کد مطلب : ۳۱۶۵
بهروز غريبپور:
«اپرای عروسكی عاشورا» نوعی تكوين تعزيه است
خيمه، کارگردان «اپرای عروسکی عاشورا» گفت: «در حقيقت "اپرای عروسكی عاشورا" به نوعی تكوين تعزيه است؛ من در ساخت اين كار سعی كردم كه از تمام آواها و نواهای تعزيه استفاده كنم تا به شكل امروزی به اجرا درآيد و خوانندهها نيز در دستگاههای ايرانی و با صدايی آشنا كار را اجرا میكنند.»
بهروز غريبپور افزود: «با پايان ضبط موسيقی «اپرای عروسكی عاشورا» در اوكراين، ضبط آوازهای ايرانی اين اپرا نيز تا پايان مهر ماه سال جاری تمام میشود و اين اثر تا پايان آبان آماده و دیماه اجرا خواهد شد.
كارگردان «اپرای عروسكی عاشورا» در مورد شيوه اجرايی كارش افزود: «در "اپرای عروسكی عاشورا" از فرم و اجرای تعزيه در كنار تجربههای اپراهای غربی استفاده شده است.»
كارگردان "اپرای عروسكی مكبث" در اينباره بيان کرد: «ما همواره به تعزيه نگاهی موضعی داشتهايم و هنرمندان تحصيلكرده ما و نيز كسانی كه از فرم تعزيه در كارهايشان استفاده میكنند، در تكامل تعزيه سعی نداشتهاند.»
وی همچنين تصريح کرد: «من در سال 1376 خيمهشب بازی به شيوه قاجاريه را دوباره مطرح كردم، زيرا اگر چه دهها گروه در اين زمينه كار میكنند، اما تلاش من بر اين بود كه اين شيوه اجرايی را از حالت سوژهای بيرون بياورم.»
كارگردان "اپرای عروسكی رستم و سهراب" در پاسخ به اين پرسش كه چرا در اين كار از اركستر سمفونيك اوكراين استفاده شده است، گفت:«بهزاد نبوی سازنده موسيقی اين اپرا از هنرمندان ايرانی مقيم اوكراين است.، از سوی ديگر، اركستر سمفونيك اوكراين يكی از بهترين اركسترهای دنيا است كه برای همكاری با ما اعلام آمادگی كرد.»
غريبپور درباره محتوای "اپرای عروسكی عاشورا" اذعان كرد: «من در اين كار از اشعار محتشم كاشانی و نيز سجعهای مختلفی از تعزيههای قديمی استفاده كردم.»
وی درباره ضرورت نگاهی نو به تعزيه افزود: «با آماده شدن "اپرای عروسكی عاشورا" در نيمه دوم دیماه، قطعا شاهد تحولاتی در اين زمينه خواهيم بود.»
به گزارش بهروز غريبپور افزود: «با پايان ضبط موسيقی «اپرای عروسكی عاشورا» در اوكراين، ضبط آوازهای ايرانی اين اپرا نيز تا پايان مهر ماه سال جاری تمام میشود و اين اثر تا پايان آبان آماده و دیماه اجرا خواهد شد.
كارگردان «اپرای عروسكی عاشورا» در مورد شيوه اجرايی كارش افزود: «در "اپرای عروسكی عاشورا" از فرم و اجرای تعزيه در كنار تجربههای اپراهای غربی استفاده شده است.»
كارگردان "اپرای عروسكی مكبث" در اينباره بيان کرد: «ما همواره به تعزيه نگاهی موضعی داشتهايم و هنرمندان تحصيلكرده ما و نيز كسانی كه از فرم تعزيه در كارهايشان استفاده میكنند، در تكامل تعزيه سعی نداشتهاند.»
وی همچنين تصريح کرد: «من در سال 1376 خيمهشب بازی به شيوه قاجاريه را دوباره مطرح كردم، زيرا اگر چه دهها گروه در اين زمينه كار میكنند، اما تلاش من بر اين بود كه اين شيوه اجرايی را از حالت سوژهای بيرون بياورم.»
كارگردان "اپرای عروسكی رستم و سهراب" در پاسخ به اين پرسش كه چرا در اين كار از اركستر سمفونيك اوكراين استفاده شده است، گفت:«بهزاد نبوی سازنده موسيقی اين اپرا از هنرمندان ايرانی مقيم اوكراين است.، از سوی ديگر، اركستر سمفونيك اوكراين يكی از بهترين اركسترهای دنيا است كه برای همكاری با ما اعلام آمادگی كرد.»
غريبپور درباره محتوای "اپرای عروسكی عاشورا" اذعان كرد: «من در اين كار از اشعار محتشم كاشانی و نيز سجعهای مختلفی از تعزيههای قديمی استفاده كردم.»
وی درباره ضرورت نگاهی نو به تعزيه افزود: «با آماده شدن "اپرای عروسكی عاشورا" در نيمه دوم دیماه، قطعا شاهد تحولاتی در اين زمينه خواهيم بود.»
مرجع : سايت خبری قرآنی