رونمایی از اولین دانشنامه تخصصی امام حسین(ع)

16 ارديبهشت 1396 ساعت 9:59

مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین(ع) از تدوین و گردآوری اولین دانشنامه تخصصی امام حسین(ع) به همت کانون فرهنگی زیتون خبر داد.


محمدجواد اشرف کاشانی، مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین(ع) با اشاره به راه‌اندازی اولین دانشنامه تخصصی امام حسین(ع) گفت: موسسه فرهنگی زیتون در راستای بازنگری و بازنگاری تخصصی موضوع امام حسین(ع) و پاک‌سازی و آگاهی‌بخشی درباره شخصیت سیدالشهدا(ع) گام برمی‌دارد و درصدد احداث دانشنامه‌ای اینترنتی و تخصصی درباره آن حضرت است.

‌مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) با اشاره به ضرورت تدوین این دانشنامه افزود: نبود منبعی جامع و مستند درباره اباعبدالله(ع) برای مراجعه مخاطبان اینترنت یکی از دغدغه‌های اصلی فعالین فرهنگی و مذهبی است.

وی ادامه داد: این مجموعه، گردآوری دانشنامه تخصصی امام حسین(ع) را با هدف ایجاد دانشنامه جامع و مستند در بستر وب با پوشش هم موضوعات مرتبط با فرهنگ حسینی آغاز کرد.

کاشانی با اشاره به علت و زمینه‌سازِ پرداختن به دانشنامه‌‌ای تخصصی درباره امام حسین(ع) گفت: آن‌چه پرداختن به این پژوهش را با وجود آثار فراوان دیگر در این حوزه ضروری می‌سازد، جایگاه امام حسین(ع) و حادثه عاشورا در فرهنگ شیعه؛ ظرفیت گسترده حادثه عاشورا و امام حسین (ع) برای بهره‌بری در مسیر کمال انسانی است.

وی گسترش خرافات و سو استفاده‌ها از حادثه عاشورا، مغفول ماندن بخش‌‌های دیگر زندگانی سیدالشهدا(ع) و استفاده نکردن از منابع اصیل و کهن در بیشتر آثار و تألیفات منتشر شده را از دیگر دلایل ضرورت تدوین این دانشنامه برشمرد.

مدیر پروژه دانشنامه تخصصی امام حسین(ع) تاکید کرد: با توجه به فلسفه وجودی تعریف شده برای کانون فرهنگی زیتون، این مجموعه امیدوار است با تولید دانشنامه تخصصی امام حسین (ع) و نشر آن در زبان‌‌های مختلف، توجه محافل علمی ‌و آکادمیک در سطح جهانی را به نام ایشان جلب کند.

کاشانی تصریح کرد: قطعا با استفاده از روش‌‌های علمی، بستری فراهم خواهد شد تا متخصصان به نام و نهضت ایشان در فضایی اصیل‌تر از گذشته توجه کنند و همچنین بستری با دامنه وسیع‌تر از قبل برای شناساندن ایشان به سایر ملت‌ها فراهم خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت تدوین دانشنامه‌ها افزود: دانشنامه‌ها منابع مرجعی هستند که در ثبت و انتقال دانش از نسلی به نسلی دیگر جایگاه ویژ‌ه‌ای دارند.


کد مطلب: 31689

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31689/رونمایی-اولین-دانشنامه-تخصصی-امام-حسین-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir