آیت الله امامی کاشانی در جمع طلاب مطرح کرد :

دلیل برتری اعمال امیرالمومنین(ع) از ثقلین/ با یک نماز شب نباید توقع دیدن ملائکه داشت

خبرگزاری حوزه , 24 اسفند 1395 ساعت 11:43

آیت الله امامی کاشانی در مذمت خود بزرگ بینی گفت: گاهی در بین طلبه ها و اهل علم، این چیزها خیلی پیدا می شود که آدم خودش را گم کند؛ مثلا گاهی طلبه فکر میکند یک نماز شب خواند، دیگر باید ملائکه را هم ببیند و شهودی داشته باشد.


آیت الله امامی کاشانی، در جلسه اخلاق هفتگی خود در مدرسه عالی شهید مطهری تهران، ضمن شرح خطبه متقین، اظهار داشت: ما باید هدف خلقت را بفهمیم و معرفت داشته باشیم، چون معرفت و شناخت، آدم را به سوی وادی و نظام خلقت می‌برد.

امام جمعه موقت تهران افزود: نظام آفرینش تجلی اسماءالحسنی است؛  وقتی که این اسماء بر سر انسان سایه بیافکند، رشد می کند و آدم هایی هم که رشد کرده اند همه در همین وادی بودند.

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری تهران، با بیان خاطره ای از دیدار با مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره)، تأکید کرد: آن چیزی که آدم را بالا می برد، باور است و اصولا تمام عباراتی که در فرمایشات امام علی (علیه السلام) است، مربوط به باور می شود؛ انسان کارهایش را کم بداند، خودش را متهم بداند، از اعمالش بترسد، خودش را از دیگران پایینتر بداند و…

آیت الله امامی کاشانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این که صدر المتألهین در حاشیه کتاب شفا، روایتی را نقل می کند که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) خطاب به امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند "عبادات و اعمال تو از ثقلین بالاتر است. چرا؟ برای اینکه عقل تو از همه عالم بیشتر است و تو در عقل و در معرفت به خدا از همه سبقت گرفتی؛ این ریشه و اساس است.".

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری ضمن بیان غزلی از حافظ شیرازی، اظهار داشت: مرحوم سید علی طباطبایی (جد مرحوم علامه طباطبایی) می گوید من شب های جمعه در صحن مطهر امام حسین(علیه السلام) می خوابیدم و هیچ کجا از صحن نیست که من آنجا نخوابیده باشم؛ عمامه را زیر سرم می گذاشتم و صورتم را طرف حرم امام حسین(ع) می گذاشتم و اشعاری می خواندم تا به این غزل حافظ رسیدم که «با صبا در چمن لاله سحر می گفتم / که شهیدان که اند این همه خونین کفنان | گفت حافظ من و تو محرم این راز نه ایم / از می لعل حکایت کن و شیرین دهنان» تو چه میدانی اینها چه کسانی هستند؟ ما نمی توانیم بفهمیم و وقتی می فهمیم که مثل خودشان شویم.

امام جمعه موقت تهران ضمن بیان حدیثی از حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام)، گفت: در روایات دارد که یکی از فرزندان موسی بن جعفر(ع) به پدر عرض کرد که من را نصیحت کن؛ حضرت به او فرمود که من از خدا می خواهم که «ان الله لا یخرجنک من التقصیر»، «خدای متعال تو را از تقصیر بیرون نیاورد و همیشه احساس کوچکی کنی»؛ فطرت انسان اینجوری است که سیر کند و به آن نقطه برسد و اگر بخواهد به نقطه کمال برسد باید خود را همیشه مقصر بداند.

آیت الله امامی کاشانی، با بیان این که مشکل بزرگی که برای انسان پیش می آید، خود بزرگ بینی است، گفت: گاهی در بین طلبه ها و اهل علم، این چیزها خیلی پیدا می شود که آدم خودش را گم کند؛ مثلا گاهی طلبه فکر میکند یک نماز شب خواند، دیگر باید ملائکه را هم ببیند و شهودی داشته باشد.

وی در پایان خطاب به طلاب علوم دینی، با بیان این که، اینکه من می گویم با سواد بشوید، درس بخوانید و مباحثه کنید برای این است که معرفت پیدا کنید، تأکید کرد: جهاد ما امروز این است که معارف دین را بشناسیم و با بیان و قلم خوب توضیح بدهیم؛ این جهاد است؛ خوب درس بخوانیم و با سواد باشیم و به فکر باشیم که قلم و بیان خوبی داشته باشیم و  تبلیغ کنیم؛ این جهاد است.



انتهای پیام/


کد مطلب: 31529

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31529/دلیل-برتری-اعمال-امیرالمومنین-ع-ثقلین-یک-نماز-شب-نباید-توقع-دیدن-ملائکه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir