آیت الله امامی کاشانی:

عزاداری‌های ماه محرم جنبه ابتذال به خود نگيرد

15 دی 1386 ساعت 18:53

آیت الله امامی کاشانی،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان این که هیئت های مذهبی و عزادارران باید چنان کجنبه علمی و اخلاقی پیداکنددکه در دنیا قابل عرضه باشد، گفت


به گزارش خیمه، خطیب نماز جمعه تهران گفت: هيئت‌های مذهبی و عزاداران بايد چنان جنبه علمی و اخلاقی پيدا كنند كه در دنيا قابل عرضه باشد، تا دنيا بداند مردم برای كسی كه برای خدا، خود و همه چيز را فدا كرده، چگونه اشك می‌ريزند؛ اين عزاداری‌ها نبايد جنبه ابتذال داشته باشد. 

آيت‌الله امامی كاشانی توصيه و تأكيد فراوان كرد كه به خاطر خدا و قداست مجلس سيدالشهداء، از خوديت‌ها دست برداريم.

وی با اشاره به فرارسيدن روز مباهله به بررسی معنای لغوی اين كلمه پرداخت و اظهار كرد: قضيه مباهله در آيات و روايات بسياری از سوی شيعه و سنی بيان شده و مورد تكريم قرار گرفته است؛ مباهله از ريشه بهل و هم‌خانواده با ابتهال به معنای آنست كه كسی را نفرين كنند كه از رحمت خدا به دور است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه وقايع اتفاق‌افتاده در اين روز را بيان كرد و گفت: اين قضيه در سال نهم هجرت به وقوع پيوست و اساس آن در دعا و مقابله عده‌ای با يكديگر است؛ خداوند در قرآن می‌فرمايد «ای پيامبر با علم و باور وارد ميدان شو و سخن را محكم بگو».

وی در ادامه گفت: باور، مسئله‌ای مهم است و بايد ادامه يابد، علم بايد به يقين و يقين به شهود برسد و اگر فردی به شهود رسيد و حقايق را نظاره كرد، زندگی برای او راحت و تحمل مشكلات آسان می‌شود.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: از دنيا بايد گدشت كه اگر دنيا چشم انسان را گرفت ايمان و ستون علم به خدا از بين می‌رود.

امامی كاشانی گفت: در ايران و نظام جمهوری اسلامی، ولی امر در رأس امور و ولی فقيه در مسير باور و يقين است. 

وی در ابتدا از جوامع اسلامی خواست تا اختلافات را كنار گذاشته و برای مقدسات يكديگر ارزش قائل شوند و افزود: مواردی كه شكاف را بيشتر می‌كند بسيار خطرناك است؛ اين اختلافات تنها سبب می‌شود استكبار سوء‌استفاده كند لذا بايد گفت مواضع امت اسلام از نظر علمی محفوظ است و توجه به آن وحدت كلمه در جهان اسلام پيش می‌آورد. امت اسلام می‌تواند بر وجود مقدس امام زمان(عج) به عنوان فرزند امام عسگری(ع) اتفاق كلمه كند.


کد مطلب: 318

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/318/عزاداری-های-ماه-محرم-جنبه-ابتذال-خود-نگيرد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir