هم اندیشی سخنرانان حرم حضرت معصومه(س)/ فرحزاد: موازنه مطلوبی بین شادی ها و عزاداری ها نیست

28 تير 1396 ساعت 11:00

اهتمام به تثبیت عقاید جوانان، آشنایی مردم با شادی های موردپسند اهل بیت(ع)، شناسایی علل غم و اندوه و راهکار رفع آن به ویژه در نسل جوان، محدودنکردن شادی به کف زدن صرف و اهتمام مبلغان به ترویج شادی های اسلامی از جمله مباحثی است که در هم اندیشی سخنرانان حرم حضرت معصومه(س) به آن پرداخته شد.


هم اندیشی سخنرانان حرم حضرت معصومه(س) در سالن محراب آستان مقدس کریمه اهل بیت (ع) با حضور تولیت و معاون فرهنگی این آستان  برگزار شد.
در این هم اندیشی، با توجه به نزدیکی دهه کرامت، عمده محور سخنرانان پیرامون شادی موردپسند اهل بیت(ع) و چگونگی تزریق آن به جامعه بود.
حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، با اشاره به اینکه ستاد بزرگداشت دهه کرامت ماه‌ها قبل از این دهه جلسات مختلفی را با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار کرده است، اظهار کرد: آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها کارگروه محتوایی این ستاد را بر عهده دارد و هر ساله در این راستا محتواهای مورد نظر از جمله شعار دهه کرامت را تعیین می‌کند.
او با تاکید بر اینکه در میان افراد متدین جامعه نسبت به ایام شادی اهل بیت(ع) کمتر توجه می‌شود، اضافه کرد: شعار روزهای دهه کرامت امسال بر اساس شعار «در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم» تعیین شده است تا به شادی اهل بیت(ع) توجه بیشتری شود.
مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات حرم مطهر حضرت معصومه ، استفاده از ظرفیت‌های مردمی را یکی از ویژگی‌های برنامه‌های دهه کرامت امسال دانست و تصریح کرد: صدا و سیما امسال نسبت به مردمی‌سازی جشن‌های دهه کرامت و ترویج شادی مورد پسند اهل بیت(ع) در این ایام اهتمام جدی دارد به همین علت گروه‌های رسانه‌ای در زمان مشخصی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) حضور می‌یابند.
او خاطرنشان کرد: سخنرانی‌ها جریان‌ساز است به همین علت امیدواریم امسال با انجام هماهنگی‌های لازم میان سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها به شیوه مطلوب‌تری در راستای گفتمان مورد نظر اهل بیت(ع) گام برداریم.
 
دهه کرامت فرصتی برای شاد کردن جامعه است
حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیزاز انعکاس برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها در بسترهای مختلف رسانه‌ای یاد کرد و افزود: برای دهه کرامت نیز برنامه‌ریزی‌های مطلوبی انجام شده است تا بتوانیم این دهه را به شیوه مطلوبی گرامی‌داشته و شخصیت‌های برجسته این ایام را به مردم معرفی کنیم.
او با تاکید بر اینکه دهه کرامت فرصتی برای انتقال معارف قرآن و اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: فعالیت‌های مردمی در دهه کرامت رونق داده می‌شود تا مشارکت مردم در امور مختلف که با شادی اهل بیت(ع) مرتبط است، افزایش یابد و در این راستا نشست‌های مختلفی را با حضور مسؤولان استانی برگزار کرده‌ایم.
معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه با بیان اینکه امسال در دهه کرامت برنامه‌های متفاوتی را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: این برنامه‌ها با جریان‌سازی علمای دینی می‌تواند به برترین شیوه اجرایی شود؛ در دهه کرامت به دنبال جریان‌سازی مردمی کردن فعالیت‌های فرهنگی و افزایش انگیزه افراد متدین برای ایجاد شادی در میان اقشار مختلف جامعه هستیم.
فلاحی از انتخاب شعار «در شادی اهل بیت(ع) شاد باشیم» برای دهه کرامت امسال یاد کرد و گفت: طرحی را با عنوان «نذر شادی» در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا مردم در قالب این طرح مشکلات برخی از افراد نیازمند را رفع کنند.
او با اشاره به اینکه برخی از افراد در نقاط مختلف ایران تا کنون نتوانسته به شهرهای زیارتی کشور سفر کنند، اظهار کرد: مکتب اسلام برای شاد کردن واقعی افراد دستورالعمل‌های مشخصی تعیین کرده است که این دستورات باید در سطح جامعه اجرایی شود و دهه کرامت نیز فرصت مناسبی برای پر کردن خلاهای موجود در این عرصه است.
معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها از نقش رسانه‌های شنیداری و دیداری در ترویج آموزه‌های دینی یاد کرد و گفت: امسال در پنج روز نخست دهه کرامت شاهد حضور رسانه‌های مختلف در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها خواهیم بود.
 
گردشگری مذهبی در سطح جامعه نهادینه شود
حجت‌الاسلام والمسلمین اکرمی  دیگر سخنران شرکت کننده در این هم اندیشی اظهار کرد: در شهادت امام صادق(ع) حادثه فیضیه در حال فراموش شدن است در حالی که انقلاب اسلامی از این مدرسه آغاز شده و امام خمینی(ره) از این حادثه در راستای انقلاب استفاده کرده‌اند به همین علت باید در سخنرانی‌های مختلف به حوادث فیضیه اشاره شود.
او با اشاره به اینکه ماه ذی‌القعده ماه حضرت معصومه سلام‌الله علیها، اما رضا علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام است، تصریح کرد: باید یک عنوان مشخصی را برای این ماه درنظر بگیریم تا در این ماه توجه عمومی به این افراد جلب شود.
این سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تاکید بر اینکه برنامه‌های دهه کرامت باید در کشورهای مختلف مسلمان دنبال شود، تصریح کرد: با استفاده از فضاهای مجازی تبلیغ تورهای تفریحی خارجی انجام می‌شود اما در این فضا نسبت به تورهای داخلی و زیارتی بی‌توجه هستیم؛ گردشگری مذهبی باید در مرحله نخست در سطح کشور نهادینه شود که این موضوع نیازمند شناسایی مشکلات و رفع آنهاست.
او خاطرنشان کرد: در سطح نقاط مختلف کشور به ویژه شهرهای زیارتی باید جاذبه‌های گردشگری را ایجاد کنیم تا بتوانیم علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، وضعیت اقتصادی و درآمدی کشو را نیز مطلوب‌تر کنیم، باید در دهه کرامت شهرهای مذهبی برنامه خاصی برای جذب مسافران داشته باشند.
اکرمی با بیان اینکه موضوع زائر اولی‌ها بسیار مهم است، عنوان کرد: اینکه ایران اسلامی فقط یک امام دارد اما بسیاری از ایرانی‌ها تا کنون به زیارت ایشان نرفته‌اند موضوع بسیار تاسف‌آوری است به همین علت باید از ظرفیت خیرین استفاده و هزینه اعزام این افراد را تامین کنیم.
او با اشاره به اینکه فضای مجازی بخش قابل توجهی از اوقات افراد را پر کرده است، مطرح کرد: باید در فضای مجازی آموزه‌های دینی و دهه کرامت را یادآوری کنیم، ایجاد هیجان و موج‌های جذاب مناسبدر این فضاها می‌تواند نتایج معنوی مطلوبی به دنبال داشته باشد.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر کسی حضرت معصومه سلام‌الله علیها را زیارت کند خداوند متعال برای او شفاعت از گناهان را درنظر می‌گیرد؛ در صورت امکان نورافشانی شب میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها باید در نقاط مختلف کشور انجام شود.
او از حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها به عنوان یک سنگر نام برد و گفت: این سنگر گاهی در جنگ سخت کاربرد داشته است اما اکنون باید در جنگ نرم تاثیرگذار باشد.
اکرمی با تاکید بر اینکه دستاوردهای برجسته نظام اسلامی باید در دهه کرامت به مردم معرفی شود، اظهار کرد: مردم با آگاهی از این دستاوردها شاد می‌شوند،‌ امنیت و ارائه خدمات در نقاط مختلف کشور از موضوعاتی است که باید بارها گفته شود هر چند مشکلات نیز وجود دارد اما با وجود اختلاف سلیقه‌ها، کاستی‌ها و دشمنی‌ها خدمات نیز قابل توجه است.
 
اکنون موازنه مطلوبی میان عزاداری‌ها و شادی‌ها نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد نیز دیگر سخنران شرکت کننده در این هم اندیشی با اشاره به اینکه در سطح جامعه اسلامی کمتر به موضوع شادی و نشاط پرداخته شده است، اظهار کرد: اکنون موازنه مطلوبی میان عزاداری‌ها و شادی‌ها نیست به همین علت باید به فعالیت‌های مرتبط در راستای شادی کردن جامعه اهتمام جدی‌تری داشته باشیم.
او با تاکید بر اینکه اعزام زائران اولی به شهرهای مذهبی تاثیرات معنوی بسیاری به دنبال دارد، اضافه کرد: باید کارگروهی تشکیل و جشن‌های مذهبی بدون غرب‌زدگی و مباحث نادرست و انحرافی دنبال شود و افرادی مشخصی از آموزه‌های اهل بیت(ع) برای شاد کردن مردم جامعه استفاده کنند.
استاد حوزه علمیه قم از زمان پخش برنامه‌های مذهبی در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: برنامه‌های مذهبی جذاب را در ساعت‌های کم بیننده نمایش می‌دهند اما برخی برنامه‌های دیگر که شادی حقیقی را به دنبال ندارد را در ساعات پر بیننده پخش می‌کنند.
او با بیان اینکه مبلغان باید نسبت به موضوع شادی اهل بیت(ع) اهتمام جدی‌تر داشته باشند، عنوان کرد: علما باید با توجه به شرایط جامعه نسبت به برخی از عملکردها در مجالس شادی صبر و تحمل داشته باشند.
فرحزاد با اشاره به اینکه اینکه گسترش برنامه‌های دهه کرامت توسط آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و آستان قدس رضوی قابل تقدیر است، مطرح کرد: اینکه مردم در این ایام با معارف آشنا می‌شوند و به اماکن مقدس سفر می‌کنند عنایت بزرگی است.
او یادآور شد: باید یک روز از دهه کرامت را با عنوان امام رضا علیه‌السلام و ولایت نام‌گذاری کنیم چرا که نزدیک به ۵۰۰ روایت از ایشان در مورد ولایت و امامت به ثبت رسیده است، این حجم از روایات نشان از اهتمام ویژه امام هشتم نسبت به موضوع ولایت و امامت است.
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تاکید بر اینکه باید برای عید غدیر برنامه‌های گسترده‌تری را دنبال کنیم، اظهار کرد: آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و آستان قدس رضوی باید نسبت به این دهه نیز نگاه ویژه‌تری داشته باشند.
او از توسعه بسترهای ارتباطی، رسانه‌ها و فضاهای مجازی یاد کرد و ادامه داد: آستان‌های مقدس باید شبکه‌های رسانه‌ای تخصصی را ایجاد کنند و شبکه‌های مذهبی از جمله قرآن و معارف نیز باید فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
فرحزاد با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید در دهه کرامت نسبت به انعکاس معارف دینی و آموزه‌های اهل بیت(ع) نگاه متفاوتی داشته باشند، تصریح کرد: باید معرفت مردم را نسبت به اهل بیت(ع) بیشتر آشنا کنیم.
 
خنده‌های کذایی موجب افسردگی می‌شود
در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی شب گذشته در نشست هم‌اندیشی سخنرانان حرم کریمه اهل بیت(ع) که با حضور تولیت آستان مقدس در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، با بیان اینکه عزت در بندگی خداوند و ذلت در دوری از فرمان اوست، اظهار کرد: ریشه گمراهی گناه و اشتباه است؛ باید جامعه را به بندگی خداوند متعال دعوت کنیم و با این اقدام مردم را از افسردگی دور می‌کنیم چرا که انسان اگر درگیر گناه باشد، افسرده می‌شود.
او با تاکید بر اینکه در روایات مختلف به موضوع شادی امت مسلمان اشاره شده است، اضافه کرد: در باطن عزاداری‌ها سرور و نشاط خاصی مشاهده می‌شود چرا که انسان در محافل عزاداری سبک می‌شود و به آرامش می‌رسد، این موضوع در روایات نیز مطرح شده است؛ باطن گریه‌ها سرور است به همین علت گریه‌کنان امام حسین علیه‌السلام با نشاط هستند.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خنده‌های کذایی به ویژه خنده در مجالسی که نامحرمان در کنار هم هستند موجب افسردگی می‌شود در حالی که شادی درست برای اهل بیت(ع) رسیدگی به نیازمندان و اشتغال در راستای خدمت به مردم است که به دهه کرامت و اعیاد محدود نمی‌شود.
او با تاکید بر اینک شادی مورد پسند اهل بیت(ع) در ترک گناه، صله ارحام و رسیدگی به نیاز مردم است، عنوان کرد: باید این مباحث را به خوبی برای جامعه تشریح کنیم نه اینکه شادی را فقط به کف‌زدن که از نظر بسیاری از مراجع تقلید حرام است محدود کنیم.
گنجی ارتباط با اهل بیت(ع) و فراگیری آموزه‌های مهدویت را از برترین راهکارها برای شاد کردن جامعه دانست و مطرح کرد: باید در مورد امام زمان(عج) و فضایل اهل بیت(ع) سخنرانی کنیم تا مردم نسبت به معارف آنها آگاه شوند.
 
بیدار کردن فطرت‌های انسانی سبب نشاط و سرور می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق میرشفیعی هم در سخنانی با اشاره به اینکه ایجاد شادی در میان مردم نیازمند آگاهی و دریافت فضل و رحمت الهی توسط مردم است، عنوان کرد: اگر مردم دستورات مورد نظر خداوند را درک کنند بدون انجام اعمال نادرست با نشاط و شاد می‌شوند.
او اضافه کرد: علما باید آیات و روایات مرتبط با رحمت خداوند متعال را به مردم یادآور شوند چرا که زمانی که مردم با این آموزه‌ها آشنا شوند به صورت باطنی شاد می‌شوند.
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه بیدار کردن فطرت‌های انسانی نسبت به خداوند متعال سبب نشاط و سرور می‌شود، تصریح کرد: علما و سخنران‌ها باید با هنرمندی خود به شیوه‌ای در مجالس با زبان فطرت از معرفت خداوند سخن بگویند که نشاط و سرور همه وجود مخاطبان را فراگیرد.
او با تاکید بر اینکه بر اساس برخی از روایات رفیق خوب بسیاری از اندوه‌ها را از یاد می‌برد، مطرح کرد: با وجود این نگاه نشاطی در جامعه ایجاد می‌شود که نتیجه آن علاقه و محبت نسبت به خداوند متعال خواهد بود؛ بیان فضائل اهل بیت(ع) نیز می‌تواند در افزایش نشاط افراد مؤثر باشد.
 
برخی افراد در نسخه‌پیچی دینی برای مردم نگاه سلیقه‌ای دارند
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین ظهیری شب گذشته در نشست هم‌اندیشی سخنرانان حرم کریمه اهل بیت(ع) که با حضور تولیت آستان مقدس در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به اینکه راهکارهای مطلوبی برای ایجاد نشاط و شادی در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: تردید و شک در جامعه بیداد می‌کند به همین علت برخی از جوانان و نوجوانان از ورود به برخی عرصه‌های پرهیز می‌کنند و نسبت به برخی مباحث اندوهگین هستند.
او عدم هماهنگی در تبلیغ آموزه‌های دینی و سخنرانی سخنرانان را علت ایجاد شک و شبهه دانست و اضافه کرد: باید از مباحث دینی که در برنامه سمت خدا گفته می‌شود تقدیر کنیم اما برخی از سخنرانی‌ها در مراسمات و مکان‌های مذهبی با یکدیگر در تضاد است چرا که برخی افراد در نسخه‌پیچی دینی برای مردم نگاه سلیقه‌ای دارند.
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تاکید بر اینکه علما باید به نیاز جوانان توجه داشته باشند، تصریح کرد: سخنرانان و علما باید وحدت رویه مشخصی را برای رفع نیازهای جوانان تعیین کنند.
او برطرف نشدن نیازهای نسل جوان را عامل ایجاد غم و اندوه دانست و عنوان کرد: اینکه شهوت جامعه به مرز انفجار رسیده مشکل‌ساز شده است چرا که اگر این مشکل جوانان رفع شود می‌توانیم این افراد را به سمت دین هدایت کنیم اما در نقطه مقابل اگر شهوت در وجود یک جوان افزایش یابد تعبد او از بین می‌رود.
میرشفیعی با بیان اینکه رفع مشکلات اقتصادی سبب رفع اندوه می‌شود، اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند چرا که با رفع مشکلات اقتصادی بسیاری از مشکلات جامعه رفع می‌شود به هیمن علت علما باید به ترویج روحیه قناعت و ترویج دیگر سیاست‌های مورد نظر اقتصاد مقامتی توجه داشته باشند.
 
مردم باید با شادی حقیقی و همسو با سیره اهل بیت آشنا شوند
در ادامه، آیت‌الله سید محمد حسینی قزوینی با بیان اینکه باید برای انجام آسیب‌شناسی‌های لازم در حوزه شادی و نشاط مورد پسند اهل بیت(ع) نشست‌های تخصصی برگزار شود، اظهار کرد: اکنون فضای مجازی به پایگاهی برای عموم مردم تبدیل شده است چرا که بر اساس آمار وزارت ارتباطات ۴۶ میلیون نفر با این فضا در ارتباط هستند به همین علت نباید نسبت به این فضا غفلت کنیم.
او با اشاره به اینکه شبهات دینی در فضای مجازی افزایش یافته است، اضافه کرد: مجموعه‌های مخالفت نظام اسلامی در کنار یکدیگر قرار گرفته تا آموزه‌های نادرست را در این فضاها ترویج دهند.
مدیر شبکه جهانی ولایت بر شناسایی علل اندوه مردم تاکید کرد و گفت: باید برخی از شبکه‌های فضای مجازی که میلیونی مخاطب دارند را جذب کنیم تا آموزه‌های دینی را با استفاده از این بسترها به مردم انتقال دهیم، شبهاتی که در شرایط کنونی توسط دشمن مطرح می‌شود می‌تواند ضربه سنگینی را به اسلام بزند.
او یادآور شد: باید در فضاهای مجازی و حقیقی آموزش‌هایی داده شود تا مردم موضوع شادی حقیقی و همسو با سیره اهل بیت را بشناسند و آن را از منازل خود آغاز کنند که دهه کرامت فرصت مناسبی برای تحقق این هدف است.
آیت‌الله حسینی قزوینی با بیان اینکه محیط‌های آموزشی ظرفیت مطلوبی برای نشر معارف اهل بیت(ع) است که نباید نسبت به این ظرفیت غافل باشیم، اظهار کرد: باید نسبت به روایات اهل بیت(ع) در حوزه ولایت نگاه متفاوتی داشته و در این راستا آموزه‌های اولویت‌دار را به مردم انتقال دهیم.
او از لزوم برگزاری مسابقات فرهنگی با محوریت مردم یاد کرد و ادامه داد: اقشار مختلف به ویژه کودکان باید در مسابقات فرهنگی با معارف اهل بیت(ع) آشنا شوند.
 
دشمنان به دنبال ربودن عقاید دینی جوانان هستند
حجت‌الاسلام نظری منفرد هم در سخنانی با اشاره به اینکه دهه کرامت فرصت مناسبی برای ابلاغ آموزه‌های دینی است، اظهار کرد: علما و سخنرانان باید نسبت به رسالت‌های اصلی خود آگاه شوند و در راستای اجرایی کردن آموزه‌های دینی تلاش کنند.
او با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال ربودن عقاید دینی جوانان هستند، تصریح کرد: ظاهر و تفکر جوانان امروزی تغییر کرده چرا که علما نتوانسته ارتباط لازم را با این افراد داشته باشند، برخی از اعمال عبادی که مشاهده می‌شود نیز به واسطه عادت‌های گذشته است.
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: باید نسبت به تثبیت عقاید جوانان اهتمام جدی داشته و در این راستا نباید نسبت به ظرفیت فضای مجازی بی‌توجه باشیم؛ هر چند همانند کشورهای استکباری امکانات گسترده‌ای در اختیار علمای اسلام نیست اما آموزه‌های دینی جاذبه‌های خاصی دارند که باید از آنها استفاده کنیم
او با بیان اینکه آموزش مباحث اعتقادی باید توسط علما دنبال شود، اظهار کرد: اگر مردم به باورهای دینی برسند مقابل هجمه‌های دشمن واکسینه می‌شوند به همین علت در دهه کرامت باید نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و اعتقادی نگاه ویژه داشته باشیم؛ اگر افراد اعتقادات دینی خود را باور داشته باشند با روحیه نشاط و شادی در برنامه‌های دهه کرامت حضور می‌یابند.


کد مطلب: 31897

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/31897/هم-اندیشی-سخنرانان-حرم-حضرت-معصومه-س-فرحزاد-موازنه-مطلوبی-بین-شادی-عزاداری-نیست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir