شعر آیینی رودخانه‌ای است که از جریان باز نخواهد ایستاد

ایکنا , 18 بهمن 1395 ساعت 9:14

نفر اول سومین جشنواره ملی شکوه شکیبایی گفت: شعر آیینی همانند رودخانه‌ای است که از جریان باز نخواهد ایستاد.


سید ضیاءالدین موسوی‌طیبی، که عنوان نفر اول سومین جشنواره ملی شکوه شکیبایی را کسب کرده است، از زنجان، اظهار کرد: شعر آیینی از دیرباز در  شعر شعرای ایرانی رواج داشته و نمونه آن را می‌توان آن شعر از دیوان حافظ شیرازی  نام برد که در مدح نبی مکرم اسلام سروده: «ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد/ دل رمیده ما را انیس و مونس شد...».

موسوی‌طیبی با بیان اینکه اگر اینگونه اشعار از شاعران دیرین ایرانی را جرقه آغاز اشعار آیینی بدانیم، می‌توان گفت شعر آیینی همانند رودخانه‌ای است که از جریان باز نخواهد ایستاد، تصریح کرد: یک شاعر آیینی خوب باید در وهله اول با آیین، مذهب، دین و ائمه آشنایی داشته باشد تا بتواند در این موارد شعر بگوید.

این شاعر جوان زنجانی با تاکید بر اینکه در دومین مرحله سرودن اشعار آیینی باید المان‌های شعری را بشناسیم، گفت: می‌توان با استفاده به‌جا از المان‌های شعری و در قالب قیاس بردن اتفاقات امروزی با حوادث آیینی بیان کنیم که اگر ما در آن دوران بودیم چه می‌کردیم و در کدام جبهه بودیم و این توصیف‌ها می‌تواند شعری را شکل دهد که «از دل برآمده و بر دل می‌نشیند».

نفر برگزیده سومین جشنواره شکوه شکیبایی در بخش شعر ترکی با اشاره به اینکه شعرا نباید جشنواره‌زده شوند، تصریح کرد: حضور در جشنواره اگر در قالب رقابت سالم باشد، خوب است و می‌تواند موجب دانش‌افزایی شعرا شود.

یادآور می‌شود سومین جشنواره ملی شکوه شکیبایی ۵شنبه ۷ بهمن ماه سالجاری در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 31327

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31327/شعر-آیینی-رودخانه-ای-جریان-باز-نخواهد-ایستاد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir