در شماره 120 نشریه خیمه؛

پرونده دهه‌سازی‌های مذهبی در خیمه باز شد

2 اسفند 1395 ساعت 10:11

نشریه خیمه در شماره 120 موضوع دهه‌سازی ها را با حضور موافقان و مخالفان به بحث گذاشته و به این بهانه با حجج اسلام سید مهدی طباطبایی،‌ حامد رضا معاونیان، ناصر رفیعی و سید حسین معتمدی گفت‌وگو کرده و نظر برخی دیگر از کارشناسان و صاحب نظران را نیز جویا شده است.


نشریه خیمه در شماره 120 موضوع دهه‌سازی ها را با حضور موافقان و مخالفان به بحث گذاشته و به این بهانه با حجج اسلام سید مهدی طباطبایی،‌ حامد رضا معاونیان، ناصر رفیعی و سید حسین معتمدی گفت‌وگو کرده و نظر برخی دیگر از کارشناسان و صاحب نظران را نیز جویا شده است.

این شماره در گفت‌وگویی ویژه با حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی نسبت احکام و دین‌داری در جامعه مدرن را بررسی کرده و حرف‌های جالب دکتر آذرتاش آذرنوش درباره زبان قرآن را منتشر کرده است.

همچنین گزارش هایی از جلسه شرح صحیفه سجادیه آیت الله فاطمی نیا و سرکشی به مسجدالرسول(ص) و دیدار با آیت الله قوچانی از دیگر مطالب خواندنی این شماره خیمه است.

استاد مرتضی عشاق که از ردیف‌دان‌های جامعه مداح است، حرف‌های جالبی دارد که در این شماره از نظر شما می گذرد. او با کنایه به برخی مداحان گفته: ردیف‌خوانی با زوکشیدن فرق دارد!

گزیده‌ای از گفت‌وگوی خیمه با حجت الاسلام حامد رضا معاونیان درباره دهه‌های عزاداری را بخوانید:‌
 
*هیاهویی به پا شده و همه هیاهو هم متمرکز است در عزاداری دهه محسنیه؛ یعنی از آخر صفر تا نه ربیع. وگرنه کدام دهه بوده است که ساخته شده؟ ما مجموع عزاداری‌ها را جمع زدیم، رسید به نود و پنج روز، بگوییم صد روز.
 
*یک روز بر سر عریان شدن در هیئت‌ها دعواست یک روز بر سر گریستن، هرروز اختلاف جدیدی. مهم نیست؛ یک نفر می‌خواهد لخت شود یک نفر نمی‌خواهد. اختلاف سلایق را محترم بشماریم تا زمانی که وارد محدوده حرام نشدیم. این دگماتیزم و استبداد به رأی است که من بگویم حق همین است که من می‌گویم و هر کس هرچه غیر از چیزی که من می‌گویم بگوید او منحرف است.
 
*مراسم شیرخوارگان حسینی یک امر مقدس و مطلوب و محبوب است. همین الان هم کسی نباید به آن دست بزند. کاری بوده است که دیر انجام داده‌ایم.
 
*عده‌ای هم امروز می‌گویند چرا جلسات مداح محور شده‌اند؟ جلسات مشکلی ندارند، مداح‌ها هم مشکلی ندارند. مداح‌ها دارند مدح اهل بیت می‌گویند. از آن طرف ما باید پایه دیگر را قوی تر بکنیم.
 
*ما باید کلام اهل بیت را بی شائبه، بی بازی و خالصانه برای مردم طرح کنیم. متأسفانه من می‌بینم که گاهی در منبرها، منبر در عوض انتقال معارف اهل بیت، شده است جایگاه برخوردها و بازی‌ها و رقابت‌های جناحی. طبیعتاً مردم خسته می‌شوند.
 
*لعن علنی و رسانه‌ای و جهانی تبعات منفی برای تشیع دارد. هیچ انسان عاقلی در این مطلب شک نمی‌کند و هیچ کدام از مراجع حاضر با چنین مطلبی موافق نیستند.
 
*عده‌ای به این دید رسیده‌اند که من عزاداری می‌کنم، گریه می‌کنم، کربلا می‌روم یا مشهد می‌روم و به وقتش هم تایلند می‌روم، میگساری می‌کنم، رقاصی و لهو و لعب و گناه انجام می‌دهم. هم سهم شیطان و هم سهم خدا را می‌دهم. خوب این فکر غلطی است.

 
 
ماهنامه خیمه را از دکه‌های مطبوعاتی منتخب و فروشگاه اینترنتی خیمه nashrekheime.ir خریداری کنید و یا از طریق سایت‌های اشتراک eshterak.ir و مگ‌ایران magiran.com مشترک شوید و یا نسخه الکترونیکی نشریه را در سایت طاقچه taaghche.ir مطالعه کنید.


انتهای پیام/


کد مطلب: 31411

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31411/پرونده-دهه-سازی-های-مذهبی-خیمه-باز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir