۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه عتبات عالیات اجرا شد

16 ارديبهشت 1396 ساعت 10:18

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: ۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه عتبات عالیات توسط ایرانیان در طول ۱۲ سال اجرا، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


حسن پلارک٬ رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، در همایش استانی هیات امنای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی که در سالن همایش‌های بیت امام راحل در خمین برگزار شد گفت: ۱۵۰ پروژه بازسازی و توسعه عتبات عالیات توسط ایرانیان در طول ۱۲ سال اجرا، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی افزود: چهار طرح توسعه‌ای بزرگ عتبات عالیات توسط ایرانیان در دست اجرا است که بزرگترین این پروژه‌ها طرح جدید حرم مطهرعلوی به نام  صحن حضرت زهرا(س) است، صحن حضرت زهرا(س) در زمینی به طول ۴۰۰ متر مربع و عرض ۱۵۰ متر مربع و زیر بنای ۲۲۰ هزار متر مربع در ضلع غربی حرم در حال ساخت است .
پلارک اظهارکرد: همچنین طرح بازسازی و توسعه حرم حضرت علی(ع) در نجف اشرف تا پایان سال تکمیل خواهد شد، پروژه دیگر، توسعه حرم سید الشهدا(ع) و ترفیع گنبد است این طرح شامل چهار صحن است که صحن اول شروع شده و پیش بینی می‌شود  تا پنج سال آینده تکمیل شود .
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور افزود: طرح توسعه حرم سیدالشهدا(ع) در چهار مرحله اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آن فضای موجود بیش از ۳۰ برابر افزایش می‌یابد. براساس طرح توسعه ۳۸ هکتاری، در اطراف حرم امام حسین(ع) سه صحن احداث می‌شود که در مرحله اول فقط نیمی از صحن حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) با عنوان پروژه صحن عقیله بنی هاشم(س) ساخته می‌شود.
پلارک گفت: با توجه به زمین‌های تملک شده از سوی عتبه حسینی، درمرحله  نخست زمینی به مساحت پنج هکتار تحویل ستاد بازسازی عتبات عالیات شده و عملیات اجرایی آن بیش از یکسال است که آغاز شده است. با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی در کربلا، باید پیش از انجام عملیات گودبرداری، محدوده اجرای پروژه تبدیل به یک استخر خشک می‌شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ادامه داد: به این منظور متخصصان ایرانی با استفاده از دستگاه‌های هیدروفرز در حال ایجاد دیوار آب‌بند به عمق بیش از ۳۰  و عرض یک متر در محدوده پروژه هستند، با تکمیل صحن عقیله بنی هاشم(س) که برنامه ۶ ساله برای آن در نظر گرفته شده است، حدود ۲۳۰ هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به پروژه معراج یا ترفیع گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) ادامه داد: براساس آن گنبد جدیدی که حدود هفت متر و نیم  از گنبد کنونی بلندتر است، نصب خواهد ‌شد. پیش از نصب گنبد جدید لازم بود تا ستون‌ها و دیواره حرم مطهر لاغرسازی و تقویت شود که مردم دوستدار اهل بیت استان کرمان مسئولیت اجرای این پروژه پیچیده فنی را برعهده گرفتند.
پلارک توسعه حرمین امامین عسکریین  وحرمین  امامین جوادیین را از طرح‌های دیگردر دست اجرا بیان کرد و افزود:  طرح‌های مطالعاتی  پروژه امامین عسکریین اجرا شده و طرح‌های مطالعاتی میدانی و تملک زمین  تا شعاع ۳۰۰ متری حرم در دست اجرا است.
وی ادامه داد: تکیه‌گاه اصلی در ساخت و تأمین هزینه‌های بازسازی عتاب مقدسه  کمک‌های مردمی است و  هر استانی آمادگی داشته باشد بر اساس جمعیت و سرانه درآمدی، سقف تکلیفی برای آن مشخص می‌شود، استان مرکزی در تأمین سنگ برای بازسازی و توسعه عتبات عالیات رتبه اول را در کشور دارد .
این مقام مسئول بیان کرد: ۵۰۹ ستون سنگی و بخش‌های جانبی آن در كارگاه‌های شهرستان محلات سال گذشته ساخته و برای بازسازی صحن حضرت زهرا(س) به نجف اشراف ارسال شد. محلات ساخت ۶۰۴ پايه ستون سنگی را برای بازسازی صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف متعهد شده كه تاكنون ۵۶۳ ستون كامل معادل ۹۵ درصد تعهدات ساخته و برای نصب ارسال شده است.تمام تعهد اين شهرستان برای ساخت ستون صحن حضرت زهرا(س) تا مرداد ماه انجام می‌شود.


کد مطلب: 31690

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31690/۱۵۰-پروژه-بازسازی-توسعه-عتبات-عالیات-اجرا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir