در سطوح مختلف کارساز و موثر است.

آیت الله علوی بروجردی در خصوص دانش نامه امام موسی بن جعفر علیه السلام با مهم و ضروری خواندن این پروژه توصیه نمود: ما باید روایات صحیح و کتابهای مستند دقیق از روایات موسی بن جعفر(ع) داشته باشیم، لازم است شما به صورتی کار کنید که مخاطبین در هر سطحی که باشند بتواند از نتایج آن استفاده کنند یعنی کار شما محل رجوع همه افراد باشد.

وی در پایان ابراز داشت: کار شما کار بزرگ و رسالت عظیمی است، لذا اول عظمت خود را باید بشناسید، ارزش اهداف خود را بدانید، اهداف خود را بلند مدت قرار دهید، به کار سطح پایین و جزیی اکتفا نکنید، از فرصت ها و امکانات نوین باید بیشترین بهره را ببرید، از افراد متخصص در زمینه های مختلف استفاده کنید، و کار شما به نحوی باشد که در محافل علمی روی کار شما حساب شود  یعنی کار  شما دارای استانداردهای پژوهشی محافل علمی جهان باشد و از سوی آنها پذیرفته شود، که امیدوارم خدا توفیقات شما را در این راه بیشتر کند.
  
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 31320

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31320/معارف-اهل-بیت-ع-درستی-جهانیان-عرضه-کنیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir