در بريتانيا؛

«جواهر مدينه» از بيم واکنش‌های مسلمانان فعلا منتشر نمی‌شود

22 مهر 1387 ساعت 14:14

يک بنگاه انتشاراتی در انگليس پس از حمله افراد ناشناس به دفاتر اين شرکت با بمب آتش‌زا، انتشار رمان جنجال‌برانگيز «جواهر مدينه» را به تاخير انداخت.


به گزارش خيمه، برخی از مسلمانان بر اين باورند که اين رمان توهين به ساحت پيامبر اسلام (ص) است، اما «شری جونز»، نويسنده آمريکايی این رمان معتقد است اين کتاب نمونه بارز آزادی بيان است و انگيزه وی تحريک مسلمانان نبوده است.

اين کتاب درباره زندگی عايشه، آخرين همسر پيامبر اسلام است؛ مدافعان اين کتاب معتقدند که اين کتاب حتی قبل از آنکه کسی آن را بخواند، خشم ايشان را برانگيخته است و می‌گويند کتاب حاوی مطالب موهن بوده و توهين به پيامبر اسلام(ص) تلقی می‌شود.

 يکی از فعالان حقوق اسلامی گفت: «انتشار اين کتاب جرمی است که مجازات آن بر اساس شرع اسلام اعدام است.»

«انجم چودری» افزود: «نمی‌خواهد کسانی را مقصر بداند که احساساتشان به حق، تحريک شده‌ و از همين رو به خانه ناشر کتاب حمله کرده‌اند.»

وی تصريح کرد: «مسلما نوشتن اين کتاب عواقبی برای نويسنده خواهد داشت.»

شری جونز گفت: «اينجا من مطرح نيستم. اين مسئوليتی بود که بزرگتر از شخص من است؛ مساله اين نيست که آيا من زنده می‌مانم يا می‌ميرم؛ مسئله آينده جهان آزاد و آينده دموکراسی و آينده آزادی بيان است؛ من قصد ندارم مثل برخی ديگر از زير اين مسئوليت شانه خالی کنم و راهم را بکشم و بروم، آن هم فقط برای اين که يک نفر ممکن است بخواهد به من آسيب برساند.»

نويسنده کتاب «جواهر مدينه» افزود: «من در رمان خود به همسر محبوب پيامبر اسلام(ص) ادای احترام کرده‌ام و تصويری که از عایشه در اين کتاب ترسيم شده ‌است، به اسلام توهين نمی‌کند.»

ناظران معتقدند که مسلمانان ميانه‌رو، فعلا سياست صبر و انتظار را در پيش گرفته‌اند و نمی‌خواهند اين کتاب به بهانه‌ای برای خشونت تبديل شود.

اما اين کتاب همانند کاريکاتورهای موهن يک روزنامه دانمارکی از حضرت محمد(ص) - که خشم بسياری از مسلمانان را برانگيخت - ‌ و کتاب توهين‌آميز آيات شیطانی، نوشته نويسنده بدنام هندی الاصل، سلمان رشدی، که انتشارش حکم مرگ او را - از سوی امام خمينی (ره) - به دنبال داشت و او را به مدت بيست سال به زندگی مخفيانه واداشت، موجب جنجال زيادی شده است.

در اين دو دهه برخی سردبيران نشريات اذعان می‌کنند که صنعت انتشار کتاب و روزنامه از رونق افتاده است و خودسانسوری بيش از هر زمان ديگری روی می‌دهد. 

«مارتين رينجر»‌، ناشر این کتاب‌، هم اينک مخفی شده است و آينده انتشار کتاب نيز زير سوال است.


کد مطلب: 3155

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/3155/جواهر-مدينه-بيم-واکنش-های-مسلمانان-فعلا-منتشر-نمی-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir