امام جمعه خمینی شهر:

مداحان از طریق شعر و مداحی امر به معروف و نهی از منکر کنند

صاحب نیوز , 18 بهمن 1395 ساعت 9:18

آیت الله رحیمی با اشاره به آفات مداحی در دوران معاصر گفت: کتابی به نام آسیب شناسی سنت ها دراین رابطه نوشته ام، در کتاب الغدیر نیز مداحی و شعر آمده است که برخی از راویان حادثه غدیر را به صورت شعر درآورده اند.


امام جمعه خمینی شهر در حاشیه نشست شکوه دلداگی شهرستان خمینی شهر با اشاره به فرارسیدن ایام الله دهه فجر گفت: اولین نکته پیرامون پیروزی انقلاب اسلامی این است که نقش رهبری در پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی را از یاد نبریم؛ اگر چنین رهبر حکیم، آگاه، عالم به زمان، اسلام شناس و مردم شناس نبود به هیچ وجه انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید.

آیت الله عباس رحیمی با تاکید بر نقش رهبری انقلاب در جلوگیری از انحراف انقلاب اسلامی گفت: آن چیزی که بعد از 37 سال این انقلاب را محکم سرپا نگه داشته و هم در پیروزی، هم در بقاء و هم در حل بحران ها نقش داشت، بدون شک رهبری انقلاب بود؛ به همین علت در این ایام بیشتر از هر کاری باید شخصیت و نقش امام خمینی (ره) را برجسته کرد.

امام جمعه خمینی شهر در تشریح شخصیت امام خمینی (ره) گفت: شخصیت امام یک شخصیت استثنائی بود، اگر چه در میان مراجع افراد انقلابی فراوانی می توان نام برد اما کسی را همچون امام نداریم که هم در علم و اسلام شناسی، هم در عرفانن و تقوا و ساده زیستی و هم دشمن شناسی و مردم شناسی سرآمد باشد.

به گفته وی، باید امام را شناخت باید امام را معرفی کرد. نفس این کارهای تشریفاتی که میدانی یا خیابانی به نام امام خمینی نامگذاری کنیم کافی نیست، باید در دانشگاه ها رشته ای ایجاد شود به نام رهبر شناسی در اسلام تا به همان واسطه شخصیت امام راحل شناخته شود.
آیت الله رحیمی در ادامه گفت: نکته دومی که باید به آن توجه کرد این است که بین نسل اول انقلاب و نسل امروز ما فاصله ای افتاده است و حلقه ی اتصال هم دارد از بین می رود، در این دوران وظیفه نخبگان جامعه و افرادی که ایام انقلاب را درک کرده اند بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: ابتدا باید امام، انقلاب، اهداف آن را بشناسند و عظمت آنرا درک کنند سپس آن را به دیگران نیز منتقل کنند چون انقلاب ما یک انقلاب فصلی و مقطعی نیست همان طور که اسلام به دوره و نسل خاصی تعلق ندارد انقلاب ما نیز همین گونه است نه محدود به جغرافیای ایران است و نه فقط به نسل گذشته تعلق دارد چون این انقلاب برگرفته از اصل اسلام است و اسلام کهنه شدنی نیست.
وی با اشاره به ایده های امام خمینی در بر پایی انقلاب اسلامی گفت: در اسلام است که انسان ها به حقوق واقعی خود می رسند، حقوق مرد و زن، مسلمانان و اقلیت های مذهبی، همه ی صنف ها حتی حیوانات مشخص شده است.

امام جمعه خمینی شهر در ادامه افزود: نکته سوم بیان و تبین دستاورد های انقلاب اسلامی است چراکه هنوز هم در بین عوام الناس هستند کسانی که دغدغه ی آن ها گران شدن تخم مرغ و گوشت و … است اما این دستاورد های بزرگ را نمی بینند که امروز ایران اسلام را به دنیا معرفی کرده است و ایرانی که ذلیل و خوار شده، ایران مستعمره، ایران فروخته شده بدل به یک ایران قدرتمند شده که امروزه قدرت های بزرگ با ایران بر سر یک میز می نشینند و با ایران مذاکره می کنند.

این مسئول ادامه می دهد: پیش از انقلاب کی حاضر بودند ایران را به رسمیت بشناسند چه برسد به اینکه بخواهند با ایران در مورد مسائل جهان مذاکره کنند ولی امروز ایران را به عنوان یک قدرت قبول دارند و در واقع آن چیزی که به ایران این عظمت، اقتدار، این روحیه ی پیشرفت، شجاعت ایستادن در مقابل قدرت ها را داد، اسلام عزیز بود؛ اینجاست که نخبگان، اساتید دانشگاه، معلمان و دبیران، روحانیت و حوزه های علمیه همگی وظیفه دارند این دستاوردها را به جامعه معرفی کنند.

امام جمعه خمینی شهر در خصوص اقتصاد مقاومتی با انتقاد نسبت به کوتاهی در عمل به منویات رهبر انقلاب و بسنده کردن به شعار گفت: اول چیزی که باید در این رابطه به وجود آید باور در مردم و مسئولان است، اگر همانگونه که تحقق انقلاب اسلامی را باور کردیم اقتصاد مقاومتی را نیز باور کنیم مردم پای کار می آیند، آن موقع فیلمسازان هم دست به کار می شوند.
امام جمعه خمینی شهر افزود: ما در حال حاضر چند فیلم درباره اقتصاد مقاومتی داریم، جای فیلم هایی که به مردم اهمیت این مطلب را نشان دهد که کالای ایرانی بخرند خالی است و آنان باور کنند اگر جنس ایرانی بخرند اشتغال فرزندان این سرزمین تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر نقش جامعه مداحان در ایجاد این باور در عموم مردم گفت: مداح باید به بهانه ی عزاداری یا جشن برای اهل بیت جامعه را بسازد و اینکه مداحان فقط به شعر خواندن بسنده کنند، کافی نیست.
به اعتقاد وی، شعر مداحان باید محتوای انقلابی پیدا کند، بنابراین وظیفه مداحان این نیست که کارخانه ای ایجاد کنند و تولید کنند بلکه وظیفه ی جامعه ی مداحان ایجاد تولید کننده است، وظیفه ی مداح ما تبین و بصیرت بخشی در تحقق خودکفایی است.

آیت الله رحیمی با اشاره به آفات مداحی در عصر اخیر گفت: در این زمینه بنده کتابی به نام آسیب شناسی سنت ها نوشته ام، مداحی یکی از سنت های ماست که از زمان ائمه بوده و در کتاب الغدیر آمده است که برخی از راویان حادثه غدیر را به شعر درآورده اند.

وی افزود: آسیب های مداحی در زمان حال اتلاف وقت مستمعین است اما باید دانشت زبان شعر یک زبان برنده است و مداحان باید از طریق شعر و مداحی امر به معروف و نهی از منکر کنند.
وی ادامه داد: مداحان تکلیف شرعی دارند که این جمعیت جوانی که در جلسات آن ها حاضر می شوند را با امام حسین آشنا کنند و در حقیقت باید در میان جامعه دعبل خزائی ها ساخته شود، باید این نوجوانان را به گونه ای ساخت که آمر به معروف باشند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 31328

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31328/مداحان-طریق-شعر-مداحی-امر-معروف-نهی-منکر-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir